• Jajh

förskolans öppetider!!!

Behöver lite uppmuntran...!

Både jag och min sambo arbetar på kontor, vi börjar 9 och slutar 18.00. Det finns två förskolor som har öppet till 18.30, två som har öppet till 18.00 och resten stänger 17.00. Behovet at tid tas det inte hänsyn till i kösystemet. Om vi inte får "rätt" förskola måste en av oss sluta arbetet. Ingen av oss var anställda där innan barnet kom så vi har inte rätt att gå ner i tid. Jag är så ledsen. Efter att precis ha gått igenom en jätte jobbig tid ekonomiskt måste vi nu sätta oss i en kass sits igen. Ingen av oss har rätt till inkomstrelaterad A-kassa då vi bott utomlands innan barnet kom. Vi har ingen anhörig som kan hjälpa med hämtningen.

Jag gråter. Önskar ekonomin var bättre, vill vara hemma så mycket som möjligt med mitt barn! Snälla låt oss få en som stänger 18.30...

/Ledsen Mamma

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-28 21:36
    Tack för all era förslag och argument. Vissa är mer förstående än andra. Jag håller med om att barn är ekonomi men man måste ju ha så att det går ihop.

Jag har inte rätt till inkomstrelaterad A-kassa, bara grunden 320kr /dag om jag är arbetslös. Sambon har rätt till 0 kr då han inte arbetat i Sverige ännu. Jag har 180 kr om dagen i mammapenning. Vi har bott utomlands tills barnet föddes. Vi har i 10 månader levt på sparade pengar och min lilla mammapenning. Vi KAN inte tacka nej till ett jobb, då förlorar jag ju dessutom A-kassan! Visst har vi ett samhälle där alla vill ha service 24/7 men det ända jag begär är att kommunen ska ta hänsyn till att vårt barn och få förtur till de dagis som har öppet till 18.30. Förtur finns inte här säger de. Om mitt barn börjar dagis 11.30 och hämtas 18.30 kommer mitt barn inte att vara på dagis orimligt länge enligt mig. Jag får förhandla arbetstiden till 75% men måste vara där till 18.00. Min sambo har låååång resväg. Inga släktingar finns. Vill inte blanda in ytterligare en männsika i form av barnflicka. Det jag önskar är bara att man kan få förtur till de sena dagisen om man har starka skäl. Att flytta som någon föreslog skulle inte lösa något, vi skulle börja om på noll igen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-29 08:11
    Tack för alla svar! Ska ringa och ligga på och hoppas någon vill hjälpa oss.

• Svar på tråden förskolans öppetider!!!
  • Jajh
    Vem ska jag ringa och prata med i kommunen?
  • Anna Paulita
    Jajh skrev 2010-05-28 22:39:37 följande:
    Den yttersta ansvarige för förskolan, exakt vem det är bör växeln på kommunen kunna svara på.
    Jag vägrar bara vara mamma...
  • Stinky
    Jajh skrev 2010-05-28 22:39:37 följande:
    Tja, skulle jag vara du så skulle jag gå på kommunens hemsida och söka info där...
  • Jajh
    Stinky skrev 2010-05-28 22:47:21 följande:
    Det har jag gjort men kommer bara till den som har hand om min stadsdel och där får jag inga svar jag vill höra.
  • Jajh
    Anna Paulita skrev 2010-05-28 22:45:24 följande:
    Den yttersta ansvarige för förskolan, exakt vem det är bör växeln på kommunen kunna svara på.
    tack!
  • Anna Paulita
    Jajh skrev 2010-05-28 22:49:11 följande:
    Det har jag gjort men kommer bara till den som har hand om min stadsdel och där får jag inga svar jag vill höra.
    Jag kan även tänka mig att du fått prata med personen som placerar barnen och vad den personen säger skulle jag inte lägga väldigt mycket vikt vid.

Får jag fråga vart du bor?
  • Jajh
    Anna Paulita skrev 2010-05-28 22:51:35 följande:
    Jag kan även tänka mig att du fått prata med personen som placerar barnen och vad den personen säger skulle jag inte lägga väldigt mycket vikt vid. Får jag fråga vart du bor?
    Malmö ytterområde
  • Anna Paulita
    Jajh skrev 2010-05-28 23:01:22 följande:
    Malmö ytterområde
    Okej, det vet jag inget om tyvärr.

Hoppas dock att det ordnar sig för er gällande dagisplats och att ni får det dagiset med tider som passar er.

Men ring och ligg på, jag vet av erfarenhet att det brukar hjälpa att bli lite jobbig. Trevlig, men jobbig. ;)
  • Änglagård

Nu har inte jag läst hela tråden, så det finns kanske risk att jag upprepar det någon redan har sagt. Men det är väl faktiskt så att förskolorna är skyldiga att utöka sina öppettider om de har barn som är i behov av detta. Så om du nu skulle få plats på ett av de dagisarna som "stänger" 17.00 så ska de ha öppet för er skull eftersom ni är i behov av mer tid. då får de helt enkelt omfördela personalens arbetstider.

// Ängla-Li

• Sandris82

Det finns en 12 timmars regel här i vår kommun iaf. Trodde att det var en "allmän" regel o inte bara här. När öppnar förskolan? Om dom stänger 17.00 så betyder det ju att dom borde öpnna 05.00...

Det finns inget nattis där ni bor?  Dagmamma? Ibland kan det vara enklare att få andra tider med en dagmamma (vi har tex inget nattis här, men det finns en , tapper, dagmamma som ställer upp för de få barn som har behov.)

Om jag vore du, skulle jag skriva ner vad jag ska säga, ringa till ansvariga och sakligt berätta om mina problem, precis som du gjort här. Dom är skyldiga att lyssna på dig!

Lycka till, stå på dig!

Svar på tråden förskolans öppetider!!!