• Jajh

förskolans öppetider!!!

Behöver lite uppmuntran...!

Både jag och min sambo arbetar på kontor, vi börjar 9 och slutar 18.00. Det finns två förskolor som har öppet till 18.30, två som har öppet till 18.00 och resten stänger 17.00. Behovet at tid tas det inte hänsyn till i kösystemet. Om vi inte får "rätt" förskola måste en av oss sluta arbetet. Ingen av oss var anställda där innan barnet kom så vi har inte rätt att gå ner i tid. Jag är så ledsen. Efter att precis ha gått igenom en jätte jobbig tid ekonomiskt måste vi nu sätta oss i en kass sits igen. Ingen av oss har rätt till inkomstrelaterad A-kassa då vi bott utomlands innan barnet kom. Vi har ingen anhörig som kan hjälpa med hämtningen.

Jag gråter. Önskar ekonomin var bättre, vill vara hemma så mycket som möjligt med mitt barn! Snälla låt oss få en som stänger 18.30...

/Ledsen Mamma

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-28 21:36
    Tack för all era förslag och argument. Vissa är mer förstående än andra. Jag håller med om att barn är ekonomi men man måste ju ha så att det går ihop.

Jag har inte rätt till inkomstrelaterad A-kassa, bara grunden 320kr /dag om jag är arbetslös. Sambon har rätt till 0 kr då han inte arbetat i Sverige ännu. Jag har 180 kr om dagen i mammapenning. Vi har bott utomlands tills barnet föddes. Vi har i 10 månader levt på sparade pengar och min lilla mammapenning. Vi KAN inte tacka nej till ett jobb, då förlorar jag ju dessutom A-kassan! Visst har vi ett samhälle där alla vill ha service 24/7 men det ända jag begär är att kommunen ska ta hänsyn till att vårt barn och få förtur till de dagis som har öppet till 18.30. Förtur finns inte här säger de. Om mitt barn börjar dagis 11.30 och hämtas 18.30 kommer mitt barn inte att vara på dagis orimligt länge enligt mig. Jag får förhandla arbetstiden till 75% men måste vara där till 18.00. Min sambo har låååång resväg. Inga släktingar finns. Vill inte blanda in ytterligare en männsika i form av barnflicka. Det jag önskar är bara att man kan få förtur till de sena dagisen om man har starka skäl. Att flytta som någon föreslog skulle inte lösa något, vi skulle börja om på noll igen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-29 08:11
    Tack för alla svar! Ska ringa och ligga på och hoppas någon vill hjälpa oss.

• Svar på tråden förskolans öppetider!!!
  • snuttgurkan

I "min" kommun så måste dom anpassa så att dagis håller öppet till 18.30 dvs dom har förlängt öppettiden bara för att mitt barn har behov av det då jag slutar arbeta 18.15. Däremot skulle jag egentligen behöva ha en kvart till på mig under framförallt vintern då det tar lite längre tid att åka. Men dom är inte skyldiga att ha öppet längre än till 18.30 och då har vi valt dagis själva på dom vi blev erbjudna. Då min son inte är där stänger dom 17.00 vilket dom även gjorde innan han började.
    Tryck på dom på skolkontoret om att ni inte kan sluta jobba för att dagis inte har öppet, antingen får ni förtur till 18.30 dagiset eller så får dom anpassa det dagis ni blir erbjudna.
    Dom är skyldiga att hjälpa till i den mån dom kan, och att då ge er förtur är nått dom kan.

★ °☆ เ ใ๏שє ๓ұ ғค๓เใұ ☆° ★
  • äppelmos

är det kommunal förskola kan du kräva att de har öppet till kl 19 om jag minns rätt, kolla upp det!

• Sarah84

Det är ju rätt svårt de där med öppetider. För förskolor har ju öppet 12 timmar, så har de barn som är i behov väldigt tidigt på morgonen, stänger de ju tidigare på em. Men oftast så flyttar man ju mellan avd.  Men antar att de har skyldighet att fixa de..

