• Jajh

förskolans öppetider!!!

Behöver lite uppmuntran...!

Både jag och min sambo arbetar på kontor, vi börjar 9 och slutar 18.00. Det finns två förskolor som har öppet till 18.30, två som har öppet till 18.00 och resten stänger 17.00. Behovet at tid tas det inte hänsyn till i kösystemet. Om vi inte får "rätt" förskola måste en av oss sluta arbetet. Ingen av oss var anställda där innan barnet kom så vi har inte rätt att gå ner i tid. Jag är så ledsen. Efter att precis ha gått igenom en jätte jobbig tid ekonomiskt måste vi nu sätta oss i en kass sits igen. Ingen av oss har rätt till inkomstrelaterad A-kassa då vi bott utomlands innan barnet kom. Vi har ingen anhörig som kan hjälpa med hämtningen.

Jag gråter. Önskar ekonomin var bättre, vill vara hemma så mycket som möjligt med mitt barn! Snälla låt oss få en som stänger 18.30...

/Ledsen Mamma

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-28 21:36
    Tack för all era förslag och argument. Vissa är mer förstående än andra. Jag håller med om att barn är ekonomi men man måste ju ha så att det går ihop.

Jag har inte rätt till inkomstrelaterad A-kassa, bara grunden 320kr /dag om jag är arbetslös. Sambon har rätt till 0 kr då han inte arbetat i Sverige ännu. Jag har 180 kr om dagen i mammapenning. Vi har bott utomlands tills barnet föddes. Vi har i 10 månader levt på sparade pengar och min lilla mammapenning. Vi KAN inte tacka nej till ett jobb, då förlorar jag ju dessutom A-kassan! Visst har vi ett samhälle där alla vill ha service 24/7 men det ända jag begär är att kommunen ska ta hänsyn till att vårt barn och få förtur till de dagis som har öppet till 18.30. Förtur finns inte här säger de. Om mitt barn börjar dagis 11.30 och hämtas 18.30 kommer mitt barn inte att vara på dagis orimligt länge enligt mig. Jag får förhandla arbetstiden till 75% men måste vara där till 18.00. Min sambo har låååång resväg. Inga släktingar finns. Vill inte blanda in ytterligare en männsika i form av barnflicka. Det jag önskar är bara att man kan få förtur till de sena dagisen om man har starka skäl. Att flytta som någon föreslog skulle inte lösa något, vi skulle börja om på noll igen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-29 08:11
    Tack för alla svar! Ska ringa och ligga på och hoppas någon vill hjälpa oss.

• Svar på tråden förskolans öppetider!!!
  • parvati
    Jajh skrev 2010-05-28 09:29:36 följande:
    Det är tillsvidare men jag har skrivit under på att jag kan arbeta till 18.00. Min sambo är inte svensk så hans arbetsmöjligheter är mycket begränsade, vi vågade inte tacka nej.
    Men herregud ring facket! Är du inte med i ett fackförbund gå med. Arbetsgivare kan inte skriva vad som helst och kalla det avtal. Arbetsgivarem åste följa svensk lag.

Du har rätt att gå ner i tid och det bästa för barnet är att slippa gå heltid på dagis. Dessutom fungerar det ju inte ens eftersom förskolan inte är öppet till 19.
  • Jajh

Det finns utrymme att förhandla om förmiddagen för min del, jag kan få börja 12, men måste jobba till 18.00. Så det skulle inte bli så mycket längre dagar för barnet än för många andra.

Min sambos jobb ligger långt bort och han måste ibland veckopendla. Klart han har rätt att gå ner i tid trots att han inte är svensk men det svåra är att han inte hinner i alla fall.

Missförstå mig inte, jag är ingen karriärs typ, vi har levt på minimum länge nu, vill bara det ska gå runt så vi kan betala mat och räkningar.

• Jajh

Finns inget fackförbund kopplat till min branch. Kan inte säga vilken då jag är rädd att bli avslöjad i tråden.

• jeeri74
    parvati skrev 2010-05-28 09:34:10 följande:
    Men herregud ring facket! Är du inte med i ett fackförbund gå med. Arbetsgivare kan inte skriva vad som helst och kalla det avtal. Arbetsgivarem åste följa svensk lag.Du har rätt att gå ner i tid och det bästa för barnet är att slippa gå heltid på dagis. Dessutom fungerar det ju inte ens eftersom förskolan inte är öppet till 19.
    Vem har sagt att de inte följer Sveriges lag?! De sökte en person som kunde jobba till kl 18 och ts fick veta det innan hon skrev på.
    Jag vet att man som småbarnsförälder har rätt till att gå ner i tid, men jag förstår en arbetsgivare som söker ny personal, säger att tiderna är mellan 9 och 18, så blir det inte populärt om personalen vill gå ner i tiden.
    Men jag förstår ts också!! Vanliga kontorstider är ju 8-17 mestadels så det är ju oturligt att ni bägge hamnade på kontor där de vill jobba 9-18.

