Inlägg från: fluu |Visa alla inlägg
  • fluu

Jag längtar till jul!!!

Funkar det att göra biscotti utan ägg btw? Någon som vet?

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Aniiee skrev 2014-10-25 20:45:55 följande:
    Jag har ett recept utan ägg, men det är på engelska.
    Det funkar, du får jättegärna skicka det till mig tack :)
  • fluu
    dejan9209 skrev 2014-10-26 09:12:21 följande:
    Intressant, det har jag inte smakat förut?
    Inte jag heller. Fick ett infall bara när vi inte hade någon lunch planerad.
  • fluu
    Abbe83 skrev 2014-10-26 09:45:47 följande:
    Här är en till som längtar till jul, längtar extra mycket nu när min fästman fått reda på att han är ledig vid jul. Samla mod för att fråga till jul om han vill gifta sig med mig nästa år då vi firar 7 år tillsammans. Är inte bestämt om vi ska fira jul själv hemma med våra djur eller om vi åker till min mamma och firar med min släkt.

Har börjat planera för julbaket. Gör alltid pepparkakor, vanliga pepparkakor och mjuk pepparkaka. Brukar alltid ge godis, knäckebröd och förra året gav jag saffransskorpor i julklapp till min mamma och syster. Min mamma sa att hon önskar sig saffransskorpor i år också. Mamma sambo gör jag alltid hans favoritgodis till, mintkyssar och chokladkola.

Brukar köpa fina askar, burkar och lägga det jag gjort i dom. Brukar inte göra lussekatter men ska göra det i år. Fundera på vad jag ska göra för godis förutom mammas sambos favoritgodis. Fundera på vilka sorts kolor jag ska göra, nån sorts tryfflar kanske eller chokladpraliner. Har köpt pralinformar som jag tänkt inviga i år, fundera på vad jag ska ha som fyllning. 
    Vill du göra en god kola så är saffranskola himmelsk! Själv ska jag göra kardemummatryffel.
  • fluu
    Abbe83 skrev 2014-10-26 12:13:43 följande:
    Jag har gjort pepparkakskola men har aldrig gjort saffranskola, ska nog testa att göra saffranskola. Kardemummatryffel ska jag också göra, det gör jag alltid till jul. 
    Gör det, den är underbar!

I år ska jag göra följande godis:

Knäck
    Saffranskola
    Kardemummatryffel
    Karamelliserade nötter
    Polkakola

Följande bakverk:

Pepparkakor
    Lussebullar
    Kavring
    Polacookies
    Juliga kokostoppar
    Pepparkakstårta
    Honungsbräck

Min del av julbordet:
    Julköttbullar
    Griljerad kålrot
    Kikärtor i senapssås
    Krassesås
    Hovmästarsås
    Julsallad
    Grönkålssallad
    Äggröra med pepparrot
    Julskinka

Plus lite köpta grejer som rökt lax, potatis och brysselkål.
  • fluu
    nozpa skrev 2014-10-26 13:14:23 följande:
    fluu: Intressant med det vegetariska. Hur gör du griljerad kålrot och krassesås? Kanske kan vara något av vårat nya på julbordet i år.

Och tack för alla gratulationer! :)
    Krassesås:

Rör ihop 1 1/2 msk grov söt senap, 1msk strösocker och 1 msk vitvinsvinäger. Tillsätt 1 dl olja(jag kör rapsolja) under vispning. Såsen ska bli jämn och tjock. Vänd ner 1/2 dl finhackad dill och 1/2 ask finhackad krasse. Smaka av med lite salt och eventuellt vitpeppar.

Griljerad kålrot:

1 liten kålrot
    2 msk chilisås
    senap
    ströbröd

Skala och skär kålroten i halvcentimeter tjocka skivor, koka skivorna i chilisås och vatten tills de är mjuka, men inte mosiga. Lägg ut kålrötterna i en ugnsform och bred på senap och strö över lite ströbröd. Gratinera i ugnen i 225 grader i cirka 20 minuter.
  • fluu
    Aniiee skrev 2014-10-26 14:57:03 följande:
    Jag klistrar, utifall det är någon mer som vill ha. Det här är grundreceptet, vill man ha smak, till exempel saffran, så rör ut smaksättningen i lite vatten, bara lite, lite, annars blir det för torrt.

