• 3way

Vad ska jag göra/säga till min pojkvän när han dricker så mycket

Ska jag ställa ett ultimatum? Sätta nya och högra krav på honom? Ska jag söka hjälp? Ska  jag be hans föräldrarom hjälp?

Vill inte bli osams med honom-

Min pojkvän dricker just nu flera flak med öl i veckan som han tycker är så gott på sommaren. Jag har tjatat på honom om den här ölen sen 1år tillbaka att jag tycker inte de är bra att han dricker så mycket.  De skadar ju honom på insidan.

Vi har försökt att skaffa barn i 1,5 år. Jag tänker mycket ofta på hans missbruk och de gör mig jätte stressad och rädd.

Kanske de är så att hans spermier tagit stryk. Under ett år nu har jag skrivit upp exakt hur mycket han dricker. Han ligger på 3,6 stark öl varje dag, året om.  de är en hel del va?

Vi har kommit övernes några gågner om att han bara ska dricka lättöl/mjölk/juice på veckodagarna. eller att han bara får dricka när jag dricker (de vill säga varannan vecka ungefär).  De har inte gått så bra.

efter bara några dagar har han brutit de löfterna och kommit hem med en låda öl från en som säljer svart.

Han tycker de känns så avkopplande och härligt att bara ta en öl då och då (då och då menas med så fort han har öl hemma så dricker han de)

Idag håller han ett tempo som gör att han är onykter minst en gång i veckan, om mn har otur så kan de vara 3ggr i veckan.  De gör visserligen inte mig nåt men jag tänker på en stackars levern. Han kan hälla i sig 12 öl, sen är han full. När han sen är full finns de ingen hejd utan han fortsätter dricka tills han somnar.

Jag har ingen aning om vad andra män i 25års ålder dricker till vardags. Om någon hade frågat mig så hade jag väl sagt ÖL. Han säger likadant "vad finns de annars att dricka en just öl".

Jag tror inte de är alkoholen som är de största problemet egentligen utan de är att min pojkvän älskar ÖL SMAKEN!

Vad ska jag göra, tycker inte alls om de här och de har jag sagt till honom.
    Är han verkligen alkholist? Jag har blivit så van vid de så jag vet inte själv?
    Vad dricker era män hemma?
    Vad dricker killar egentligen?

För mig är de självklart att man dricker kran vatten. De gör jag, smakar gott och släcker törsten.

Ingen pajkasting tack. Jag vill inte lämna honom uan hjälpa honom. Han betyder väldigt mycket för mig.

• Svar på tråden Vad ska jag göra/säga till min pojkvän när han dricker så mycket
  • Anonym

Han älskar ju berusningen. Jag förstår er båda två.

Men ärligt, med de mängderna så är han ju beroende, och du medberoende, och jag hoppas att ni kan få hjälp INNAN ni skaffar barn. Det kanske aldrig kommer att bli ni två för alltid.

• idiblon yes

Jag lider med er båda och jag förstår er båda.

Men han är beroende och herregud vad du är medberoende. Dock tycks det som att du börjat få upp ögonen lite via responsen du har fått här, och det är jättebra.

Du kanske aldrig får se din sambo leva ett nyktert liv.

Men om du inbillar dig att ett barn får honom att sluta dricka, ja då får du nog vad du förtjänar också.

Vilar vid denna källa...
  • NadiaMi

Jag berättade om denhär tråden lite kort för min särbo och han drog rakt av slutsatsen att killen är alkoholist med tanke på mängden öl han dricker.

Att skaffa ett barn med denhär killen när du redan måste finnas där för att städa upp efter, skjutsa runt och på alla möjliga andra sätt ta hand om honom är verkligen ingen bra idé, och att påstå att man skulle låta bli att dricka "om bara.." är en väldigt vanlig metod för att flytta skulden utanför sig själv.

Han Väljer att dricka.
    Svårare än så är det inte.
    Och för både sin egen skull och andras rationaliserar han det genom att skylla på att "alla andra gör det", "det skulle vara konstigt om han inte gjorde det", "om han hade barn skulle det vara annorlunda" osv...

Min särbo tipsade också om att berätta för hans arbetsplats att han har problem med alkoholen.
    Anledningen är att de flesta arbetsplatser har en skyldighet att hjälpa personer med missbruksproblem, och TS skulle slippa dra hela lasset själv, plus att arbetsplatsen har resurser som de kan göra tillgängliga så killen kan få bättre hjälp än han skulle kunna fixa på egen hand.

• NadiaMi

Såg nu att han är egen företagare så det blir ju svårt att meddela någon chef...
    Synd, för det skulle nog göra saken betydligt lättare.