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Hnosse

I kommunen jag arbetar är det 12h regel, alltså öppnar förskolan 06 stänger den senast kl 18. Sedan är det så att säga först till kvarn om någon lämnar 06 kan vi inte ha öppet till 18:30 just där...

Det är inte vilken tid på dygnet som är viktigt att man umgås med sitt barn utan att man gör det. En föreläsare sa en gång att barn uppfostras av sina föräldrar varesig man ses 10 minuter varje dag eller 12 timmar. Det är HUR man är när man är tillsammans som spelar roll. En sur arg och ledsen mamma/pappa uppfostrar inte sitt barn bättre på 10h än en nöjd glad och pigg gör på 2 h... Värt att tänka på det också!

• Sarah84
    Hnosse skrev 2010-05-29 22:26:30 följande:
    I kommunen jag arbetar är det 12h regel, alltså öppnar förskolan 06 stänger den senast kl 18. Sedan är det så att säga först till kvarn om någon lämnar 06 kan vi inte ha öppet till 18:30 just där... Det är inte vilken tid på dygnet som är viktigt att man umgås med sitt barn utan att man gör det. En föreläsare sa en gång att barn uppfostras av sina föräldrar varesig man ses 10 minuter varje dag eller 12 timmar. Det är HUR man är när man är tillsammans som spelar roll. En sur arg och ledsen mamma/pappa uppfostrar inte sitt barn bättre på 10h än en nöjd glad och pigg gör på 2 h... Värt att tänka på det också!
    Fast det där köper jag inte riktigt. Jag tror visst att det till stor del har med tid att göra. Föräldrar som ser sina barn endast 10min på dygnet kan omöjligtvis "hinna med" de ska, därmed inte sagt att alla föräldrar som har 10tim på sig lyckas, men generellt sett så tror jag att ju mer tid man har dessto bättre..
  • Hej och Hopp

Alla kommunala förskolor måste inte alls ha öppet mellan 6- 18 eller 12 timmar eller liknande utan det skiljer sig mellan kommunerna.
    I min hemkommun så får förskolorna bara ersättning för 10 timmars öppethållande så öppnar man 7 så stänger man 17 osv. Bara så att du inte får fel information TS.
    Lycka till

• Sarah84
    Hej och Hopp skrev 2010-05-29 23:43:55 följande:
    Alla kommunala förskolor måste inte alls ha öppet mellan 6- 18 eller 12 timmar eller liknande utan det skiljer sig mellan kommunerna. I min hemkommun så får förskolorna bara ersättning för 10 timmars öppethållande så öppnar man 7 så stänger man 17 osv. Bara så att du inte får fel information TS.Lycka till
    Det vanligaste är nog 12timmars öppet tror jag. Alla förskolor jag arbetat på har haft 12-timmar.
  • Hej och Hopp
    Sarah84 skrev 2010-05-29 23:47:34 följande:
    Det vanligaste är nog 12timmars öppet tror jag. Alla förskolor jag arbetat på har haft 12-timmar.
    Ja det kanske är vanligast men ingen lag/regel som alltid tillämpas. Det är itne så länge vi bara har haft 10 timmar här - och 10 timmar är väldigt kort tid. Det är ju inte ovanligt att det finns barn som behöver lämnas före 7 och andra som behöver hämtas efter 17 eller vilka tider man nu har öppet, men så är det här i alla fall.
  • Sarah84
    Hej och Hopp skrev 2010-05-29 23:57:18 följande:
    Ja det kanske är vanligast men ingen lag/regel som alltid tillämpas. Det är itne så länge vi bara har haft 10 timmar här - och 10 timmar är väldigt kort tid. Det är ju inte ovanligt att det finns barn som behöver lämnas före 7 och andra som behöver hämtas efter 17 eller vilka tider man nu har öppet, men så är det här i alla fall.
    Ja ne det är ju måmga föräldrar som tex arbetar 7-17 tex. Så 10-timmar är kort tid.. De e ju svårt de där med tider på förskolor. Har man väldigt tidiga abrn så blir d eju att de stänger tidigare på em. Måmga gånger får ju barnen flytta över till en annan avd om de finns möjlighet.
  • Bengt och IngaLill

Om en har öppet till 18:30 är alla skyldiga att ha det fast sådant brukar hållas hemligt av ekonomiska skäl. Vi fick veta det efter flera år och har jobb att flytta fram tiden till 17:45/18:00.

