Inlägg från: Anonym (förmycket) |Visa alla inlägg
  • Anonym (förmycket)

Vad ska jag göra/säga till min pojkvän när han dricker så mycket

Din pojkvän dricker alldeles för mycket. Och det finns INGET DU kan göra åt det, måste jag tillägga. Du är inte hans morsa så det där med att ställa ultimatum om cross etc funkar inte. Han måste själv inse att han har ett problem och göra något åt det. Och det är inte så lätt tyvärr.

Min man drack också alldeles för mycket, jag tjatade, hotade osv. Funkade inte. Det gick långt innan han erkände att det verkligen var ett problem. Nu är han nykter och går under behandling men jag oroar mig ständigt för återfall. Han hade också anledningar att alltid dricka.

Han kommer INTE att sluta dricka bara för att ni får ett barn. Låter som en tramsig ursäkt. Han måste ta tag i sitt beteende nu och som sagt, det är bara han som kan göra det.

• Anonym (förmycket)
    Pimpinellan skrev 2010-05-28 17:41:53 följande:
    Du varken kan eller ska säga nånting-du ska lämna honom! Jag har en nära anhörig som är alkis och det spelar INGEN roll vad vi sagt till denne-vill h*n dricka så gör h*n det! Man måste själv vilja bli nyktersit-det kan ingen tvinga en till. Gå! Det finns nyktra män du slipper störa dig på,bli ledsen över och som skulle bli en bra pappa. Han blir inte det.
    Fast nu tycker jag du hårddrar det hela lite. Självklart måste han själv ta beslutet att bli nykter men det betyder inte att TS måste lämna honom. alkoholism är en sjukdom och man behöver stöd för att ta sig ur den. att skaffa barn nu är ingen bra idé men det behöver inte betyda att han inte kan bli en bra pappa längre fram. min man är nykter alkoholist och en bra pappa till våra barn. som jag ksrev innan har det varit jobbigt och ÄR jobbigt men jag har valt att stanna hos honom efter han själv tagit beslutet att bli nykter.
  • Anonym (förmycket)

Usch vad jag känner igen mig i dig. Min man blev också arg varje gång jag tog upp hans drickande som ett problem, eller om jag bad att vi skulle hålla en högtid (jul tex) utan alkohol. Jag funderade på om det var jag som var löjlig, men DET VAR DET INTE. Att sätta gränser för en alkoholist fungerar heller inte. Ni kan komma överens om att 7 öl i veckan är ok men han kommer inte följa det. Det beror inte på att han inte älskar dig, det beror på att han är BEROENDE och vägrar inse det. Vi hade också "regler" om hur många öl som var ok. Min man visade upp två öl för mig. Jag tyckte det var konstigt att han blev såpass påverkad av två öl som han blev ibland (inte alltid). Självklart hade han hemliga gömmor med alkohol utöver de där två ölen som var ok.

För oss höll det här på i några år. Det gick långt innan han insåg själv att han hade problem och det var först då det kunde bli ändring. Du kan INTE sluta dricka åt honom det måste han själv göra. Och utifrån det beteende du beskriver kommer han inte göra det på ett bra tag, just eftersom han själv inte tycker det är ett problem. Jag lider med dig men du måste sluta försvara honom!!

• Anonym (förmycket)
    3way skrev 2010-05-31 21:17:06 följande:
    Hur är de med sån där personlighetstörning när man dricker. Vad innebär detta?
    Min man blev arg och otrevlig. Han slogs inte men sa elaka saker och fick helt svarta ögon. Det var obehagligt. En gång trodde jag nästan att han skulle slå mig, det var när jag försökte ta tabletter från honom.
  • Anonym (förmycket)
    Anonym (My, medberoende) skrev 2010-06-01 16:21:49 följande:
    Delar av detta låter precis som min sambo, men att jag gått steget längre och väntar hans barn... Han dricker varje dag. Periodare kanske? Igår tyckte jag mig känna en svag alkoholdoft från han, men han drack inget hemma. Nu verkar det igen som han är påväg att ha en bra period. Han har heller inget körkort pga grov rattfylla för flera år sedan, men hoppas att han ska kunna ta kortet snart (han väntar svar från Transportstyrelsen), men hur ska jag någonsin kunna lita på att han kommer leva nykert när bebisen kommer när han nu visar tvärtom och hur ska jag dessutom kunna lita på att han kör nykter sen den dagen han får körkort och kommer jag kunna lita på att lämna vårt barn själv med honom?
    min man drack när han var ensam hemma med vår dotter, hur många gånger och hur mycket vet jag inte. har svårt för att förlåta honom för det även om han är nykter nu.

så länge han dricker kommer du aldrig att kunna vara helt säker på att han kan ansvara för ert barn.
  • Anonym (förmycket)

My: usch vännen, jag förstår hur jobbigt du har det, har som sagt varit i samma situation. När det var som värst med min mans alkoholproblem och han blev inlagd var jag höggravid med vårt andra barn. Vill han ha hjälp? Isåfall kanske ni kan kontakta beroendeenheten i er kommun. Min man går på regelbundna träffar där och där tar de också tester för att kolla så han är nykter. Då kan de tydligen se om det skulle vara så att han har druckit långt tillbaka. Känns tryggt för mig också.

Svar på tråden Vad ska jag göra/säga till min pojkvän när han dricker så mycket