Abbe83 skrev 2014-10-28 08:15:02 följande:
Det var mycket som lät gott. Jag skulle gärna vilja ha närmare beskrivning på Kikärtor i senapssås, Nötköttbullar, Rotsakslåda, Saffranskokt rotselleri och Julig omelett.
* Kikärtor i senapssås:
Brukar göra på 5 del kokta
kikärtor.
Senapsås:
1/2 dl söt och stark senap
1/2 msk socker
1/2 dl vitvinsvinäger
1/2 tsk örtsalt (men jag änvänder vanligt salt)
vitpeppar efter behag
2 dl rapsolja
1/2 dl vatten
Görs med fördel dagen innan det ska serveras eftersom den blir ännu godare av att få gotta till sig i kylen över natten.
* Nötbullarna:
Ungefär så här:
www.hittarecept.se/click/index/57839647/ gör jag. Men när det är till jul så kryddar jag till det med både svartpeppar och kryddpeppar och så använder jag rödlök istället för gul. Gillar man att experimentera och gillar söt mat kan man byta kryddpepparn mot en gnutta kanel.
* Rotsakslåda:
Rotselleri
Kålrot
Palsternacka
Morot
Förkoka dessa rotsaker något, lägg i ugnsfast form och krydda med salt, peppar och en gnutta spiskummin. Häll över grädde eller äggstanning.Kör du på äggstanning blir det godast om du blandar kryddorna där i. In i ugnen på 200 grader i typish 40-50 minuter.
*Saffranskokt rotselleri:
Skiva rotselleri efter behag. Lägg i gryta och häll i grädde så att det precis täcker, en lite skvätt vatten brukar vara bra att ha i också. Blanda i ett kuvert saffran(eller två eller fler beroende på hur stor sats du gör), grönsaksbuljong, vitpeppar. Passa noga då det lätt bränner eller kokar över så du får röra mycket(behöver du spä ut mer så ta vatten). När det är genomkokt blandar du i en skvätt citron och en klick flytande honung innan servering. Äts helst rykande het.
* Julig omelett:
Ägg
En skvätt grädde
Rödlök
Tunt strimlad grönkål eller brysselkål
Svartpeppar
en skvätt citron
salt
Förstek lök och kål till önskad konsistens och sedan på med ägg och grädde. Krydda efter behag.