• 3way

Vad ska jag göra/säga till min pojkvän när han dricker så mycket

Ska jag ställa ett ultimatum? Sätta nya och högra krav på honom? Ska jag söka hjälp? Ska  jag be hans föräldrarom hjälp?

Vill inte bli osams med honom-

Min pojkvän dricker just nu flera flak med öl i veckan som han tycker är så gott på sommaren. Jag har tjatat på honom om den här ölen sen 1år tillbaka att jag tycker inte de är bra att han dricker så mycket.  De skadar ju honom på insidan.

Vi har försökt att skaffa barn i 1,5 år. Jag tänker mycket ofta på hans missbruk och de gör mig jätte stressad och rädd.

Kanske de är så att hans spermier tagit stryk. Under ett år nu har jag skrivit upp exakt hur mycket han dricker. Han ligger på 3,6 stark öl varje dag, året om.  de är en hel del va?

Vi har kommit övernes några gågner om att han bara ska dricka lättöl/mjölk/juice på veckodagarna. eller att han bara får dricka när jag dricker (de vill säga varannan vecka ungefär).  De har inte gått så bra.

efter bara några dagar har han brutit de löfterna och kommit hem med en låda öl från en som säljer svart.

Han tycker de känns så avkopplande och härligt att bara ta en öl då och då (då och då menas med så fort han har öl hemma så dricker han de)

Idag håller han ett tempo som gör att han är onykter minst en gång i veckan, om mn har otur så kan de vara 3ggr i veckan.  De gör visserligen inte mig nåt men jag tänker på en stackars levern. Han kan hälla i sig 12 öl, sen är han full. När han sen är full finns de ingen hejd utan han fortsätter dricka tills han somnar.

Jag har ingen aning om vad andra män i 25års ålder dricker till vardags. Om någon hade frågat mig så hade jag väl sagt ÖL. Han säger likadant "vad finns de annars att dricka en just öl".

Jag tror inte de är alkoholen som är de största problemet egentligen utan de är att min pojkvän älskar ÖL SMAKEN!

Vad ska jag göra, tycker inte alls om de här och de har jag sagt till honom.
    Är han verkligen alkholist? Jag har blivit så van vid de så jag vet inte själv?
    Vad dricker era män hemma?
    Vad dricker killar egentligen?

För mig är de självklart att man dricker kran vatten. De gör jag, smakar gott och släcker törsten.

Ingen pajkasting tack. Jag vill inte lämna honom uan hjälpa honom. Han betyder väldigt mycket för mig.

• Svar på tråden Vad ska jag göra/säga till min pojkvän när han dricker så mycket
  • Anonym (hum)

tvåan är utesluten, då får du inte fram budskapet att han dricker för mycket

Jag skulle säga att 3an är det förslag som skulle få honom att rycka till när du säger att du tänker dra in familjen om han inte sköter sig och att han behöver hjälp för att han inte kan hantera alkohol för han mer än luktade på Öl (bortsätt från hans öltillåtna kväll)

• 3way
    Stårschan skrev 2010-05-28 11:20:22 följande:
    Du måste nog tyvärr sätta in det tunga artilleriet om du ska få någon förändring till stånd. Det verkar som om du har påtalat problemen ofta, försökt att ta det på ett pedagogiskt sätt och försöka få honom att se problemet ur olika vinklar. Men utifrån hur du beskriver hans reaktioner och beteende så verkar han tycka att det är värt att ha en lite gnällig sambo så länge han får ha sin öl ifred. Det är ett pris han är beredd att betala. Jag vet att det inte är vad du vill, men jag tycker ändå att du bör överväga att skaffa ett eget boende och flytta ifrån honom för en tid och säga att du är beredd att flytta tillbaka när han är beredd att inse att hans drickande påverkar ert förhållande och att han måste göra något åt sitt beroende.  Kanske känner du någon som bor närmare ditt jobb som ska åka bort på semester snart så att du kan få bo där några veckor? 
    Jo jag skulle kunna bo hos en kompis..

Men de känns försent. Jag har gnatat över detta så länge och ska jag göra något först nu ??? 

Känns ju som han inte skulle ta de riktigt på allvar. Men de måste vänta någon månad för vi ska på så massa träffar och middagar nu och de gäller de ju att hålla leendet upp :S
  • Lois

om jag var du

(och jag har varit i liknande sits med min sambo, men han var helgalkis och drack mycket sprit. jag begärde först bara en 70s per helg, det funkade inte så det fick gå ner till bara öl men han smög undan med sprit ändå. sen fick det vara nog, ingen alkohol överhuvudtaget eller så är det slut. han gick med på det och nu är vi båda nykterister, får se om det funkar annars får han ta hjälp utifrån.)

så skulle jag ge honom ett ultimatum att han får begränsa sitt drickande om ni ska skaffa barn. sen kanske han känner att det är viktigare att skaffa barn med dig än drickandet. Han måste inse att man inte kan ha båda - alkoholberoende och barn. Man måste visa att man menar allvar, och om du förlorar honom så har han ju valt ölen framför dig.

