Inlägg från: fluu |Visa alla inlägg
  • fluu

Jag längtar till jul!!!

molly50 skrev 2014-08-16 14:23:17 följande:
    Tänk om jag kunde tänka så också istället för att alltid vara ute i sista minuten. smile1.gif
    Man lär sig ju aldrig heller. *S*
    Jag måste vara ute i god tid. Jag fixar bara inte stress och jag vill inte förstöra juletiden för mig(och andra...).

Jag måste bara dela med med av ett julminne kring paketkalendern från när jag var liten. Hos mig var det tomten som kom med paketkalendern  och första året då jag kunde läsa(jag var fem eller sex år då) så fick jag det bästa paketet jag någonsin fått. I ett paket låg ett julkort med en hälsning från tomten på som jag kunde läsa själv. Han skrev något i stil med " vi ses på julafton".  Ja blev helt till mig! Tänk att tomten skrivit till mig, det brukade ju vara tvärtom! Jag ska se till att tomten skriver till min dotter också.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    thisismylife0 skrev 2014-08-16 19:09:28 följande:
    Har ni några tankar om vad era barn ska få i julklapp i år? Älskar verkligen allt med julen men klapparna (noggrann planering, inköp inslagning, kort och allt) är liksom magiskt på nåt vis <3
    Jag har hittills köpt en bok om Nallemaja, bara för att det var ett bra erbjudande i bamsetidningen. Annars har jag inte börjat planera det så noga. Kanske upplevelser eller pysselgrejer. Mer leksaker får knappt plats som det är nu och innan jul flyttar vi så hon får ett mindre rum.
  • fluu

Längtar mer och mer och har börjat snegla liiiite på gamla jultidningar och titta recept. Och nu när vi flyttar till större snart så måste jag köpa mer julpynt.... Oh, well Drömmer
    Har börjat samla på mig grejer till dotterns paketkalender och har väl fixat hälften av paketen hittills, jag kan inte vänta ;)

• fluu
    Jotti skrev 2014-08-26 12:06:55 följande:
    Hej alla julfantaster. Jag sitter och planerar inför höst/vinter (läs jul)..och kom ihåg en julmarknad i Växjö trakten som jag hade tänkt besöka förra året men som aldrig blev av. Nu minns jag inte vad marknaden heter. Är det någon som vet vilken jag tänker på?
    Det är huseby. Underbart ställe, har varit där minst tio gånger.
  • fluu
    Aniiee skrev 2014-08-31 00:01:38 följande:
    Jag sitter med Vår Julkokbok och ska göra en liten databas över recepten. Det jag för tillfället skriver är priset/portion och vad det skulle kosta att inhandla alla ingredienser.

Om NI fick tillgång till databasen, vad skulle ni vilja att man skulle kunna sortera efter? (kalorier? näringsinnehåll? GI?)

Om det går ihop för mig så är jag helt klart villig att dela med mig av databasen.
    Det viktigaste för mig är att kunna överblicka hur allergivänliga recept är.
  • fluu

Nu när vi flyttat till nytt och fått i ordning i köket så har jag börjat provbaka lite inför jul. Uppfann en julig rulltårta idag som absolut måste göras om till adventsmys Skrattande

• fluu
    molly50 skrev 2014-09-02 20:38:56 följande:
    Vill du dela med dig av receptet? smile1.gif
    Heh, recept är ju inte riktigt min grej utan jag freestylar i köket, men typish:

Gör en vanlig rulltårtssmet fast med kardemumma, kanel, nejlika och ingefära i också. Man får smaka sig fram för att få rätt balans och själva kakan ska inte bli för söt. Grädda som en vanlig rulltårta, bred ut lingonsylt på(funderar på om tranbärssylt eller enbärsgele kan användas som alternativ?) och rulla ihop. Socker eller kokos utanpå.
  • fluu
    molly50 skrev 2014-09-02 20:57:05 följande:
    Ok.

Jag får väl prova mig fram litegrann då. smile1.gif

Tack i alla fall! smile1.gif
    Vsg!
    Aniiee skrev 2014-09-02 21:01:17 följande:
    Låter som rulltårtan jag brukar göra till jul Solig HAr haft i lingonsylt, tranbärssylt, saffranskräm, apelsinkräm och apelsin-och chokladkräm i den.
    Apelsin i låter inte dumt alls!

• fluu
    Fiiee skrev 2014-09-04 11:53:47 följande:
    Jag älskar också julen!
    Men nu börjar det bli svårare och svårare med julklappar. Dottern är 11 och sonen 8..

Hur gör ni för att haka på julstressen??
    När julafton kommer brukar jag vara som en blöt fläck.
    Jag fixar inte stress. Alls. Så jag börjar planeringen redan i september och skriver in allt i en speciell almanacka och prickar av allt. Och tar hjälp, jag fixar inte att göra julskinka till exempel så min mamma hjälper mig. Jag och mamma slår oss alltid ihop vad gäller pepparkaksbak. Hon gör degen och så bakar vi tillsammans och sedan delar upp kakorna. Svärfar hugger granen. Jag köper julklappar året runt. Köper julgardiner mitt i sommaren(då de dessutom är billiga). Pappa bakar sin berömda kavring och delar med sig till oss och jag gör i min tur julgodis och delar med mig av den. Och så delegerar jag skitjobb till sambon
  • fluu

Eller så lägger man ribban där man vill(och framförallt orkar), som min moster som pyntar på dammet, blir stämning ändå.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!