Inlägg från: fluu |Visa alla inlägg
  • fluu

Jag längtar till jul!!!

Köttbullarna jag nämnde lät ju mindre juliga när jag skrev så.... Det är alltså köttbullar gjorda av nötter och inte av kossa

Kom på en klassiker till som funkar: ägghalvor med något fluff i.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    pensé skrev 2014-10-27 21:22:12 följande:
    Tack! Får se om jag vågar mig på det. Tycker allt som måste kollas temperatur på är lite meckigt :)
    Jag brukar gå på känn ;) Det kan inte mer än misslyckas och eftersom det tar så kort tid att göra så brukar jag chansa. Och blir det inte riktigt rätt så kanske det blir något annat slags godis, men gott ändå. Bara en gång har jag misslyckats och fått göra om.
  • fluu

Oh en grej till! Man kan julifiera det mesta med senap! Söt och stark är bäst enligt mig!

• fluu
    Fino skrev 2014-10-27 19:43:00 följande:
    Jag ska fira jul i Chile i år, så idag har jag packat en resväska med julskum, en liten flaska julmust, polkagrisar etc etc. Kommer även bli två små burkar ansjovis innan resans avgång.
    Måste ju få med mig lite julkänsla hemifrån liksom, haha.

Vad mer klarar man sig inte utan på julen? Som får plats i en resväska alltså..

Har i alla fall tagit med mig 5 cd-skivor med klassiska jullåtar. Jag behöver gamla julsånger av Frank Sinatra, Mahalia Jackson, Bing Crosby m.fl.
    Man klarar sig inte utan saffran och det juligaste och svenskaste av allt: söt och stark senap.
  • fluu
    nozpa skrev 2014-10-27 16:58:50 följande:
    Jag har fått pannkaksmix i julklapp.. Kändes sådär skoj faktiskt. En glasburk med mjöl och ev var det väl bakpulver i.
    Men man tackar ju snällt. Artig som man är.

Några tips på smaksatta oljor?
    Jag gillar att få "kaka på burk" och liknande, men det ska då vara något extra till. Ett år gjorde min kusin kladdkaksmixar och så fick var och en fin påse med toppings som kusinen vet är var och ens favoriter. Det kändes personligt och fint.
  • fluu
    pensé skrev 2014-10-27 21:45:21 följande:
    Tack! Skiter det sig så öser jag bara på lite senap då ;)

;)
  • fluu

Trailer för årets julkalender:

Tror jag ser tomtemaskinen eller Greveholm istället...

• fluu
    Koppkaka skrev 2014-10-27 21:55:08 följande:
    Jag avskyr när man följer en tråd som som fäster för rubriken blir ALDRIG fetstilad vid nya inlägg, och tid och datum för senaste inlägg uppdateras inte heller. Detta gäller appen. Är det så för er också?
    Samma. Irriterande!
  • fluu
    Abbe83 skrev 2014-10-28 08:15:02 följande:
    Det var mycket som lät gott. Jag skulle gärna vilja ha närmare beskrivning på Kikärtor i senapssås, Nötköttbullar, Rotsakslåda, Saffranskokt rotselleri och Julig omelett. 
    * Kikärtor i senapssås:

Brukar göra på 5 del kokta kikärtor.

Senapsås:
    1/2 dl söt och stark senap
    1/2 msk socker
    1/2 dl vitvinsvinäger
    1/2 tsk örtsalt (men jag änvänder vanligt salt)
    vitpeppar efter behag
    2 dl rapsolja
    1/2 dl vatten

Görs med fördel dagen innan det ska serveras eftersom den blir ännu godare av att få gotta till sig i kylen över natten.

* Nötbullarna:

Ungefär så här: www.hittarecept.se/click/index/57839647/ gör jag. Men när det är till jul så kryddar jag till det med både svartpeppar och kryddpeppar och så använder jag rödlök istället för gul. Gillar man att experimentera och gillar söt mat kan man byta kryddpepparn mot en gnutta kanel.

* Rotsakslåda:

Rotselleri
    Kålrot
    Palsternacka
    Morot

Förkoka dessa rotsaker något, lägg i ugnsfast form och krydda med salt, peppar och en gnutta spiskummin. Häll över grädde eller äggstanning.Kör du på äggstanning blir det godast om du blandar kryddorna där i.  In i ugnen på 200 grader i typish 40-50 minuter.

*Saffranskokt rotselleri:

Skiva rotselleri efter behag. Lägg i gryta och häll i grädde så att det precis täcker, en lite skvätt vatten brukar vara bra att ha i också. Blanda i ett kuvert saffran(eller två eller fler beroende på hur stor sats du gör), grönsaksbuljong, vitpeppar. Passa noga då det lätt bränner eller  kokar över så du får röra mycket(behöver du spä ut mer så ta vatten). När det är genomkokt blandar du i en skvätt citron och en klick flytande honung innan servering. Äts helst rykande het.

* Julig omelett:

Ägg
    En skvätt grädde
    Rödlök
    Tunt strimlad grönkål eller brysselkål
    Svartpeppar
    en skvätt citron
    salt

Förstek lök och kål till önskad konsistens och sedan på med ägg och grädde. Krydda efter behag.

• fluu
    Koppkaka skrev 2014-10-29 21:06:18 följande:
    Fick en tidig julklapp. Plussade idag smile1.gif
    Åh, grattis!
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!