• 3way

Vad ska jag göra/säga till min pojkvän när han dricker så mycket

Ska jag ställa ett ultimatum? Sätta nya och högra krav på honom? Ska jag söka hjälp? Ska  jag be hans föräldrarom hjälp?

Vill inte bli osams med honom-

Min pojkvän dricker just nu flera flak med öl i veckan som han tycker är så gott på sommaren. Jag har tjatat på honom om den här ölen sen 1år tillbaka att jag tycker inte de är bra att han dricker så mycket.  De skadar ju honom på insidan.

Vi har försökt att skaffa barn i 1,5 år. Jag tänker mycket ofta på hans missbruk och de gör mig jätte stressad och rädd.

Kanske de är så att hans spermier tagit stryk. Under ett år nu har jag skrivit upp exakt hur mycket han dricker. Han ligger på 3,6 stark öl varje dag, året om.  de är en hel del va?

Vi har kommit övernes några gågner om att han bara ska dricka lättöl/mjölk/juice på veckodagarna. eller att han bara får dricka när jag dricker (de vill säga varannan vecka ungefär).  De har inte gått så bra.

efter bara några dagar har han brutit de löfterna och kommit hem med en låda öl från en som säljer svart.

Han tycker de känns så avkopplande och härligt att bara ta en öl då och då (då och då menas med så fort han har öl hemma så dricker han de)

Idag håller han ett tempo som gör att han är onykter minst en gång i veckan, om mn har otur så kan de vara 3ggr i veckan.  De gör visserligen inte mig nåt men jag tänker på en stackars levern. Han kan hälla i sig 12 öl, sen är han full. När han sen är full finns de ingen hejd utan han fortsätter dricka tills han somnar.

Jag har ingen aning om vad andra män i 25års ålder dricker till vardags. Om någon hade frågat mig så hade jag väl sagt ÖL. Han säger likadant "vad finns de annars att dricka en just öl".

Jag tror inte de är alkoholen som är de största problemet egentligen utan de är att min pojkvän älskar ÖL SMAKEN!

Vad ska jag göra, tycker inte alls om de här och de har jag sagt till honom.
    Är han verkligen alkholist? Jag har blivit så van vid de så jag vet inte själv?
    Vad dricker era män hemma?
    Vad dricker killar egentligen?

För mig är de självklart att man dricker kran vatten. De gör jag, smakar gott och släcker törsten.

Ingen pajkasting tack. Jag vill inte lämna honom uan hjälpa honom. Han betyder väldigt mycket för mig.

• Svar på tråden Vad ska jag göra/säga till min pojkvän när han dricker så mycket
  • Anonym

Man kan dricka saft, läsk, vatten, lättöl, juice. Personligen kan ingen jäkel i världen få i mig lättöl, dricker hellre mellanöl i så fall. Lättöl smakar riktigt illa.

Jag var tillsammans med en kille som drack en hel del starköl. Till slut var jag allergisk mot ljudet då han öppnar ölen. Det blev 4-5 starköl om dagen. Och jag hade väldigt svårt att tolerera det. Till detta blev det whisky på helgen. Ett år stod jag ut.

• Anonym (Inte OK)

Om man dricker starköl /öl varje dag så JA då har man nog stora problem med alkoholen.......
    Det ÄR inte normalt att dricka så mycket..min man kan ta en öl efter jobbar ca 1-2 ggr i månaden eller nån öl på fredag kväll osv.

Det låter som om att han ljuger för sig själv när han säger att han älskar smaken. Han har nog blivit beroende tyvärr.

Hur funkar det att klara jobb osv?

Att planera barn för er just nu känns nog inte så bra, tänk att få ett barn med honom när han dricker varje dag..inte en bra miljö för ett barn samt att ni skulle bråka jämt om det. Han bör ta tag i sitt liv innan. Jag skulle sätta ett ultimatum, sluta att dricka eller så är det slut. Hårt? Ja kanske men vilket liv får du med honom, inget bra liv alls om han fortsätter att dricka..det kommer antagligen bara att bli värre.

Jag har personer i min närhet som tyvärr har fastnad i öl-träsket......vuxna personer med utflugna barn men det är lika tragiskt för det......

• Anonym

Jag tror inte att det är som du skrev! Att han tycker om smaken för isåfall hade han lika gärna kunnat dricka alkoholfri öl?

Jo din kille dricker väldigt mycket och ni borde ta tag i det innan det blir ännu värre!

Min kille är 27 år och dricker väl i princip öl varje helg och ibland någon öl i veckan ifall det blev något kvar sedan helgen och han brukar kanske köpa 6-8st.

• Anonym (blomma)

Min kille drack inte så mycket, men det var ändå för mycket, han var inte normal när han drack, kunde sitta och stirra, prata med folk som inte var där och så. Tillslut sa jag att om han inte lägger av med att dricka så mycket och så ofta, så kommer jag att lämna honom. Det satte snurr på det hela, plus att han såg hur förstörd jag var, jag grät så jag inte kunde andas nästan. 

