Inlägg från: fluu |Visa alla inlägg
  • fluu

Jag längtar till jul!!!

Aniiee skrev 2014-11-01 00:27:06 följande:
    Jag kastar ut en liten fråga till er här: Ni som sett Astrid Lindgrens Jul (eh...någon som inte gjort det?), ska jag ha med mellanbitarna med rumpnissarna? Ni vet, när de sjunger? Jag tänker klippa ned det i övrigt till en "saga" per "avsnitt", och undrar om jag ska ha rumpnissarna i början av varje, eller om det känns överflödigt...

Tänk, tänk, tänk....
    Rumpnissarna är viktiga!
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Morr, skulle köpa "Ingrid & Ivar firar jul"(dottern dyrkar Ingrid) och så var den redan slutsåld... Aja, jag bevakar den och så kanske dottern kan få den innan jul i alla fall.

• fluu
    Ann Nelly skrev 2014-11-04 08:17:58 följande:
    I helgen ska sonen och jag på Huseby Bruks julmässa för första gången, hoppas på massor med stämning (bara det inte spöregnar förstås).

Är det någon av er andra som har varit där och vad tyckte ni om marknaden i sånt fall?
    Åh, bästa julmarknaden! Jag ska kaaaanske dit om vi hinner och kan få barnvakt. Barnvagn på det stället är inte att rekommendera, inte under helgerna när det är så mycket folk i alla fall.

Jag har varit på Huseby minst femton gånger, mina föräldrar åkte alltid dit. Det är underbart, lite old school och en fantastisk miljö. Lite dyrt, men det är det värt.
  • fluu
    dejan9209 skrev 2014-11-04 10:21:11 följande:
    Hej vi funderar på att fira jul hemma hos oss med stora släkten.
    Vi har ett stort bord med plats för dryga 10-13 pers.
    Nu är frågan! ska vi äta i köket. ellr ska vi flytta bordet till vardagsrummet, där julgranen även står, det är störst julkänsla där, det känns lite alldagligt att äta i köket, och se "kök" var man en vänder sig!

Vad tycker ni? var brukar ni sitta
    Jag tycker att det blir mer festligt om man flyttar ut bordet. Och så får man då kanske än mer fria ytor i köket att ställa maten på. Så kommer vi nog göra i år.
  • fluu
    MissFrost skrev 2014-11-04 13:15:40 följande:
    Hoppas att du någon gång får uppleva Sweden International Horse show. Glad Första gången jag går på det eventet.
    Jag har besökt julmarknaden i Gamla Stan många gånger, dock var det några år sen sist. 
    Det är ett av mina drömresemål. En av de mysigaste julmarknaderna jag vet är Bergkvara som också ligger lite utanför Växjö.
  • fluu
    Ann Nelly skrev 2014-11-04 14:12:38 följande:
    Ååååhhh, vad roligt med en så positiv recension!
    Bådar gott för mig och sonen. Vi behöver inte tänka på barnvagn iallafall som tur är, han blir 12 nu i november.
    Han fyller faktiskt helgen efter marknaden och barn upp till 12 går in gratis :)
    Men vi kommer vara där lördagen, mässans första dag....hjälp vad folk det kommer vara....men tålamod är en dygd har jag hört...

Då blir det mycket folk ja, men det bidrar ju också lite till stämningen så länge folk inte går och trampar en i hälarna. Ska jag dit så blir det också på lördag. Får försöka tajma någon bra tid så att man inte behöver köa till inträdet så länge iaf.
  • fluu
    Ann Nelly skrev 2014-11-04 14:26:03 följande:
    Har du något tips om bästa tiden att komma dit?
    Brukar det bli fullt på parkeringen, vet du det?
    Vi tänkte åka tidigt på morgonen så vi är där när det öppnar vid 10 men sen funderade jag på om det är bättre att komma lite senare istället, om det kanske är rörigast precis vid öppning.
    Jag har aldrig varit med om att parkeringsplatserna tagit slut, men man kan få parkera långt bort om det är mycket folk. Jag brukar försöka komma runt tre-fyra. Det är mycket folk precis när det öppnar och så mycket folk precis efter lunch.
  • fluu

Bästa godiset: Saffranskola

100 g smör
    2 dl vispgrädde
    3 dl strösocker
    1 tsk vaniljsocker
    1 dl ljus sirap
    1/2 g saffran

Smällt smöret i tjockbottnad vid kastrull. Rör ner grädde,socker och sirap. Låt koka 15-30 min. Prova med klick smet på iskall assiett. Stelnar den är det klart. Rör ner saffran.
    Häll upp på oljad plåt. Låt svalna. Dela i mindre bitar och slå in i smörpapper. Förvara kallt.

• fluu

Ett godis till jag inte kan vara utan: Karamelliserade nötter.

• fluu
    Abbe83 skrev 2014-11-04 17:40:52 följande:
    Jag skulle gärna vilja ha tips på vad jag kan ge min brorsdotter på snart 3 år i julklapp, har tänkt nån leksak. Min bror och hans sambo har nyligen separerat så dottern behöver mer leksaker när hon är hos honom. Farmor ska ge henne pussel.

Vad har hon för intressen då?
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!