Inlägg från: KMJ |Visa alla inlägg
  • KMJ

förskolans öppetider!!!

Både min man och jag jobbar också sent på eftermiddagen, när vårat barn börjar på dagis 1,5 år gammal så har jag inte ens tänkt tanken att hon ska behöva vara kvar på förskolan så sent. Vi måste helt enkelt lösa det på annat sätt.  Jobbar själv på förskola och vet vad barn i den åldern orkar med.

Vi kommer lösa det genom att få till att sluta en dag tidigar var i veckan, sedan ska vi ha en barn flicka eller/och kanske mormor som kan hämta en dag. Då får vår dotter komma hem lite tidigare och vara i sin hem miljö och hinner varva ner innan det är lägg dags.

Kan ni inte lösa situationen på något annat sätt??? Tänk att erat lilla barn ska behöva gå så långa dagar på förskolan. Är pengarna värt det?

Jag var tidigare ensamstående med min äldre dotter och har ensamvårdnad. Jag jobbade 75% de tre första åren hon gick på förskolan. Tight ekonomiskt då jag inte har vidare välbetalt jobb, men det var värt det för att mitt barn skulle må bra.

• KMJ

Mår lite dålig när jag tänker på de barn som måste gå till förskolan föra 6:30 eller senare en 17:00

Vet själv på mitt jobb, hur trötta de barn är som måste komma först eller sist på förskolan och sitta själv i 1-3 timmar före eller efter alla andra kompisa har kommit eller gått hem. Har lite svårt att förstå att barnen inte går före. Och jag vet att det inte alltid går att välja jobb, har heller aldrig kunnat välja och vraka mellen jobb, men barnen måste gå först. Jag tror de flesta kan hitta en lösning.

TS: Har du ingen släkting som kan hjälpa att hämta? kan du inte fråga om att få gå tidigare någon dag i veckan och så kan din man fråga om att få gå tidigare en dag då är ju två dagar lösta. Anställ en barnflicka den eller de tim tiden diffar på??? På något sätt kan man lösa det tror jag.

• KMJ
    Lena skrev 2010-05-28 19:33:31 följande:
    Vår dotter går ofta 7-17 och är glad och pigg både när vi lämnar och hämtar trots att hon bara är 2år.
    Ja, visst kan det vara så, men jag tror inte att det är det bästa för de flesta barn. Skaffar jag barn vill jag att den största delen av deras vardag ska präglas av oss föräldrar.

Sedan är förskolan tuff för barnen, de ska interagera med så många människor hela dagarna och kan inte slappna av på samma sett som hemma. Olika vuxna som öppnar stänger varje dag. Sedan säger jag inte att det är skadligt, men kanske inte det bästa och olika barn klarar det olika bra.

Jag skulle inte orka vara på jobbet 10 timmar varje dag.
  • KMJ

Jobbar man med barn så ser man vad barnen mår bra av, det handlar ju inte om vilken tid de hämtas och lämnas utan antal timmar i sträck. Överallt där jag arbetat håller personalen med om de åsikter jag har kring hur många timmar det är bra för ett barn att vistas på förskolan.

På en förskola börjar oftast den mer planerade verksamheten vid nio halv tio tiden. Vilket gör att man oftas bör lämna senast vid den tiden och då blir det många timmar om man måste hämta sent varje dag.

Jag tror inte att det är så positivt för barn att alltid vara den som går sist och varje eftermiddag sitta och säga hej då till barn efter barn och personal som går hem och får vara med sin familj och själv få sitta ensam kvar på förskolan med olika personal varje kväll. Självklart förstår jag att föräldrar måste hämta sent i bland.

Att jobba oregelbundet är det många som gör, men kanske inte båda föräldrarna måste det. Skaffar man barn vet man ju att det för med sig ett visst ansvar och vissa konsekvenser, att vilket jobb som helst inte funkar.

Vet själv då jag tidigare fick välja vikarie pool framför andra jobb så att jag kunde välja tider lite mer själv. Detta kanske är en lösning för dej TS

• KMJ

Men visst detta samhälle verkar gå åt ett håll där allt ska serveras. Städ hjälp ska vi ha råd med. Bidrag SKA vi ha. Barnomsorg helst 24 tim dygnet så alla jobb och karriärer ska funka trots att jag satt ett barn till världen och valt att ansvara för det.

Visst lite krasst, men många föräldrar ska ha allt fixat upplever jag ofta där jag har arbetat/arbetar.

När jag arbetar med barn, kan jag tycka mycket om hur föräldrar väljer att göra. Men jag kan vara proffessionel och tar hand om barnen på bästa sett och ser till att de får bästa visstelsen de kan på förskolan.

Svar på tråden förskolans öppetider!!!