• Anonym (Sann ensamhet)

Barnlösheten knäcker mig..

Jag lade detta under sorg. För ja - det är en sorg.

Jag sörjer de barn jag antagligen aldrig kommer att få. Det barn jag aldrig kommer att kunna ge min älskade.

"Alla" vänner och bekanta har antingen fått barn eller kommer att få snart.
    Jag vet inte hur länge till jag ska orka. Sväljer så mycket av mina känslor, det är så tungt att jag inte klarar av att prata om det med han som jag älskar som aldrig kommer att få bli pappa.

Jag känner mig inte som en kvinna. Jag är livrädd för ensamheten. Alla jular utan barn.
    Tystnaden i huset. Skräcken om min man skulle gå bort - Jag  skulle få leva ensam för evigt.
    Ångesten att inte kunna umgås med kompisar som har barn - det förstör en hel dag, eller vecka.
    Att inte kunna åka på barnkalas - skulle må så dåligt när jag kom hem.
    Man läser överallt på facebook, bekantas bekanta som får tonvis av gratulationer.
    Alla verkar så lyckliga, jag kommer aldrig att få uppleva detta som verkar så stort.

Folk säger; "mina barn är allt"  och "ingen kärlek är större än kärleken till sina barn"
    Isåfall har jag inget.

Jag kommer aldrig få se min älskades ögon i ett barn, hur våra gener blandats till den perfekta människan.

Hur talar man om för sin bästa vän att man inte orkar träffas, att man inte orkar höra om den och den som är gravid?

Hur känns tomheten om 30 år när man sitter där ensama.. När allt är försent. När livet inte blev som det skulle. När den största och mest självklara saken i livet inte blev av för oss.

Hur berättar man för sina föräldrar? Någon gång kommer dom undra varför dom aldrg blir mormor och morfar..

Hur håller man ett förhållande lyckligt när man delar livets största sorg?

Hur lever man sitt liv utan de barn man aldrig fick?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-04 23:18
    Lägger till lite!

Jag är 27 år. Han är i samma ålder.
    Jag har senaste 2 åren gått upp i vikt och väger enligt mitt län för mycket för att sjukvården ska vilja hjälpa oss.

Jag blev dock inte gravid som smal eller normalviktig heller och tvivlar därav på att det beror på vikten.

Jag har ringt i gråt, mejlat och försökt men ingen hjälp.

Vi har alltså aldrig gjort en utredning..

Jag är för trött och ledsen för att ha energin att göra något åt vikten.
    Förstår att det kan låta som ett lätt löst problem i mångas öron.
    Men ibland kan man hamna på ett ställe i livet där allt känns hopplöst, meningslöst och ingen energi finns kvar.
    Där är jag nu. Jag hatar min kropp och allt den inte duger till..

Tack för alla era vänliga svar.

• Svar på tråden Barnlösheten knäcker mig..
  • minst

Jag förstår att du menade väl men det är de sista orden man vill höra när man inte kan....

Tycker själv att TS inte har gjort allt hon kan ( vad vi vet i alla fall) för att försöka så jag håller tummarna för att hon får proffshjälp med både hälsa och hjärna!

• Anonym (hmmm)
    Anonym (been there) skrev 2010-06-05 01:05:47 följande:
    Vill man leva med barn finns många fler sätt än de biologiska!
    Adoptera, familjehemsplacerade barn, kontaktfamilj, sommarhem åt ryska barnhemsbarn tex. ... man behöver inte "snöa in" på biologiska barn när det finns så många redan födda som behöver kärleksfulla vuxna i sitt liv!
    Men åtminstone adoption är det väl också en viktgräns på?
  • NKmamma

Ts jag förstår dig helt och fullt. Att ens kropp inte funkar är en stor sorg. Jag kände mig värdelös för att jag inte kunde ge min sambo ett barn. Kram.

