• Jajh

förskolans öppetider!!!

Behöver lite uppmuntran...!

Både jag och min sambo arbetar på kontor, vi börjar 9 och slutar 18.00. Det finns två förskolor som har öppet till 18.30, två som har öppet till 18.00 och resten stänger 17.00. Behovet at tid tas det inte hänsyn till i kösystemet. Om vi inte får "rätt" förskola måste en av oss sluta arbetet. Ingen av oss var anställda där innan barnet kom så vi har inte rätt att gå ner i tid. Jag är så ledsen. Efter att precis ha gått igenom en jätte jobbig tid ekonomiskt måste vi nu sätta oss i en kass sits igen. Ingen av oss har rätt till inkomstrelaterad A-kassa då vi bott utomlands innan barnet kom. Vi har ingen anhörig som kan hjälpa med hämtningen.

Jag gråter. Önskar ekonomin var bättre, vill vara hemma så mycket som möjligt med mitt barn! Snälla låt oss få en som stänger 18.30...

/Ledsen Mamma

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-28 21:36
    Tack för all era förslag och argument. Vissa är mer förstående än andra. Jag håller med om att barn är ekonomi men man måste ju ha så att det går ihop.

Jag har inte rätt till inkomstrelaterad A-kassa, bara grunden 320kr /dag om jag är arbetslös. Sambon har rätt till 0 kr då han inte arbetat i Sverige ännu. Jag har 180 kr om dagen i mammapenning. Vi har bott utomlands tills barnet föddes. Vi har i 10 månader levt på sparade pengar och min lilla mammapenning. Vi KAN inte tacka nej till ett jobb, då förlorar jag ju dessutom A-kassan! Visst har vi ett samhälle där alla vill ha service 24/7 men det ända jag begär är att kommunen ska ta hänsyn till att vårt barn och få förtur till de dagis som har öppet till 18.30. Förtur finns inte här säger de. Om mitt barn börjar dagis 11.30 och hämtas 18.30 kommer mitt barn inte att vara på dagis orimligt länge enligt mig. Jag får förhandla arbetstiden till 75% men måste vara där till 18.00. Min sambo har låååång resväg. Inga släktingar finns. Vill inte blanda in ytterligare en männsika i form av barnflicka. Det jag önskar är bara att man kan få förtur till de sena dagisen om man har starka skäl. Att flytta som någon föreslog skulle inte lösa något, vi skulle börja om på noll igen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-29 08:11
    Tack för alla svar! Ska ringa och ligga på och hoppas någon vill hjälpa oss.

• Svar på tråden förskolans öppetider!!!
  • Diddi

Hej!

Har inte läst hela tråden, men arbetar som förskollärare och i vår kommun har alla förskolor skyldighet att ha öppet 06-18.30 om det finns behov. Våra vanliga öppettider på vår förskola är 7-17, men om något barn behöver särkilda tillsynstider är vi tvungna att ha öppet till 18.30. Vet dock inte om detta är olika från kommun till kommun? Jobbar på en privat förskola och vi måste följa kommunens regler, så det gäller inte bara de kommunala förskolorna här.

Hoppas det löser sig!

• Tirem

En liten fundering....

Många skriver att man har rätt till att gå ner i arbetstid och ja, det stämmer. MEN det är fortfarande arbetgivaren som bestämmer schemat så TS kan fortfarande bli schemalagd till 18:00 och istället börja senare och det följer väl Svensk lagstiftning?

Lagen känns tandlös i TS fall...!

• Tirem
    Diddi skrev 2010-05-28 18:01:51 följande:
    Hej!Har inte läst hela tråden, men arbetar som förskollärare och i vår kommun har alla förskolor skyldighet att ha öppet 06-18.30 om det finns behov. Våra vanliga öppettider på vår förskola är 7-17, men om något barn behöver särkilda tillsynstider är vi tvungna att ha öppet till 18.30. Vet dock inte om detta är olika från kommun till kommun? Jobbar på en privat förskola och vi måste följa kommunens regler, så det gäller inte bara de kommunala förskolorna här.Hoppas det löser sig!
    Vilken kommun jobbar du i?? Är det samma sak i hela Sverige?