2 cups flour

3/4 cup sugar

3/4 cup whole almonds (un-blanched)

3/4 cup finely ground almonds (un-blanched)

1/2 tsp baking soda

1/2 tsp baking powder

1/2 tsp salt

(1/2 teaspoon cinnamon) <- kan bytas mot annan smaksättning

1/3 cup honey

1/3 cup water

1/4 teaspoon almond extract

Pre-heat oven to 350 degrees.

In a medium sized bowl, mix together flour, sugar, whole almonds, finely ground almonds, baking soda, baking powder, salt and cinnamon. In a separate bowl, blend together the honey, water and extract, then add to dry ingredients and mix well until well-blended.

Turn dough onto lightly floured surface. Divide dough in half and form each portion into a log about 12 x 2 x 3/4-inch.

Place logs onto baking sheet coated with non-stick spray. Bake 30 minutes; remove from oven and cool for 10 minutes.

Place log on cutting board and with a serrated knife, cut log diagonally into 1/2-inch slices, using a sawing motion.

Place slices cut side up, on baking sheet and bake for 15 minutes. Centers will be slightly soft, but will harden as they cool. Remove to wire rack to cool.

Servings: Makes 4 dozen

Tack!
  • fluu
    Koppkaka skrev 2014-10-26 22:32:35 följande:
    Hörrni, hur tänker ni angående hemgjorda julklappar? Typ julgodis osv?
    Tycker att det är jättekul. Både att ge och att få.

Efter att ha läst en ny jultidning till så kaaaaanske jag måste testa fudge i år med. Saffransfudge eller skumtomtsfudge.
  • fluu
    pensé skrev 2014-10-27 14:58:40 följande:
    Fluu,
    honungsbräck låter ju intressant! Har du ngt recept på det?
    Sure!

3 1/2 dl strösocker
    4 msk honung
    4 mask vatten
    1 msk bakpulver.

Klä en fyrkantig form 20x20 med bakplåtspapper. Mät upp socker, honung och vatten i en tjockbottnad kastrull. Låt koka upp på hög värme och rör då och då tills sockret smällt. Fortsätt koka på hög värme utan att rör tills sockermassan nått 148 grader. Dra av kastrullen från värmen och rör ner bakpulvret. Häll upp massan i formen. Låt svalna helt och bryt i bitar.
  • fluu
    Abbe83 skrev 2014-10-27 18:54:37 följande:
    Nån som har tips på vegetarisk julmat? Jag och min syster är vegetarianer och vill ha nåt nytt på julbordet i år. Jag brukar göra kikärtsbiffar med fetaost till julbordet men det är ju inte juligt. 
    nozpa skrev 2014-10-27 19:38:41 följande:
    fluu tror jag har det. Hon skrev ett inlägg längre upp med lite vegetariska rätter. Bara någon sida tillbaks.
    Fluu has ;)

I år gör jag som sagt:

Griljerad kålrot
    Kikärtor i senapssås
    Krassesås
    Hovmästarsås
    Julsallad
    Grönkålssallad
    Äggröra med pepparrot

Förr har jag gjort typ:
    Grönkålspaj
    Citrussallad
    Nötköttbullar
    Rödkålssallad
    Rotsakslåda
    Glöggmarinerad tofu
    Brysselkålssallad
    Saffranskokt rotselleri
    Picklade frukter och grönsaker
    Julig morotswok
    Julig omelett

Sedan kan man ju piffa till klassiker också. Vet att många av mina vegovänner gör janssons med oliver i för att få den rätta sältan. Man kan ju byta ut ganska mycket mot olika ostar om man inte är allergisk som jag. Man kan göra vegosill på äggplanta osv.

Vill du ha närmare beskrivning på något av ovanstående så hojta.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!