Inlägg från: fluu |Visa alla inlägg
  • fluu

Jag längtar till jul!!!

Lena skrev 2014-12-07 15:38:37 följande:
    2st tycker jag låter lagom.
    Får köra på det. Lite svårt att bedöma när man inte kan smaka av själv ;)
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Så, nu är julköttbullarna klara. Ikväll ska jag göra polkacookies och frysa in.

• fluu
    dejan9209 skrev 2014-12-09 11:19:02 följande:
    Nu är jag ute, efter världens bästa lussebulle recept???
    Mitt recept:

150 g osaltat smör
    3 1/2 dl mjölk
    50 g jäst för söta degar
    2 dl crème fraiche
    1 dl strösocker
    1,5 g saffran
    vetemjöl
    1/2 tsk salt
    en skvätt apelsinjuice

Låt saffranen dra i juicen en halvtimme-timme innan baket.
    Värm smör, tillsätt mjölk och värm till fingervarmt. Häll över jästen och rör om. Blanda resterande ingredienser utom saltet och arbeta degen i cirka 10 min. Tillsätt salt och arbeta lite till. Låt jäsa i 50 min(Sätt på ugnen på 100 grader och ställ bunken på spisen under jäsning).
    Arbeta så lite som möjligt under utbakning. Låt jäsa i 30 minuter. Pilla i russin och pensla med ett uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen i 225 grader i cirka 8 minuter.

• fluu

Idag har det varit rena snöstormen här halva dagen! Det är visserligen för blött för att det ska lägga sig ordentligt och nu har det slutat, men det inger ändå hopp om en vit jul!

• fluu
    Eena skrev 2014-12-10 13:48:30 följande:
    Väldigt irriterande! Varför blir det så?!

Idag ska barnen och jag baka pepparkakshus smile1.gif Siktar på att göra en borg i år. Hittade en mall som verkade hyfsat enkel.
    Åh, pepparkakshus! Det är något som jag verkligen önskade att jag skulle orka med att göra, men jag vet allt för väl hur det skulle sluta om jag var igång med det själv.... Jag skulle bli förbannad för att det inte blir exakt som jag tänkt och bryta ihop när taket går sönder ;)
    När jag var liten så var det jag och pappa som varje år hade som tradition att göra pepparkakshus. Vi började planera redan i oktober och vi gjorde riktigt avancerade grejer som Eiffeltornet, vårt hus, min skola, Teleborg slott, en helt by osv.
    Hoppas att pappa och min dotter kan ta upp den traditionen när hon blir lite äldre.
  • fluu
    Aniiee skrev 2014-12-10 14:23:51 följande:
    MEN! Jag vill också ha!

Här regnar det. Har jag tur så blir det någon minus på söndag, och sedan minus igen tors-fre nästa vecka. Men den tror jag inte på. Snö blir det ingen i alla fall på närmaste 10 dagarna.Gråter
    Jag slutar aldrig hoppas Glad
  • fluu
    Abbe83 skrev 2014-12-10 14:31:58 följande:
    Här har det också varit snöstorm. Vovven blev så glad att det var snö ute så han skuttade som en ko som släpps ut på grönbete. 
  • fluu

Ikväll ska förresten julklappsmarmeladen tillredas. Morotsmarmelad med lime och ingefära och glöggmarmelad blir det.

• fluu
    Koppkaka skrev 2014-12-11 15:43:32 följande:
    Och ska man tro appen kommer den så förbli fram till 24 dec.. Suck!
    Men fan vad irriterande!
  • fluu
    molly50 skrev 2014-12-11 17:05:40 följande:
    Fruktansvärt irriterande! Undrar varför de gör så?
    För att fler ska skriva i tråden kanske. Men jag vet inte om jag vill att det blir en "allmän" tråd ;)
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!