• Anonym (Sann ensamhet)

Barnlösheten knäcker mig..

Jag lade detta under sorg. För ja - det är en sorg.

Jag sörjer de barn jag antagligen aldrig kommer att få. Det barn jag aldrig kommer att kunna ge min älskade.

"Alla" vänner och bekanta har antingen fått barn eller kommer att få snart.
    Jag vet inte hur länge till jag ska orka. Sväljer så mycket av mina känslor, det är så tungt att jag inte klarar av att prata om det med han som jag älskar som aldrig kommer att få bli pappa.

Jag känner mig inte som en kvinna. Jag är livrädd för ensamheten. Alla jular utan barn.
    Tystnaden i huset. Skräcken om min man skulle gå bort - Jag  skulle få leva ensam för evigt.
    Ångesten att inte kunna umgås med kompisar som har barn - det förstör en hel dag, eller vecka.
    Att inte kunna åka på barnkalas - skulle må så dåligt när jag kom hem.
    Man läser överallt på facebook, bekantas bekanta som får tonvis av gratulationer.
    Alla verkar så lyckliga, jag kommer aldrig att få uppleva detta som verkar så stort.

Folk säger; "mina barn är allt"  och "ingen kärlek är större än kärleken till sina barn"
    Isåfall har jag inget.

Jag kommer aldrig få se min älskades ögon i ett barn, hur våra gener blandats till den perfekta människan.

Hur talar man om för sin bästa vän att man inte orkar träffas, att man inte orkar höra om den och den som är gravid?

Hur känns tomheten om 30 år när man sitter där ensama.. När allt är försent. När livet inte blev som det skulle. När den största och mest självklara saken i livet inte blev av för oss.

Hur berättar man för sina föräldrar? Någon gång kommer dom undra varför dom aldrg blir mormor och morfar..

Hur håller man ett förhållande lyckligt när man delar livets största sorg?

Hur lever man sitt liv utan de barn man aldrig fick?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-04 23:18
    Lägger till lite!

Jag är 27 år. Han är i samma ålder.
    Jag har senaste 2 åren gått upp i vikt och väger enligt mitt län för mycket för att sjukvården ska vilja hjälpa oss.

Jag blev dock inte gravid som smal eller normalviktig heller och tvivlar därav på att det beror på vikten.

Jag har ringt i gråt, mejlat och försökt men ingen hjälp.

Vi har alltså aldrig gjort en utredning..

Jag är för trött och ledsen för att ha energin att göra något åt vikten.
    Förstår att det kan låta som ett lätt löst problem i mångas öron.
    Men ibland kan man hamna på ett ställe i livet där allt känns hopplöst, meningslöst och ingen energi finns kvar.
    Där är jag nu. Jag hatar min kropp och allt den inte duger till..

Tack för alla era vänliga svar.

• Svar på tråden Barnlösheten knäcker mig..
  • BlommyNess12

Hej. Jag beklagar din stora sorg! Hoppas att det kanske kommer kännas bättre med tiden, när du vant dig vid tanken och att du då kan fylla livet med andra saker som får dig att må bra.

Men fram tills dess är det ok att vara ledsen och arg, och ja, alla känslor.

Har ni försökt väldigt länge? Funderat på adoption?

• Anonym (håller med)

jag förstår precis vad du menar. sitter här å försökt bli gravida i fyra år snart å inget har hänt. orkar inte träffa min kompis som ska ha vilken dag som hellts å se hennes stora, fina goa mage å veta att vi kanske aldrig kommer att få uppleva detta. så känns de just nu. mår dåligt när man åker därifrån å ännu värre är när man har träffat kusinbarnen å man känner sin malande, värkande längtan inom sig.

har ni försökt länge?

• Anonym (Sann ensamhet)

Sex år sedan jag slutade med p-piler

Har kollat lite på internet ang adoption men upplever det som hopplöst då det antningen är det ena eller det andra som skiter sig i "kraven"

Vi är tex inte aktivt kristna eller ens med i svenska kyrkan som många kräver.

Hur fejkar man att man är "aktivt kristen"...

• Anonym

Är ni "utredda och klara", alltså jag menar att det konstaterats att ni inte kan få barn ens på "konstgjord väg" eller att ni är oförklarligt barnlösa?

