• Anonym

Vad ska jag göra/säga till min pojkvän när han dricker så mycket

Man kan dricka saft, läsk, vatten, lättöl, juice. Personligen kan ingen jäkel i världen få i mig lättöl, dricker hellre mellanöl i så fall. Lättöl smakar riktigt illa.

Jag var tillsammans med en kille som drack en hel del starköl. Till slut var jag allergisk mot ljudet då han öppnar ölen. Det blev 4-5 starköl om dagen. Och jag hade väldigt svårt att tolerera det. Till detta blev det whisky på helgen. Ett år stod jag ut.

• Anonym

Jag tror inte att det är som du skrev! Att han tycker om smaken för isåfall hade han lika gärna kunnat dricka alkoholfri öl?

Jo din kille dricker väldigt mycket och ni borde ta tag i det innan det blir ännu värre!

Min kille är 27 år och dricker väl i princip öl varje helg och ibland någon öl i veckan ifall det blev något kvar sedan helgen och han brukar kanske köpa 6-8st.

• Anonym

Min kille dricker en del, inte så mycket som din kille men i snitt blir han full kanske varannan vecka.sen kan det gå ett tag men problemet är att han blir så konstigt och läskig när han blir full
    jag har sagt att jag tycker han är obehaglig, att han är äcklig, motbjudande osv osv..det biter ibland, ibland inte. När jag säger till att han inte ska bli full så 'lyder' han och blir inte alls full och blir bara 'normal' och vet sin gräns. Säger jag inget så kan han dricka hur mycket som helst och sen bli helt psyko. skitjobbigt..

vi både dricker vin varje vecka tror jag men jag vet min gräns och blir sällan full och att vara bakis en söndag har jag slutat med för länge sen...önskar han kunde göra det samma. Vi försöker också få barn och min sambo ska fylla 36!!!

• Anonym
    Anonym (Inte OK) skrev 2010-05-28 10:35:23 följande:
    Oj. det är ju också ganska mycket att dricka.....
     Jo jag vet men han har druckit mer öl en så!! och för mig är 3-4 öl på fredagen och några på lördagen inte så farligt :) Men han dricker ju inte VARJE helg heller utan ibland har det gått några veckor också :)
  • Anonym
    Anonym (Inte OK) skrev 2010-05-28 10:35:23 följande:
    Oj. det är ju också ganska mycket att dricka.....
    Så mycket är det väl inte...?!

Visst, för vissa det låter mycket med någon som häller i sig 6-8 öl i veckan men hur mycket sprit motsvarar det..?! Har inte uträckningar i huvuet just nu.
    Vi dricker vin till maten fredag och lördag, ett eller två glas. Det blir väl lika mycket alkoholmängd som dessa öl kan jag tro. Och jag har inga problem alls med alkoholen.
    Problem tycker jag man har om man inte kan låta bli att dricka eller om man uppträder på onormalt sätt när man dricket, om man alltid blir full osv.

Men i ts:s fall låter det mycket och fel om han måste dricka varje dag.
  • Anonym
    Anonym (blomma) skrev 2010-05-28 10:35:07 följande:
     Detta är inte pajkastning, men jag tror inte att din kille dricker för att det är bara gott, han är ute efter alkoholen, vill han ha smaken kan han ju dricka alkoholfri öl. Sedan kan du alltid testa att göra testet på IQ.se, och kolla om han ligger i riskzon för alkoholism.  Hoppas att allt löser sig för er! 
    Har du smakat alkoholfri öl? Den smakar INTE som öl med alkohol i, de flesta smakar riktigt illa.
  • Anonym

Bara läst Ts!!! för d 1a mkt alkohol skadar sprimerna o d kan va svårt att bli gravid.. men tänk efter noga innan du skaffar barn med en person med alkohol problem...

• Anonym
    Stårschan skrev 2010-05-28 14:16:46 följande:
    Kan du visa honom tråden?
    Familjeliv fungerar dåligt som ett ex, det som händer på denna sidan är unikt.

Visar man det här för en normal person som inte hänger här så kommer han bara skaka på huvudet och undra om folk verkligen menar alvar eller om det är en skämtsida.
  • Anonym

Han älskar ju berusningen. Jag förstår er båda två.

Men ärligt, med de mängderna så är han ju beroende, och du medberoende, och jag hoppas att ni kan få hjälp INNAN ni skaffar barn. Det kanske aldrig kommer att bli ni två för alltid.