Detta är inte pajkastning, men jag tror inte att din kille dricker för att det är bara gott, han är ute efter alkoholen, vill han ha smaken kan han ju dricka alkoholfri öl. Sedan kan du alltid testa att göra testet på IQ.se, och kolla om han ligger i riskzon för alkoholism. 
    Hoppas att allt löser sig för er! 
  • Anonym (Inte OK)
    Anonym skrev 2010-05-28 10:33:32 följande:
    Jag tror inte att det är som du skrev! Att han tycker om smaken för isåfall hade han lika gärna kunnat dricka alkoholfri öl? Jo din kille dricker väldigt mycket och ni borde ta tag i det innan det blir ännu värre! Min kille är 27 år och dricker väl i princip öl varje helg och ibland någon öl i veckan ifall det blev något kvar sedan helgen och han brukar kanske köpa 6-8st.
    Oj. det är ju också ganska mycket att dricka.....
  • Anonym

Min kille dricker en del, inte så mycket som din kille men i snitt blir han full kanske varannan vecka.sen kan det gå ett tag men problemet är att han blir så konstigt och läskig när han blir full
    jag har sagt att jag tycker han är obehaglig, att han är äcklig, motbjudande osv osv..det biter ibland, ibland inte. När jag säger till att han inte ska bli full så 'lyder' han och blir inte alls full och blir bara 'normal' och vet sin gräns. Säger jag inget så kan han dricka hur mycket som helst och sen bli helt psyko. skitjobbigt..

vi både dricker vin varje vecka tror jag men jag vet min gräns och blir sällan full och att vara bakis en söndag har jag slutat med för länge sen...önskar han kunde göra det samma. Vi försöker också få barn och min sambo ska fylla 36!!!

• Anonym
    Anonym (Inte OK) skrev 2010-05-28 10:35:23 följande:
     Jo jag vet men han har druckit mer öl en så!! och för mig är 3-4 öl på fredagen och några på lördagen inte så farligt :) Men han dricker ju inte VARJE helg heller utan ibland har det gått några veckor också :)
  • 3way
    Anonym (Inte OK) skrev 2010-05-28 10:30:13 följande:
    Om man dricker starköl /öl varje dag så JA då har man nog stora problem med alkoholen....... Det ÄR inte normalt att dricka så mycket..min man kan ta en öl efter jobbar ca 1-2 ggr i månaden eller nån öl på fredag kväll osv. Det låter som om att han ljuger för sig själv när han säger att han älskar smaken. Han har nog blivit beroende tyvärr. Hur funkar det att klara jobb osv? Att planera barn för er just nu känns nog inte så bra, tänk att få ett barn med honom när han dricker varje dag..inte en bra miljö för ett barn samt att ni skulle bråka jämt om det. Han bör ta tag i sitt liv innan. Jag skulle sätta ett ultimatum, sluta att dricka eller så är det slut. Hårt? Ja kanske men vilket liv får du med honom, inget bra liv alls om han fortsätter att dricka..det kommer antagligen bara att bli värre. Jag har personer i min närhet som tyvärr har fastnad i öl-träsket......vuxna personer med utflugna barn men det är lika tragiskt för det......
    Han är egen företagare och de funkar faktiskt bra tycker jag.
    Grejen är att han själv säger som så att "de är ju bara ett barn som fattas" och då skulle han sluta för han skulle få något att lägga tid på. Menar inte att vi har de tråkigt nu. Jag tror lite på de han säger. MEN JAG VILL ABSOLUT INTE HA ETT BARN OCH EN ALKHOLIST FARSA. De är väl de jag fasar  mest, att de inte blir  bättre utan att han fortsätter dricka.

jag skulle inte ha något imot att han dricker när jag är gravid osv. (men absolut inte i samma volym som de är nu)

Jag är så orllig över hur detta ska sluta.
  • Anonym
    Anonym (Inte OK) skrev 2010-05-28 10:35:23 följande:
    Så mycket är det väl inte...?!

Visst, för vissa det låter mycket med någon som häller i sig 6-8 öl i veckan men hur mycket sprit motsvarar det..?! Har inte uträckningar i huvuet just nu.
    Vi dricker vin till maten fredag och lördag, ett eller två glas. Det blir väl lika mycket alkoholmängd som dessa öl kan jag tro. Och jag har inga problem alls med alkoholen.
    Problem tycker jag man har om man inte kan låta bli att dricka eller om man uppträder på onormalt sätt när man dricket, om man alltid blir full osv.

Men i ts:s fall låter det mycket och fel om han måste dricka varje dag.
  • Reglementet

Ha, han skulle inte sluta.

Men skaffa inte barn med killen då, förrän han har tagit tag i sitt alkoholmissbruk.

Svar på tråden Vad ska jag göra/säga till min pojkvän när han dricker så mycket