• BlivandeTreBarnsMor

Om du inte får ett dagis med rätt öppentider så måste de ändra sina öppettider så de passar era arbetstider. Antingen fixar de "rätt" dagis med en gång eller så får de fixa så "fel" dagis blir lika "rätt". Det löser sig! Ni har rätt till barnomsorg under dessa tider och det är kommunens ansvar att ordna det.

• Hnosse
    Sarah84 skrev 2010-05-29 23:18:25 följande:
    Fast det där köper jag inte riktigt. Jag tror visst att det till stor del har med tid att göra. Föräldrar som ser sina barn endast 10min på dygnet kan omöjligtvis "hinna med" de ska, därmed inte sagt att alla föräldrar som har 10tim på sig lyckas, men generellt sett så tror jag att ju mer tid man har dessto bättre..
    Naturligtvis är det så att man har mer tid på sig att få en bra kontakt med barnet på tio timmar, men därmed inte sagt att man är en dålig föräldrer för att man inte är med barnen tio timmar!
    Vi är så snara att dömma människor som vill arbeta för att må bra, vi är lika snara att dömma dem som måste... Vill bara säga att man kan göra ett bra jobb som förälder även om man vill/måste jobba långa dagar.
  • Punkster

Kommunen har ansvar att ordna detta, om behov finnes. Dock är det inte så att alla förskolor/avdelningar behöver ha öppet den tiden, bara någon har det. Jag har t.ex. varit med om barn vars föräldrar jobbar skift lite när som helst på dygnet. Barnet hade ett dagis och ett nattis, som hon var på beroende på hur föräldrarna arbetade.

Om kommunen där du bor redan har en förskola som är öppen till 18:30 är chansen liten att dom förlänger öppettiden på ytterligare en. Antingen så får ni placering på den som har öppettider som passar er (visst berättade ni om era arbetstider när ni sökte plats?) eller så kan det hända att förskolan flyttar över ert barn till en annan förskola som har kvällsöppet när den första stänger. Så funkar det på många håll. En förskola öppnar vid 6 på morgonen och stänger vid 17 på kvällen, medans en annan öppnar vid 8 på morgonen och stänger vid 19 på kvällen. Vilket alltså ger att man som förälder kan få lämna på ett ställe och hämta på ett annat. Jag har också varit med om att kommunen betalat för en barnvakt som hämtat barnen när förskolan stängt och varit med barnet hemma tills mamma slutat jobba några timmar senare.

Hur som helst så behöver du inte vara orolig för att behöva sluta jobba eller liknande. Kommunen har skyldighet att fixa det, på det ena sättet eller det andra.

• YokohamaNr2

Det låter verkligen som du har lyckats prata med nån surkärring som bara babblar sin regelbok, självklart kommer det att fixa sig, bara att stå på dig och som någon annan sa, ta den plats du får så att du kommer in i systemet och bråka sen till dig de tiderna du vill ha! (inom rimliga gränser förstås)

Detta gäller inte bara förskolan men min uppfattning är att när du ringer till olika bolag och myndigheter så beror svaren väldigt mycket på vem du pratar med. Ofta har jag ringt ställen och pratat med något yxskaft som inte har haft nån aning om något och sen ringt om och pratat med någon annan och blivit mycket bättre bemött! Hon kanske hade en dålig dag Lycka till i varje fall

Svar på tråden förskolans öppetider!!!