• Fiyali
    3way skrev 2010-05-28 11:07:11 följande:
    han slappnar av och glömmer  arbetsdagen (min pojkvän har ett mycket hårt jobb) Och  de är väl inte så konsigt med de, de förstår man ju. Men kan de inte finnas något annat som kan ersätta ölen?  De blir sjukt dyrt för honom att köpa öl hela tiden. Pengar som skulle kunna lägga på huset!!!!
    Där säger du ju själv att han tar till ölen för att kunna varva ner och koppla av. Det är ett missbruk.
    Missbruk måste man ta tag i.
    Det behöver inte leda djupare, men kan också gå snabbt.
    Fråga min dotters pappa hur roligt han tycker det är nu när han sitter inne, och för tillfället spenderar tid på behandlingshem, förlorat vårdnaden om sin dotter och bara träffar henne korta stunder en gång i månaden.
    MEN han gillade ju ölen, i början för att koppla av, sen plötsligt behövde han den för att vara kreativ(låtskrivare), tyckte allt flöt bättre med ölen tillsammans med låtskrivandet.
    Sen började han behöva dricka lite mer och lite mer för att känna av den.
    Sen började han tappa humöret och göra livet drygt för oss andra, bli deprimerad och därigenom aggressiv mot livet i allmänhet för att det inte behandlade honom väl.
    Sen började han behöva ölen för att klara minsta lilla motgång, därefter gick det snabbt tills han blev tungen att blanda ölen med piller för att uppnå samma lugn som han gjorde av enbart ölen ett år tidigare. Därefter tog det inte lång tid tills han faktiskt började tappa kontrollen när han blev arg eller saker gick emot, och ganska snart var allt praktiskt taget mitt fel.
    Därefter började han dela ut slag, som han dagen efter hade mycket ångest över, så småning om delade han allt oftare ut slag, och ångesten växte sig större, då behövde han ännu mer för att kunna dämpa ångesten. Tillslut var han en helt annan människa än den jag älskade och då slutade han älskas.
    Att en dag upptäcka att det inte finns mycket i sig själv att bli älskad för är nog för att börja begå kriminella handlingar, man ser då inte längre någon väg tillbaka, broarn är brända och känslorna förstörda.
    Fråga honom, om han idag inte hellre när det var på måttlig grad gräns till alkoholism istället valt att inte dricka så mycket.
    Och om du ska vara helt ärlig mot dig själv, har den här processen inte redan börjat?
    Han föddes ju inte med 3,6 öl om dagen i magen, det är en konsumtion som ökats och ökats.

Det du däremotinte kan göra är att tvinga honom, men du kan stötta honom fullt ut och försöka få honom att inse hans problem så att han själv tar tag i de.
    ...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Anonym

Bara läst Ts!!! för d 1a mkt alkohol skadar sprimerna o d kan va svårt att bli gravid.. men tänk efter noga innan du skaffar barn med en person med alkohol problem...

• 3way
    satakatse skrev 2010-05-28 11:24:48 följande:
    Aj, det var inte små mängder.. ojoj.. ja, hmm, har inga råd. Jag har lämnat män pga att de dricker för mycket pga att jag är uppväxt i alkoholism, det blir inte bättre med tiden. Det blir värre och jag vill absolut inte utsätta mina barn för sådant. Det fanns inte våld och så, men förändrad beteende och lukten. Jag mår illa än idag av öllukt. Du får väll helt enkelt ge han en tid hos någon AA eller liknade och du bör verkligen börja gå på föredrag om medberoende och möjliggörare, för jag tror att du hjälper honom i alkoholmissbruket. Kanske du är uppväxt i sådan familj? och så klart han blir arg när du försöker ta hans största kärlek ifrån honom, du är bara hans älskarinna, ölen är frun och barnen och det viktigaste som finns för honom.
    jag är inte uppväxt i någon sådan familj. Vi har inte haft problem detta.

Hans öl står honom väldigt nära. de är de första han säger hej till när han kommer hem och de sista han dricker vid sängen innan han somnar iallfall 5/7 dagar i veckan.

Jag tjatar på honom jätte mycket om att han behöver nya kläder men han säger att han inte har råd. Men öl i stora lass har han råd med. De har han alltid råd med. Han kan leva på öl.   Usch detta låter verkligen riktigt illa.  Oarkar inte ta detta öl bråket igen.  Jag tycker jag har gett honom så många chanser men han sumpar dem. Jag är för snäll och älskar honom så mycket!