• Pimpinellan

Du varken kan eller ska säga nånting-du ska lämna honom! Jag har en nära anhörig som är alkis och det spelar INGEN roll vad vi sagt till denne-vill h*n dricka så gör h*n det! Man måste själv vilja bli nyktersit-det kan ingen tvinga en till. Gå! Det finns nyktra män du slipper störa dig på,bli ledsen över och som skulle bli en bra pappa. Han blir inte det.

• Fiyali

Ett barn får inte en man att sluta dricka. Min dotters pappa har tre. Jag i min dumma ungdom trodde "tredje gången gillt" haha!

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Anonym (förmycket)
    Pimpinellan skrev 2010-05-28 17:41:53 följande:
    Du varken kan eller ska säga nånting-du ska lämna honom! Jag har en nära anhörig som är alkis och det spelar INGEN roll vad vi sagt till denne-vill h*n dricka så gör h*n det! Man måste själv vilja bli nyktersit-det kan ingen tvinga en till. Gå! Det finns nyktra män du slipper störa dig på,bli ledsen över och som skulle bli en bra pappa. Han blir inte det.
    Fast nu tycker jag du hårddrar det hela lite. Självklart måste han själv ta beslutet att bli nykter men det betyder inte att TS måste lämna honom. alkoholism är en sjukdom och man behöver stöd för att ta sig ur den. att skaffa barn nu är ingen bra idé men det behöver inte betyda att han inte kan bli en bra pappa längre fram. min man är nykter alkoholist och en bra pappa till våra barn. som jag ksrev innan har det varit jobbigt och ÄR jobbigt men jag har valt att stanna hos honom efter han själv tagit beslutet att bli nykter.
  • Anonym

det finns alkoholfri öl och lättöl, om han nu älskar ölsmaken. tror inte det är det som är problemet. det är ju att han är alkoholist. kanske kan han göra det där dryckestestet på den där sidan. iq, eller systembolaget och få upp ögonen där?

• Anonym (lisa)

Hej kära ts,

Jag känner med dig! Din sambo har inte ett sunt förhållande till alkohol och det påverkar dig. Du har startat den här tråden för att bekräfta det du redan anar. Det är ett bra steg, för som anhörig till en alkoholist behöver man en referenspunkt från andra, för man ändrar sina egna gränser så mycket att man till slut inte vet vad som är normalt.

Jag har själv levt i många år med en man som har alkoholproblem. Några saker som ständigt störde vår vardag liknar de du tagit upp. Att pengar läggs på alkohol som man istället kunde göra roligare saker för. Att mängder av pant samlas i lägenheten. Att man själv ställer upp och kör eller kanske till och med handlar alkohol när han ber en fast man mår dåligt av att göra det, för den gemensamma tillvaron blir så jobbig annars.

Jag tycker liknelsen någon gjorde i tråden var bra, att alkoholen är nr 1 och själv känner man sig som en älskarinna som kommer i andra hand.

Jag tror tyvärr inte du kan räkna med att ett barn skulle förändra det. Det skulle dessutom kunna bli en mycket värre situation för er, där det blir du som fortsätter ta ansvar och hålla ställningarna.

Jag har själv erfarenhet av att leva med en alkoholist. Jag och min man bor nu sedan några år tillbaks som särbos. Liksom du älskar jag min man och kan inte tänka mig ett liv utan honom. Men det hjälper mig att inte leva som sambos och ha alkoholen alldeles inpå varje dag.

Jag vill ha barn någon gång, men som det är nu inser jag att det inte skulle fungera. Så jag står på vänteläge tills vidare, men jag kan inte vänta hur länge som helst.

Det enda råd jag kan ge är att du ska vara så självständig som möjligt, inte vara beroende av honom på något annat plan än känslomässigt för att du älskar honom. Och om du skaffar barn med honom, förvänta dig inte att det ändrar något. I den bästa av världar skulle det göra det, men realistiskt så är alkoholberoende en sjukdom som gör att man kommer att prioritera alkoholen, oavsett vad man vill och har som mål att göra. Det gör inte honom till någon usel person, men det är så han fungerar.

En punkt som jag tycker är viktig i sammanhanget: Har din pojkvän någon insikt om att han har ett problem? Eller viftar han bort det? Grunden för att kunna förändra något är att se sitt problem och vara beredd att söka hjälp.

Jag förstår att du har försökt prata med honom om problemet, jag råder dig att fortsätta med det och berätta hur du känner och försöka att vara anklagande, han kanske innerst inne skäms för sitt problem och vänder taggarna utåt om han känner sig hotad.

Jag tycker du ska söka stöd hos vänner och eventuellt själv skaffa dig en psykolog, kurator eller dylikt som kan hjälpa dig reda ut dina tankar. Ta hand om dig!

Kram /L

• Anonym (lisa)

rättelse, det ska såklart vara "och försöka att INTE vara anklagande"  i näst sista stycket!!

Svar på tråden Vad ska jag göra/säga till min pojkvän när han dricker så mycket