• Jajh

förskolans öppetider!!!

Behöver lite uppmuntran...!

Både jag och min sambo arbetar på kontor, vi börjar 9 och slutar 18.00. Det finns två förskolor som har öppet till 18.30, två som har öppet till 18.00 och resten stänger 17.00. Behovet at tid tas det inte hänsyn till i kösystemet. Om vi inte får "rätt" förskola måste en av oss sluta arbetet. Ingen av oss var anställda där innan barnet kom så vi har inte rätt att gå ner i tid. Jag är så ledsen. Efter att precis ha gått igenom en jätte jobbig tid ekonomiskt måste vi nu sätta oss i en kass sits igen. Ingen av oss har rätt till inkomstrelaterad A-kassa då vi bott utomlands innan barnet kom. Vi har ingen anhörig som kan hjälpa med hämtningen.

Jag gråter. Önskar ekonomin var bättre, vill vara hemma så mycket som möjligt med mitt barn! Snälla låt oss få en som stänger 18.30...

/Ledsen Mamma

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-28 21:36
    Tack för all era förslag och argument. Vissa är mer förstående än andra. Jag håller med om att barn är ekonomi men man måste ju ha så att det går ihop.

Jag har inte rätt till inkomstrelaterad A-kassa, bara grunden 320kr /dag om jag är arbetslös. Sambon har rätt till 0 kr då han inte arbetat i Sverige ännu. Jag har 180 kr om dagen i mammapenning. Vi har bott utomlands tills barnet föddes. Vi har i 10 månader levt på sparade pengar och min lilla mammapenning. Vi KAN inte tacka nej till ett jobb, då förlorar jag ju dessutom A-kassan! Visst har vi ett samhälle där alla vill ha service 24/7 men det ända jag begär är att kommunen ska ta hänsyn till att vårt barn och få förtur till de dagis som har öppet till 18.30. Förtur finns inte här säger de. Om mitt barn börjar dagis 11.30 och hämtas 18.30 kommer mitt barn inte att vara på dagis orimligt länge enligt mig. Jag får förhandla arbetstiden till 75% men måste vara där till 18.00. Min sambo har låååång resväg. Inga släktingar finns. Vill inte blanda in ytterligare en männsika i form av barnflicka. Det jag önskar är bara att man kan få förtur till de sena dagisen om man har starka skäl. Att flytta som någon föreslog skulle inte lösa något, vi skulle börja om på noll igen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-29 08:11
    Tack för alla svar! Ska ringa och ligga på och hoppas någon vill hjälpa oss.

• Svar på tråden förskolans öppetider!!!
  • parvati
    Anna Paulita skrev 2010-05-28 09:52:59 följande:
    Fast i det här fallet så bryter de ju inte mot 75% lagen ifall hon får börja 12.00. Och arbetsgivaren kan ju belägga dessa 25% så att det funkar i verksamheten. Med andra ord kan man inte tro att man har rätt att sluta 2 timmar tidigare varje dag då man har barn under 8, det kan lika gärna vara så att man börjar 2 timmar senare.
    Fast det kom fram först efter det att jag hade skrivit mina inlägg. I ts står det bara heltid att hon skrivit på ett avtal att arbeta heltid och inte gå ner i tid.
  • TheMother
    Anna Paulita skrev 2010-05-28 09:56:34 följande:
    Det stämmer inte riktigt. Verkar som att det är upp till varje kommun att bestämma öppettider. Här vet jag att förskolorna har skyldghet att ha öppet 6-18, om behovet finns. Docl finns det "nattis" för de som slutar eller börjar tidigare.
    Mamma till Anton 080920
  • Anna Paulita
    Jajh skrev 2010-05-28 09:39:22 följande:
    Kan arbetsgivaren ändå vara tvungen att följa lagen trots jag inte har fackförbund? Min boss sa bara- då får din sambo hämta. Hans sa likadant...
    Ja, lagen går före allt, vare sig man har kollektivavtal eller fackförbund. Dom ÄR tvungen att följa lagen.

Men som jag skrev innan, om du får börja 12 istället för 9 (eller vad som var överenskommet) så gör de rätt. Då får du gå ner i tid och kan tyvär rint egöra så mycket mer åt att det är fel tid för dig att bli av med, så att säga.
    Jag vägrar bara vara mamma...
  • Hemmyh

På den förskolan jag jobbade på hade vi öppet till 17.30, men om behovet fanns så hade vi öppet längre. Precis när jag slutade vet jag att det skrevs in barn som ev behövde barnomsorg till 18.30 några dagar i veckan.

• NoNoo

Det låter lite skämmande att man kan skriva ett sånt avtal.
    Hur kommer arbetsgivaren reagera när någon av er måste vara hemma med sjukt barn, för jag lovar, det kommer bli ganska ofta åtminstone första tiden på förskolan.

Norah 031126 & Noomi 031126
  • Phlippan87
    Anna Paulita skrev 2010-05-28 09:56:34 följande:
    Å andra sidan, om du har ditt barn på ett kommunalt dagis har de skyldighet att ha öppet så som föräldrarna arbetar så länge de inte handlar om OB tider, och ingen branch jag känner till har OB från 18.00. När skulle du hinna vara på dagis om du jobbar till 18.00?
    när jag jobbade inom handel så hade vi OB från 18

tycker det låter konstigt om de har olika öppettider på dagien men inte tar någon hänsyn till arbetstiderna föräldrarna ahr, varför ha öppet till 18.30 om inget barn där har föräldrar som slutar efter 17?
    28/12 2009 föddes vår lilla Therese | phlippans.blogg.se
  • LHUF

vi har öppet så länge vi har barn så vi ändrar öppettiderna efter behoven som finns. Men vi har aldrig haft öppet längre än till 18. Men till 18.30 så kan det nog vara så att man ahr skyldighet att ha öppet.

Tilde 080319
  • Jajh

Förskolorna här har ingen sådan skyldighet enligt ledningen, de stänger när de stänger. Man kan önska de man vill ha 1, 2 och 3e val men man får ta det man får. ..

• Kaxelina

Skriver man inte mellan vilka tider man behöver barnomsorg i ansökan? Då borde dom i såna fall se att ni slutar kl 18 och kan placera ert barn där dom stänger senare.

Mamma till tjejerna -02, -04 och -06.
  • Okändgäst

Men kan ni inte få sluta 30 min innan ? Eller är de så omöjliga på erat jobb?

Svar på tråden förskolans öppetider!!!