• Jajh

förskolans öppetider!!!

Behöver lite uppmuntran...!

Både jag och min sambo arbetar på kontor, vi börjar 9 och slutar 18.00. Det finns två förskolor som har öppet till 18.30, två som har öppet till 18.00 och resten stänger 17.00. Behovet at tid tas det inte hänsyn till i kösystemet. Om vi inte får "rätt" förskola måste en av oss sluta arbetet. Ingen av oss var anställda där innan barnet kom så vi har inte rätt att gå ner i tid. Jag är så ledsen. Efter att precis ha gått igenom en jätte jobbig tid ekonomiskt måste vi nu sätta oss i en kass sits igen. Ingen av oss har rätt till inkomstrelaterad A-kassa då vi bott utomlands innan barnet kom. Vi har ingen anhörig som kan hjälpa med hämtningen.

Jag gråter. Önskar ekonomin var bättre, vill vara hemma så mycket som möjligt med mitt barn! Snälla låt oss få en som stänger 18.30...

/Ledsen Mamma

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-28 21:36
    Tack för all era förslag och argument. Vissa är mer förstående än andra. Jag håller med om att barn är ekonomi men man måste ju ha så att det går ihop.

Jag har inte rätt till inkomstrelaterad A-kassa, bara grunden 320kr /dag om jag är arbetslös. Sambon har rätt till 0 kr då han inte arbetat i Sverige ännu. Jag har 180 kr om dagen i mammapenning. Vi har bott utomlands tills barnet föddes. Vi har i 10 månader levt på sparade pengar och min lilla mammapenning. Vi KAN inte tacka nej till ett jobb, då förlorar jag ju dessutom A-kassan! Visst har vi ett samhälle där alla vill ha service 24/7 men det ända jag begär är att kommunen ska ta hänsyn till att vårt barn och få förtur till de dagis som har öppet till 18.30. Förtur finns inte här säger de. Om mitt barn börjar dagis 11.30 och hämtas 18.30 kommer mitt barn inte att vara på dagis orimligt länge enligt mig. Jag får förhandla arbetstiden till 75% men måste vara där till 18.00. Min sambo har låååång resväg. Inga släktingar finns. Vill inte blanda in ytterligare en männsika i form av barnflicka. Det jag önskar är bara att man kan få förtur till de sena dagisen om man har starka skäl. Att flytta som någon föreslog skulle inte lösa något, vi skulle börja om på noll igen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-29 08:11
    Tack för alla svar! Ska ringa och ligga på och hoppas någon vill hjälpa oss.

• Svar på tråden förskolans öppetider!!!
  • Smilla75
    soldis skrev 2010-05-28 20:32:34 följande:
    Hur är det med rotavdraget? Det kanske gäller för barnflicka också...
    Ja, och utan moms så 100 kr timmen
  • Jajh
    canmamma skrev 2010-05-28 21:20:13 följande:
    Men jag förstår inte varför det skulle vara bättre med en barnflicka än att barnet stannar kvar i en välbekant miljö med välutbildad personal som hon känner och är trygg med. Ofta är det färre barn och lugnare tempo innan stängningsdax och jag tror att det är mindre stressande om man kan få kontinuitet och rutin i vardagen än att hatta runt mellan olika barnvakter.  Jag förstår att barnflicka kan vara en lösning för ts om hon inte får en plats som kan tillgodose hennes behov av barnomsorg. 
    Håller med vad det beträffar barnflicka. Det vore ju ytterliogare en person inblandad! Tack!
  • MoR58

Varför skulle ni inte ha rätt att gå ned i tid? Alla med barn under 8 år har rätt att arbeta 75% oavsett om man är anställd på 100 eller 75%.

• kikkan79

Jag vet inte om det skiljer kommuner emellan, MEN i vår kommun får dagis stänga "när dom vill", så länge en förälder inte har behov av andra öppettider. Då SKA förskolan stå för det. Hos oss gäller det mellan 07:00 och 18:30 tror jag.

Detta är något som dom ofta pratar tyst om eftersom dom tjänar på att stänga tidigare. Så kolla hur det är hos dig egentligen.

Jag vet detta eftersom jag sitter i styrelsen för ett föräldrakooperativ.

• susannemalmö
    Smilla75 skrev 2010-05-28 19:48:05 följande:
    Min 4-åring går 9-15, hon är helt slut trots att hon sover lunch.
    Jaha? Hur hjälper det TS?

