• Jajh

förskolans öppetider!!!

Behöver lite uppmuntran...!

Både jag och min sambo arbetar på kontor, vi börjar 9 och slutar 18.00. Det finns två förskolor som har öppet till 18.30, två som har öppet till 18.00 och resten stänger 17.00. Behovet at tid tas det inte hänsyn till i kösystemet. Om vi inte får "rätt" förskola måste en av oss sluta arbetet. Ingen av oss var anställda där innan barnet kom så vi har inte rätt att gå ner i tid. Jag är så ledsen. Efter att precis ha gått igenom en jätte jobbig tid ekonomiskt måste vi nu sätta oss i en kass sits igen. Ingen av oss har rätt till inkomstrelaterad A-kassa då vi bott utomlands innan barnet kom. Vi har ingen anhörig som kan hjälpa med hämtningen.

Jag gråter. Önskar ekonomin var bättre, vill vara hemma så mycket som möjligt med mitt barn! Snälla låt oss få en som stänger 18.30...

/Ledsen Mamma

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-28 21:36
    Tack för all era förslag och argument. Vissa är mer förstående än andra. Jag håller med om att barn är ekonomi men man måste ju ha så att det går ihop.

Jag har inte rätt till inkomstrelaterad A-kassa, bara grunden 320kr /dag om jag är arbetslös. Sambon har rätt till 0 kr då han inte arbetat i Sverige ännu. Jag har 180 kr om dagen i mammapenning. Vi har bott utomlands tills barnet föddes. Vi har i 10 månader levt på sparade pengar och min lilla mammapenning. Vi KAN inte tacka nej till ett jobb, då förlorar jag ju dessutom A-kassan! Visst har vi ett samhälle där alla vill ha service 24/7 men det ända jag begär är att kommunen ska ta hänsyn till att vårt barn och få förtur till de dagis som har öppet till 18.30. Förtur finns inte här säger de. Om mitt barn börjar dagis 11.30 och hämtas 18.30 kommer mitt barn inte att vara på dagis orimligt länge enligt mig. Jag får förhandla arbetstiden till 75% men måste vara där till 18.00. Min sambo har låååång resväg. Inga släktingar finns. Vill inte blanda in ytterligare en männsika i form av barnflicka. Det jag önskar är bara att man kan få förtur till de sena dagisen om man har starka skäl. Att flytta som någon föreslog skulle inte lösa något, vi skulle börja om på noll igen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-29 08:11
    Tack för alla svar! Ska ringa och ligga på och hoppas någon vill hjälpa oss.

• Svar på tråden förskolans öppetider!!!
  • Miang

Vår sons förra förskola öppnade sju, det var tiderna som stod på deras hemsida och i alla information vi fick från dem. På ett möte var det dock en pappa som klagade för han jobbade som snickare och fick problem med sitt schema varje dag han lämnade för han skulle egentligen börja jobba sju. "Ojdå" säger personalen, "Då får vi väl öppna lite tidigare några dagar i veckan, funkar 6.30 för dig?" De sa då också att de var tvugna att anpassa sig efter föräldrarnas behov - inom vissa yttre ramar (inte nattöppet).

Bara ett exempel på att den information man får kanske inte alltid är skriven i sten. Tjata på kommunen och om ni får en plats på en förskola som påstår sig ha andra tider - tacka ja så ni kommer in i systemet och försök ändra tiderna när ni väl har en plats.

Detta gäller kommunala förskolor - de privata får bestämma själva vilka tider de ska ha.

Lycka till!

• Nifelheim

Här är det så att förskolor måste ha öppet från 06.15 till 18.30 (lite osäker på sena tiden, men har för mig att det var då) om behov finns. Borde ju gå att kolla med din kommun om det finns såna regler där också.

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Trillian
    Jajh skrev 2010-05-28 23:01:22 följande:
    Malmö ytterområde
    Men vad konstigt. Jag bor i innerstaden och här var det helt självklart att de som behövde längre öppettider än 17-18 hade förtur till de platser som fanns på de två föskolor som har öppet längre. Visst är det så att du kan ansöka om plats även på förskolor som inte ligger i ditt område? Då kanske det finns större chans?
  • Jajh
    Trillian skrev 2010-05-29 10:02:13 följande:
    Men vad konstigt. Jag bor i innerstaden och här var det helt självklart att de som behövde längre öppettider än 17-18 hade förtur till de platser som fanns på de två föskolor som har öppet längre. Visst är det så att du kan ansöka om plats även på förskolor som inte ligger i ditt område? Då kanske det finns större chans?
    Kanske har jag pratat med fel person. Hon var mycket bestämd. Jag kunda bara köa i mitt område. Jag kan önska 3 ställen men man blir placerad efter behovsdatum så de kan inget lova. Det kan till och med bli så att man blir placerad på andra sidan stan sa hon. Jag kollar privata alternativ nu och dagmammor för att se om jag har bättre lycka. På måndag ska jag ringa till rektorn och ställa samma frågor.
  • Vilmagbg

En kommunal förskola måste ha öppet mellan kl:6.30-18.30 om det finns föräldrar som har behov av dessa tider. 

• Diddi

Spotty: Jag bor i Linköpings kommun och där gäller att man om det finns behov måste ha öppet mellan 6-18.30. Även vår förskola, som är en privat, måste följa dessa regler. Men som sagt, det kanske inte funkar så i alla kommuner...

Lycka till TS och tjata tjata så får du säkert din vilja igenom

• PimPim83

Hej. Jag upprepar säkert det som någon annan redan har skrivit, men jag jobbar på fritids och vi samverkar med förskolan. Vi har öppet 06:00-18:30 om det finns barn som har behov av barnomsorg under de tiderna. Behöver föräldrar barnomsorg under andra tider skulle jag be dem höra av sig till rektorn eller till ansvarig person i den kommun man bor i. Acceptera inte första bästa svar utan ligg på och argumentera för din sak.

• Lavish

Men jag tror det måste finnas barnomsorg anpassad för era behov. Dom kanske inte haft öppet till 19 tidigare men börjar ert barn där nu så måste de ha personal där. Det är väl utmärkt om du kan börja 12 och sluta 18. Alla måste inte ha svennebanan tider på jobbet, tror inte det gör barnet skillnad om det är 10-16 eller 12-18.

• Indianica

Förskolorna ska anpassa efter behov (oaf de kommunala) inte mitt i natten så klart, men vi har då plats till 18.20, då dagar jag har restid och slutar 17.

• Bizita

Skriver som så många andra... Kommunala förskolor har skyldighet att ha öppet 12 timmar/dag, dvs om förskolan öppnar 6,00 har de skyldighet att ha öppet till 18,00 om det behovet finns i barngruppen. Stå på dig!

Svar på tråden förskolans öppetider!!!