• Anonym (provrör)

Hej!

Förstår dig, kämpade själv i flera år med barnlöshet.

Vi tog hjälp av provrörsbefruktning och har nu två barn. Jag trodde heller aldrig att jag skulle bli gravid.

Hoppas det löser sig för dig. Kram.

• Jessa med 3

Visst är det en sorg.

Måste ni leva barnlösa? Jag vet ingenting om er historia, men gick själv igenom en utredning för ofrivillig barnlöshet för några år sedan. Gick sen vidare till IVF - vi valde att göra ett försök och se hur vi kände sedan - men hade redan bestämt att barnlösa skulle vi inte leva. Det viktiga för oss var inte biologiska barn, utan att leva ett liv med barn. Adoption var något vi diskuterade tidigt.

För att inte förlora varandra i det här måste ni dela sorgen med varandra - annars kommer den att lägga sig som en kil mellan er. Prata, kramas, gråt tillsammans om ni behöver - och diskutera vilka alternativen är för er!

Tillåt dig att känna och att sörja och försök sätta ord på det tillsammans med din man.

Många kramar! {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Sann ensamhet)
    Anonym (håller med) skrev 2010-06-04 13:22:38 följande:
    jag förstår precis vad du menar. sitter här å försökt bli gravida i fyra år snart å inget har hänt. orkar inte träffa min kompis som ska ha vilken dag som hellts å se hennes stora, fina goa mage å veta att vi kanske aldrig kommer att få uppleva detta. så känns de just nu. mår dåligt när man åker därifrån å ännu värre är när man har träffat kusinbarnen å man känner sin malande, värkande längtan inom sig.

har ni försökt länge?

Sex år...

Skönt att höra att det är fler som känner så. Man blir så utanför. Kompisarna tycker antagligen att det är roligare att umgås med dom andra som har barn i samma ålder. Det hade jag antagligen också känt.

Ingen som inte är i den här situationen kan förstå ens lite hur det känns.
    För mig att ens ta orden ur munnen och skriva det här kommer göra att hela min dag är "förstörd"
    Den där malande värkande känslan du beskrev...

Jag läser aldrig i forumet här i avdelningarna som behandlar barnlöshet. Blundar för det.
    Blundar och trycker bort.
  • snarthoppasjag
    Anonym (Sann ensamhet) skrev 2010-06-04 13:23:16 följande:
    Sex år sedan jag slutade med p-piler

Har kollat lite på internet ang adoption men upplever det som hopplöst då det antningen är det ena eller det andra som skiter sig i "kraven"

Vi är tex inte aktivt kristna eller ens med i svenska kyrkan som många kräver.

Hur fejkar man att man är "aktivt kristen"...
    Hur många är aktivt kristna i Sverige? Va skummt, det har jag aldrig hört om. Kan ni inte gå med i svenska kyrkan då om det är det som krävs? Ni har inte funderat på att ta emot fosterbarn? Finns ju en massa barn i Sverige som far illa som hamnar hos hemska fosterfamiljer.
  • Anonym (Också)

Förstår dig så väl. Men innan man utrönt ALLA vägar till ett barn och dessutom fyllt 50 kan man inte säga man kommer förbli barnlös. Funderat på ÄD? Eller embryoadoption kanske? Dessutom finns det många länder som inte alls kräver att man ska vara aktivt kristen. Finns ju jättemånga ateister som adopterar. Vi kommer aldrig ge upp! Vi bara SKA ha ett barn. Tiden tills dess får tillbringas hemmavid eftersom jag inte tål se gravida och bebisar,men så får det bli.

• Skruttefia06

Hej!
    Vad tråkigt.  Längtan tär på en och man missunnar alla andra som blir gravida till höger och vänster. Man ser gravida överallt.

Men tror du inte att din man behöver veta dina känslor? Han måste märka på dig att du inte är dig själv.
    Men antar att du fått utredning. Provat ivf? Äggdonation?

Jag har en dotter som tog ett år innan hon blev till. Har i 3 år försökt med 2an,men lyckas ej. Har gjort 2 ivf.
    Har du funderat på att bli fosterförälder? Det finns tydligen ett stort behov av detta. Familjehem heter det numera. Vi har det som plan B.

Kram på dig..

Svar på tråden Barnlösheten knäcker mig..