Ts, kan du eller din man deala lite med jobben, kanske börja tidigare - sluta tidigare, jobba in lunchen...?!
    Jag hoppas det löser sig för er!
  • Jajh
    parvati skrev 2010-05-28 09:34:10 följande:
    Men herregud ring facket! Är du inte med i ett fackförbund gå med. Arbetsgivare kan inte skriva vad som helst och kalla det avtal. Arbetsgivarem åste följa svensk lag. Du har rätt att gå ner i tid och det bästa för barnet är att slippa gå heltid på dagis. Dessutom fungerar det ju inte ens eftersom förskolan inte är öppet till 19.
    Kan arbetsgivaren ändå vara tvungen att följa lagen trots jag inte har fackförbund? Min boss sa bara- då får din sambo hämta. Hans sa likadant...
  • April Mamma
    Jajh skrev 2010-05-28 09:36:16 följande:
    Det finns utrymme att förhandla om förmiddagen för min del, jag kan få börja 12, men måste jobba till 18.00. Så det skulle inte bli så mycket längre dagar för barnet än för många andra. Min sambos jobb ligger långt bort och han måste ibland veckopendla. Klart han har rätt att gå ner i tid trots att han inte är svensk men det svåra är att han inte hinner i alla fall. Missförstå mig inte, jag är ingen karriärs typ, vi har levt på minimum länge nu, vill bara det ska gå runt så vi kan betala mat och räkningar.
    Ok, att kunna börja kl 12 är ju bra...

Kanske kan "hyra" in en barnflicka/barnvakt som hämtar på dagis tills ni kommer hem..någon pålitlig skolungdom som vill tjäna lite pengar...
  • parvati
    Jajh skrev 2010-05-28 09:37:28 följande:
    Finns inget fackförbund kopplat till min branch. Kan inte säga vilken då jag är rädd att bli avslöjad i tråden.
    Det är så klart att det finns det måste inte vara kopplat till själva branschen utan till ditt yrke-utbildning. LO eller unionen kanske?
  • Jajh
    jeeri74 skrev 2010-05-28 09:38:05 följande:
    Vem har sagt att de inte följer Sveriges lag?! De sökte en person som kunde jobba till kl 18 och ts fick veta det innan hon skrev på. Jag vet att man som småbarnsförälder har rätt till att gå ner i tid, men jag förstår en arbetsgivare som söker ny personal, säger att tiderna är mellan 9 och 18, så blir det inte populärt om personalen vill gå ner i tiden. Men jag förstår ts också!! Vanliga kontorstider är ju 8-17 mestadels så det är ju oturligt att ni bägge hamnade på kontor där de vill jobba 9-18. Ts, kan du eller din man deala lite med jobben, kanske börja tidigare - sluta tidigare, jobba in lunchen...?! Jag hoppas det löser sig för er!
    Problemet är att kontoret måste vara bemannat och jag är den som ska sitta och bemanna, till 18.00... Så jobba in lunchen funkar ej.
  • parvati
    jeeri74 skrev 2010-05-28 09:38:05 följande:
    Vem har sagt att de inte följer Sveriges lag?! De sökte en person som kunde jobba till kl 18 och ts fick veta det innan hon skrev på. Jag vet att man som småbarnsförälder har rätt till att gå ner i tid, men jag förstår en arbetsgivare som söker ny personal, säger att tiderna är mellan 9 och 18, så blir det inte populärt om personalen vill gå ner i tiden. Men jag förstår ts också!! Vanliga kontorstider är ju 8-17 mestadels så det är ju oturligt att ni bägge hamnade på kontor där de vill jobba 9-18. Ts, kan du eller din man deala lite med jobben, kanske börja tidigare - sluta tidigare, jobba in lunchen...?! Jag hoppas det löser sig för er!
    Småbarnsföräldrar har rätt att gå ner i tid och arbetsgivare har inte laglig rätt att skriva avtal där man förbinder sig att inte använda sin lagliga rättt att gå ner i arbetstid.
  • Idun

Börja med att ringa handläggaren på kommunen och påtala ert behov. Barnomsorgen ska anpassas efter föräldrarnas behov. 

Svar på tråden förskolans öppetider!!!