Men samtidigt tänker jag lite så, bättre att han dricker massor av öl nu än när han blir pappa ?  Men de kankse som sagt inte blir bättre förens han blir farsa.  Jag tror inte de längre.
  • Fiyali

Ställ inga ultimatum, det är bara onödigt. Visa istället var du står.
    Du vill inte leva med någon som har alkohol problem, så lämna, flytta till din kompis som någon sa, det blir ett wakeupcall om något för honom, då han själv kan välja att sluta dricka för att han inser att "han vill leva med dig hellre än dricka".
    Väljer han inte att sluta dricka så vet du också att han hellre dricker än är med dig.
    Då har han allvarliga problem och det är inget du är sugen på att bli medberoende i när ni nu planerar att skaffa barn.

Genom att gnata och tjata har du mattat av effekten. Första gången höll han säkert upp rätt länge, lyssnade på vad du sa, andra gången hörde han dig och försökte, tredje gången hörde han dig men lyssnade inte... "jag ska jag ska".
    Det är dags att sätta ner foten och visa att du menar allvar. Det blir ingen skillnad så länge du inte gör något, för varför skulle han offra ölen när han kan få ölen och ändå ha kvar allt det andra.

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Stårschan
    3way skrev 2010-05-28 11:30:05 följande:
    jag är inte uppväxt i någon sådan familj. Vi har inte haft problem detta. Hans öl står honom väldigt nära. de är de första han säger hej till när han kommer hem och de sista han dricker vid sängen innan han somnar iallfall 5/7 dagar i veckan.Jag tjatar på honom jätte mycket om att han behöver nya kläder men han säger att han inte har råd. Men öl i stora lass har han råd med. De har han alltid råd med. Han kan leva på öl.   Usch detta låter verkligen riktigt illa.  Oarkar inte ta detta öl bråket igen.  Jag tycker jag har gett honom så många chanser men han sumpar dem. Jag är för snäll och älskar honom så mycket!Men samtidigt tänker jag lite så, bättre att han dricker massor av öl nu än när han blir pappa ?  Men de kankse som sagt inte blir bättre förens han blir farsa.  Jag tror inte de längre.
    Vad får dig att tro att han skulle dricka mindre för att han blev pappa? Du tror inte att han snarare skulle dricka mer för att lugna nerverna när ungen skriker?
    I think we've finally reached the point in our society where 'celebrity' just means 'mammal'.
  • 3way

Måste ta tag i detta.Men de som alla säger M är ingen M utan attallid ha öl hemma eller att inte vara onykter på fester. Många skrattar åt detta men jag tycker de är en skit jobbig stämpel.

De är några få. som har reagerat över hans drickande som finns i han närhet. Och ni vet inte ens hälften av de han har ställt till med. och bara när han varit onykter.
    Usch.  Vad har jag gjort, vad har jag valt.

Dett var inte alls medräknat i mina önskemål hur man vill leva.  Han har bara folköl hemma nu men slår va dom att de kommer en låda med hem ikväll, de är ju lördag och allt.

Jag som vanligt dricker väldigt sällan. var nu 3 veckor sedan mina läppar snuddade alkohol.  Jag har kört min fulla pojkvän  3 kvällar på 2 veckor.

han är ute mycket med arbetskamrater och dricker då de är gratis. De uppmuntrar honom sjukt mycket att dricka. Men nästa gågn får han hitta någon annan som kör.

• satakatse
    3way skrev 2010-05-28 11:30:05 följande:
    jag är inte uppväxt i någon sådan familj. Vi har inte haft problem detta. Hans öl står honom väldigt nära. de är de första han säger hej till när han kommer hem och de sista han dricker vid sängen innan han somnar iallfall 5/7 dagar i veckan. Jag tjatar på honom jätte mycket om att han behöver nya kläder men han säger att han inte har råd. Men öl i stora lass har han råd med. De har han alltid råd med. Han kan leva på öl.   Usch detta låter verkligen riktigt illa.  Oarkar inte ta detta öl bråket igen.  Jag tycker jag har gett honom så många chanser men han sumpar dem. Jag är för snäll och älskar honom så mycket! Men samtidigt tänker jag lite så, bättre att han dricker massor av öl nu än när han blir pappa ?  Men de kankse som sagt inte blir bättre förens han blir farsa.  Jag tror inte de längre.
    Ja, de låter inte bra. Du kommer nog alltid vara i andra plats, så som barnen sen vilka kommer (vilka kommer oxå få bära alkisgenen). Han tjänar nog väldigt bra med pengar, men ni får satsa på billigare barnvagn osv, försöka hitta billiga begagnade kläder till barnen osv eftersom han inte har råd md kläder idag (men ål kan han dricka) menar.. vadå... 3 starköl per dag? 3*7= 21st i veckan 21*10=210kr i veckan och långt över 1000kr i månaden eftersom det är fler än tre..

När du räknar ölen, när du har en ständig övevakningreagerare på att när han dricker, hur han dricker, hur många han har druckit, vilket är hans känsloläge? Då är du insyltad så att det sjunger om det! Då är det dags att börja att gå på grupper för medberoende!
Svar på tråden Vad ska jag göra/säga till min pojkvän när han dricker så mycket