Mjufs skrev 2010-06-05 01:29:21 följande:
    Det var inte så jag menade...fattar väl att det ska till en liten men ack så viktigt detalj för att kroppen ska bli gravid ;) MEN jag menar att det kan HJÄLPA att man slappnar av och FÖRSÖKER koncentrera sig på annat. Men har full förståelse att TS inte kan göra det just nu.

Vet ett par som försökte bli gravida i tio år. Det var först när de gav upp tanken på att nånsin bli gravida och stack iväg på en solsemester som det hände. De kom hem som 2+1 =)

:

Att slappna av gör ingen skillnad alls.
    Och det är nåt av det värsta  man kan få höra när man har svårt att få barn..

• sahara sahara

Det finns kliniker utomlands som inte har någon viktgräns (eller i alla fall en högre viktgräns än i Sverige). Jag vet inte var du bor, men Danmark och Finland känns väl som de smidigaste alternativen. Det finns en del info om utländska kliniker här på FL - både under "svårt att få barn" och "planerar barn - regnbågsfamiljen".

Vad gäller adoption och religiositet och sånt så varierar det mycket mellen de olika länderna. De som faktiskt har utlandsadopterat kan ge bättre råd än jag, så titta in i adoptionsforumet om du inte redan har gjort det.

Ensamheten är skitjobbig. När alla ens vänner försvinner in i kärnfamilj och bebisträsk och man inte riktigt platsar längre.Det är svårt att få nya vänner, men det går. Barnlösa vänner. Vänner med äldre barn. Yngre vänner som inte har fått barn än.

Och nu låter jag jättekäck, inser jag, men det är alls inte meningen att förringa dina känslor. Jag ville bara peka på några alternativ. Det behöver inte innebära en katastrof att leva utan egna barn, men det är bara du som vet när du inte orkar kämpa längre.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • EnFisPåTvären
    Anonym (Sann ensamhet) skrev 2010-06-04 23:24:47 följande:
    Jag är än så länge bara 27..
    Det där med att man ska leva efter "kristna" värderingar känns ju ok. Hur ofta begår man någon av dödssynderna liksom...

Jag som suttit och funderat på hur fasen man fejkar att man är religiös. Behöva gå med i en kyrka, baka till kyrk-kaffet, sjunga i kör??

Ska du adoptera?
    Jag har hela mitt liv enda från barndomen tänkt att jag ska adoptera barn _också_.
    Om det redan finns "färdiga" barn utan föräldrar, varför inte lika gärna ha det barnet?
    Så resonerade jag som barn.. Och ja, fortfarande också egentligen.

Men tänk vad enkelt att bara få råka bli med barn, bli gravid med den man älskar. Få tala om att man ska ha barn och vänta ut graviditeten tillsammans..
    27 är bra för då har du tid!

Förstår dina tankar hundra. Jag klarar mig också nu efter barn och har gjort i 40 år - men tänker som du hur det blir när jag blir gammal. Som någon sa är det inte en garanti att man har någon som bryr sig för att man har barn, och det har jag tyvärr sett många bevis på med tanke på kollegor och så. Men det man lägger märke till är ju allt "träffat mina underbara barnbarn", när de berättar om sina jular med hela jättefamiljen, semestrar med alla etc. Och så tänker jag på mig själv och min situation och blir ledsen. Andra kanske har syskon och kan hoppas på syskonbarn i närheten men det kan inte jag. Och sen tanken... ska jag aldrig få uppleva kärleken till och från ett barn.

Adoption ja, vi får tyvärr inte adoptera eftersom jag är sjukskriven för utmattningssyndrom som kom som en smäll efter att jag fått utomkvedet. För att få adoptera skulle jag behöva vara frisk i flera år och det kommer jag inte hinna före jag fyller 42 eftesom jag inte börjat jobba än. Men vi funderade också över detta med kristendom och det var då hon sa detta att man kan se det som att man lever efter kristna värderingar. Sen sa hon också att till många länder ska man tänka lite extra när man skickar kort till adoptionslandet, t ex betraktar vi här i Sverige hundar som familjemedlemmar medan de i andra länder har låg rang så det sa hon att vi inte skulle nämna att vi har hund och att de inte ska vara med på kortet, jag skulle gärna ha lång kjol och vara väl övertäckt på kort samt gärna stå i köket och laga mat. Att jag är högutbildad behövde man heller inte skryta med eftersom det kan ses som negativt att jag är karriärsmänniska och inte kommer att vara hemmafru och finnas där för man och barn. Men det är lite olika beroende på vilket land som är aktuellt.