• Anonym

det finns alkoholfri öl och lättöl, om han nu älskar ölsmaken. tror inte det är det som är problemet. det är ju att han är alkoholist. kanske kan han göra det där dryckestestet på den där sidan. iq, eller systembolaget och få upp ögonen där?

• Anonym

Han skall egentligen inte dricka över huvudtaget.Han är alkoholist.

Han kommer aldrig att kunna dricka som andra, det är ett beroende. Du skulle inte till en storrökare säga att du får röka en dag i veckan. Det förstår väl alla att det skulle gå åt skogen direkt.

Han kommer inte att ändra sitt beteende för dig. Du har redan godkänt hans drickande som en del av er vardag.

Om han inte är helt beroende kan han sluta dricka helt och även för din skull. Men var ärlig mot dig själv, har det hittils gått bra? Har inte du tidigare satt upp ultimatum för hans drickande? Hur fungerade det? Du kan säga att nu räcker det med drickande på veckorna och det kommer inte in en öl hos er, den häller du ut. Beroende på hur han tar det får du svar.

Se till att skaffa egen bil och lägenhet, den kan du alltid hyra ut i 2:a hand. Du kan inte fortsätta vara beroende av honom.

Jag tycker inte att det är mycket begärt att mannen i ett förhållande inte dricker under graviditeten. Bara beroende måste dricka. Händer något så skall han kunna köra dig till ett sjukhus. Man bär inte på sitt eget barn utan bådas, då kan båda vara nyktra

• Anonym

Har läst din blogg nu, du är så gryyymt medberoende ts.

• Anonym

Personligen tycker jag det låter som väldigt mkt. Väldigt mkt, för mycket.
    Min sambo tar en 3,5 på lördagen, ibland 2 st. Det är för att han gillar ölsmaken, din sambo gillar nog mera alkoholen.

• Anonym
    Anonym (medberoende) skrev 2010-05-29 22:11:42 följande:
    jag har inte orkat lärt hela tråden. Så Ts. Jag tycker inte att du behöver lämna din sambo men ni ska inte skaffa barn fören han börjat en behandling och insett vad han håller på med. Du är Medberoend och han är alkoholist, men det finns hjälp att få för båda två. Han kan inte få hjälp fören han är beredd att acceptera att han är alkoholist för då hjälper inte behandlingen. Det kan ta tid. Men är det kärlek så ger man det som behövs för att rädda ett förhållande. Lycka till båda två.
    Så bra sagt!

Han har problem med alkoholen, inget snack om saken. Hade han bara älskat ölsmaken så hade lättöl gått lika bra.

Gå in på www.valet.se och läs mer.

Det är nu om någon gång din kille behöver dig.

Kram och lycka till
  • Anonym

Ts! Lämna nu innan det är för sent. Att skaffa barn med denna kille är nog det sämsta du kan göra, jag vet själv av erfarenhet att ett barn kommer inte förändra er situation. Det låter så bra, "jag kommer sluta när vi skaffar barn" Sen kanske det funkar första månaden/månaderna men jag lovar att ni kommer komma tillbaks till samma sits som ni är i idag tyvärr!

Jag råder dig verkligen till att lämna honom även om det känns tufft nu. Det kommer vara jobbigt i början men om han verkligen älskar dig så kommer han ta tag i sitt missbruk. Men säger du att du ska lämna honom måste du stå fast vid det, vem vet ni kanske blir ett par senare när han mår bra igen? Du kommer få ett så mycket bättre liv då. Slippa vara orolig osv. Det är inte värt det! Belive me.

• Anonym
    Vad dricker era män hemma?

Ingenting egentligen. Vi kan dricka ett glas vin eller någon öl kanske 

varannan månad till maten. 

När vi går ut så dricker min kille kanske 5-6 starköl, blir lite full men inget

allvarligt. Vi går ut ca var 4e vecka. Vi har inga barn. 

• Anonym
    Vad dricker era män hemma?

Min man dricker kanske en ggr per månad, nu när jag är gravid, då träffar han ngr polare och kollar på fotboll/spelar biljard etc och dricker ett par öl, ibland fler än ett par.
    Innan jag vart gravid så delade vi på en flaska vin i veckan ungefär.

Min man har inte alls problem med aloholen så till vida att han dricker för ofta, han kan däremot dricka för mkt när han väl dricker. Men det har blivit bättre sen han slutade dricka sprit och bara håller sig till öl. Och han blir kanske för full 1-2 ggr om året.

Han har aldrig druckit själv hemma.
Svar på tråden Vad ska jag göra/säga till min pojkvän när han dricker så mycket