Men ska vi skriva onödig info så kan jag berätta att min dotter går 8-16.30, sover inte middag och är ändå pigg när jag hämtar. Intressant?
  • Jajh
    susannemalmö skrev 2010-05-28 21:33:37 följande:
    Jaha? Hur hjälper det TS? Men ska vi skriva onödig info så kan jag berätta att min dotter går 8-16.30, sover inte middag och är ändå pigg när jag hämtar. Intressant?
    Jag ler. Susanne, jag ser du bor i Malmö, vet du om reglerna här? Måste förskolan erbjuda en till 18.30 om det krävs som vissa föreslår?
  • kikkan79
    susannemalmö skrev 2010-05-28 21:33:37 följande:
    Jaha? Hur hjälper det TS?Men ska vi skriva onödig info så kan jag berätta att min dotter går 8-16.30, sover inte middag och är ändå pigg när jag hämtar. Intressant?
    hihi mitt i prick, jag kände likadant.

Men så är det i alla trådar känns det som. "Måste berätta hur jag gör för det är bäst".

Mina barn går 9-16. Dom skulle klara mer men jag vill inte mer, Jag vill umgås med dom själv men inte fan var det det ts frågade efter.

Ja, ja jag hoppas att TS kommun funkar som min. Att man har rätt till den barnomsorg man behöver så länge ens arbetsgivare styrker ens arbetstider.
    Bara det att kommunerna talar tyst om det för det kostar dom pengar.
  • Flinga 06

´Mina förslag

1. En av Er tar föräldraledigt 1-2 h/dag om ni har dagar kvar.

2. Föräldraledighetslagen ger dig som har barn under 8r rätt att vara tjänstledig upp till 25%! http://www.forsakringskassan.se/nav/dc355ef235cffca01b46c3b22fac9e7c

3. En av er försöker byta jobb till tex 8-17 tider. Då kan en lämna och en hämta och det blir drägligare... fast 17 är sent för ett litet barn tycker jag.

Barnet är bara litet en gång!

Lycka till!

• Jajh
    Flinga 06 skrev 2010-05-28 21:41:25 följande:
    ´Mina förslag 1. En av Er tar föräldraledigt 1-2 h/dag om ni har dagar kvar. 2. Föräldraledighetslagen ger dig som har barn under 8r rätt att vara tjänstledig upp till 25%! www.forsakringskassan.se/nav/dc355ef235cffca0... 3. En av er försöker byta jobb till tex 8-17 tider. Då kan en lämna och en hämta och det blir drägligare... fast 17 är sent för ett litet barn tycker jag. Barnet är bara litet en gång! Lycka till!
    Tack för konkreta förslag!
    1. skulle vi kunna undersöka men då ingen av oss ännu börjat arbeta på respektive jobb är den en delikat situation.
    2. jag får det men måste arbeta till 18.oo, kan börja 12.00 utan problem.
    3. Vi kommer fortsätta leta efter annat men då vi båda letat senaste året och detta är det första som kom upp känns det mörkt, men självklart ska vi försöka!
    (4). 17.00 ÄR sent om man börjar tidigt. Vissa föräldrar har inga val. Jag är lycklig som har ett val, jag kan lämna 12.00! (11.30) Men det löser inte situationen. Vem säger att barn måste gå och lägga sig tidigt och komma hem tidigt? De kan väl sova 22-22 likväl som 19-19 om man nu ska ge exempel.
  • susannemalmö
    Jajh skrev 2010-05-28 21:39:37 följande:
    Jag ler. Susanne, jag ser du bor i Malmö, vet du om reglerna här? Måste förskolan erbjuda en till 18.30 om det krävs som vissa föreslår?
    Innan jag började plugga igen hade jag ett arbete med OB-tider och behöve ofta hjälp med hämtning. Jag skrev att jag ville ha en förskola som stänger tidigast 18 när jag anmälde mig till förskolekön och det fick jag också.
    Hörde med min mamma som är förskolärare här på en förskola som har öppet till 17. Har de barn som behöver vara där längre så har de dock rätt att få en plats på en annan förskola med längre öppettider.

Låter helknäppt att de inte skulle ta hänsyn till era arbetstider, de har de gjort i alla de fall jag känner till i min bekantskapskrets.
    Tyvärr verkar det dock vara så att de som skriker högst får som de vill, så mitt råd är att ringa dit och ligga på och inte ge er förren ni får en förskola som passar era behov.
Svar på tråden förskolans öppetider!!!