• Jajh
    Tirem skrev 2010-05-28 18:08:26 följande:
    En liten fundering.... Många skriver att man har rätt till att gå ner i arbetstid och ja, det stämmer. MEN det är fortfarande arbetgivaren som bestämmer schemat så TS kan fortfarande bli schemalagd till 18:00 och istället börja senare och det följer väl Svensk lagstiftning? Lagen känns tandlös i TS fall...!
    precis... detta gäller malmö kommun
  • hemljuvahem

Jag har pratat med min mor om detta och hon säger att på deras förskola så anpassar de tiderna efter föräldrar som jobbar sent/tidigt.. Eller så samarbetar de med närintilliggande förskola om de också har behovet..

Dock vet jag inte hur det ser ut för andra förskolor.. men kan du inte prata med någon av de andra förskolorna i fall det skulle råka bli så att ni får plats där.

Det mesta går att lösa, ni ska även ha rätt att minska arbetstiden.

Lycka till

• Virra82

Vilken jobbig sits. Vi hade liknande problem när vår första son skulle börja på förskolan. Vi jobbade båda två kvällar och helger. Vi lyckades som tur var lösa det genom att min man startade eget och kunde styra sina egna tider. Jag tycker du ska skriva ett önskemål på ansökan om att hamna på den förskolan som stänger 18.30. Nu vill jag inte stressa upp er mer men har ni tänkt på att ni kanske kommer få vabba mycket under första året? Jag var hemma med min son varannan vecka första halvåret, sjukdomarna avlöste varandra. Hur löser era arbetsplatser det vid plötslig sjukdom/vab? Nu vet jag inte vad ni jobbar med men finns det inga vikarie/extra anställda som kan hoppa in så ni kan få sluta tidigare någon dag i veckan var ?

• Eisa

Gå ner i deltid. Har ni inte råd med det så flytta.

• KMJ

Både min man och jag jobbar också sent på eftermiddagen, när vårat barn börjar på dagis 1,5 år gammal så har jag inte ens tänkt tanken att hon ska behöva vara kvar på förskolan så sent. Vi måste helt enkelt lösa det på annat sätt.  Jobbar själv på förskola och vet vad barn i den åldern orkar med.

Vi kommer lösa det genom att få till att sluta en dag tidigar var i veckan, sedan ska vi ha en barn flicka eller/och kanske mormor som kan hämta en dag. Då får vår dotter komma hem lite tidigare och vara i sin hem miljö och hinner varva ner innan det är lägg dags.

Kan ni inte lösa situationen på något annat sätt??? Tänk att erat lilla barn ska behöva gå så långa dagar på förskolan. Är pengarna värt det?

Jag var tidigare ensamstående med min äldre dotter och har ensamvårdnad. Jag jobbade 75% de tre första åren hon gick på förskolan. Tight ekonomiskt då jag inte har vidare välbetalt jobb, men det var värt det för att mitt barn skulle må bra.

• Tirem
    Eisa skrev 2010-05-28 18:50:56 följande:
    Gå ner i deltid. Har ni inte råd med det så flytta.
    Men hur löser det Ts problem.. Även om hon går ner till 50 % så slutar hon 18:00?

• KMJ

Mår lite dålig när jag tänker på de barn som måste gå till förskolan föra 6:30 eller senare en 17:00

Vet själv på mitt jobb, hur trötta de barn är som måste komma först eller sist på förskolan och sitta själv i 1-3 timmar före eller efter alla andra kompisa har kommit eller gått hem. Har lite svårt att förstå att barnen inte går före. Och jag vet att det inte alltid går att välja jobb, har heller aldrig kunnat välja och vraka mellen jobb, men barnen måste gå först. Jag tror de flesta kan hitta en lösning.

TS: Har du ingen släkting som kan hjälpa att hämta? kan du inte fråga om att få gå tidigare någon dag i veckan och så kan din man fråga om att få gå tidigare en dag då är ju två dagar lösta. Anställ en barnflicka den eller de tim tiden diffar på??? På något sätt kan man lösa det tror jag.

Svar på tråden förskolans öppetider!!!