Men som sagt var - om du inte redan gjort det så gör en fertilitetsutredning. Jag var toknervös innan men de hittade inget fel utan det går bara inte utan orsak. Och det var så skönt att få veta att det inte finns något fel. Om det är något kan de oftast åtgärda det och då vore det ju bättre för er att få hjälp än att gå ytterligare några år och känna vanmakt. Ansök också om adoption, är ni inte gifta så gift er omdelbums om ni vill adoptera.

Vad gäller övervikt så är det lite olika hur man ser på det. De flästa kliniker och adoptionsländer tar emot om man har ett bmi på max 30, men kliniker utomlands tar emot även om man har högre bmi. Vet inte hur högt du har.

Lycka till  - och du ta tag i situationen idag. Gör inte som jag och vänta tills det är försent (som det verkar). För varje dag du drar ut på det och det inte händer något mår du ju så dåligt.
  • Anonym

Förstår  att du är deppig just nu och ibland måste man ju deppa färdigt innan man kommer någon vart. Glöm bara inte att det är du själv som har nyckeln till att må bättre och att göra något åt barnsituationen. Du måste själv bestämma när du tyckt synd om dig och grävt ner dig klart och när du har tänkt kliva upp.

Du vet ju egentligen var du ska börja (vikten) och det är ett beslut som måste ligga väl grundat för att funka, men då gör det det också.

Du är bara 27 år och har en himla massa år på dig om du inte bara försitter din chans genom att inte testa de alternativ som finns. Du verkar ha ägglossning och det är ju också jättebra.

• Tassdjuret

Oh, jag känner sådär med... fast det är för att både jag och min partner är kvinnor. Jag vill så gärna ha ett barn med våra gemensamma gener i, och det gör mig så ledsen att det inte går.

• Mammaskärlek

Jag kan förstå din längtan efter barn och rädslan för ensamheten. Men .... du FÅR inte ge upp!! Hör du det?

Nu ser du till att få igång en utredning -och JAG LOVAR! -det finns massor av orsaker till barnlöshet som kan åtgärdas -eller så finns det IVF. Jag tror att du kommer att få barn.

Ni måste veta orsaken och gå vidare efter det. Hitar de ingen orsak så ställer ni er  i kö för IVF . Jag vet 3 IVF barn här i grannskapet. SÅ DU GER INTE UPP!!

(Nu låter jag elak men jag vill peppa dig attse möjligheter även när det ser som mörkast ut.)

MÅNGA KRAMAR

• Anonym (Been there)

Jag har själv upplevt att livet var nattsvart och trodde aldrig vi skulle ta oss upp ur det svart hålet. Genomgick fyra resultatlösa ivf och kände då att huvudet sa ifrån. Kom relativt snabbt in på adoption, mycket tack vare goda vänners adoption. Att ha någon att dela detta med kändes oerhört viktigt. Idag är vi föräldrar till två underbara pojkar. Kunde inte ha gjort det bättre själva. Ta steget och ta reda på så mycket som möjligt om adoption. Försök få kontakt med andra som adopterat, diskutera, fråga. Det är en lång väg att gå, men det blir ett barn till slut. Önskar er allt gott. Hur gråa molnen än är så lyser alltid solen där bakom. Kram.

• Anonym (Been there nr 2)

Såg att nån annan också använde signatur Been there. Ber om ursäkt, det var jag som skrev inlägg nr 49.

Svar på tråden Barnlösheten knäcker mig..