Inlägg från: fluu |Visa alla inlägg
  • fluu

Jag längtar till jul!!!

Koppkaka skrev 2014-10-21 19:38:29 följande:
    Gjorde hemgjorda köttbullar till middag och insåg medan jag stod och rullade dessa förbaskade bollar, att näe, om det är någonting jag verkligen aldrig saknat på julbordet så är det just hemgjorda köttbullar. Gott, ja. Värt besväret, absolut inte. :P
    Små delikatessköttbullar funkar prima!

Andra saker jag glatt klarar mig utan är bland annat, sillsallad, brunkål/rödkål/brysselkål, pressylta, vörtbröd och lutfisk.

Något ni absolut inte saknar om det inte skulle stå med på julbordet?
    Den förjordade rödbetssalladen. Men sambon måste ha den så den står där och han själv får fixa det. På svärfamiljens julbord är det massvis jag kan vara utan - korvar, syltor och annat sådant med djur jag inte äter.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    nozpa skrev 2014-10-22 16:36:58 följande:
    Haha, även om jag inte äter sillsallat så gör jag en varje år. Har vissa saker som måste vara där. Allt ska vara med, fast jag egentligen klarar mig med 3-4 saker typ. :)
    Det enda jag inte äter, men som ändå måste vara med är mammans julköttbullar och så julskinka. Det ger rätt stämning.
  • fluu
    Mithi skrev 2014-10-22 20:56:28 följande:
    Ni jul-entusiaster, är ni väldigt traditionella av er när det kommer till julfirandet? Vad tycker ni t.ex. om en vit gran? Julbord utan köttbullar? Detta nya julpynt som består av nissar med ben, näsa och luva? (om någon förstår vad jag menar). En jul utan tomte, hur hade ni reagerat på det? Och så vidare..
    Jag kallar mig själv för traditionell, men det handlar ju om mina traditioner. Jag behåller inte traditioner jag inte gillar bara för att.
  • fluu

Köpt julaftonsstassen till ungen:

• fluu

Uppfann förresten ett nytt julbröd igår som nog kan kvala in som en ny tradition. Jag bakade bröd på en sats risgrynsgröt(med massa kanelstänger i), råg i olika former, jäst och en skvätt vatten. Blev otroligt gott.

• fluu

Och ett tips till: Om ni ska köpa barnkläder i julklapp så har villervalla fraktfritt nu fram till andra november.

• fluu
    molly50 skrev 2014-10-23 14:21:10 följande:
    Har du recept på det? Det lät intressant! smile1.gif
    Recept och recept... det är inte min stil ;)  Men typish:

Jag kokade en sats risgrynsgröt(4 portioner) enligt vanligt recept, men puttade ner fler kanelstänger(jag använde tre).  Lät det svalna.

Själva brödet:
    Ljummade lite vatten och löste ett paket jäst i det. Blandade i gröten(som inte får vara för varm). Blandade sedan i fint rågmjöl och rågsikt tills degen blev smidig. Jäste 40 minuter. Bakade ut i brödformar. Jäste ytterligare 30-40 minuter och sedan in i ugnen(lite lägre ner) på 200 grader. Exakt hur länge brödet var inne vet jag inte, men det tar en bra stund eftersom gröten i brödet liksom måste hinna "torka" utan att brödet blir bränt på ytan så man får hålla lite koll och eventuellt flytta ner brödet lite till.
  • fluu
    molly50 skrev 2014-10-23 14:20:09 följande:
    Vad sött! smile1.gif
    dejan9209 skrev 2014-10-23 13:34:07 följande:
    hehehe gulligt:)
    Tack :)

• fluu
    Aniiee skrev 2014-10-23 14:51:00 följande:
    Det kan jag tänka mig =) Jag har bara gjort bröd på annan gröt.
    Jag bakar ofta bröd på gröt, men just risgrynsgröt har jag alltid tänkt att det blir för "efterrättigt" i bröd, men inte då.
  • fluu
    Aniiee skrev 2014-10-23 15:03:54 följande:
    Man kanske skulle testa om det blir någon risgrynsgröt över i dec. Solig
    Gör det :)
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!