• Jajh

förskolans öppetider!!!

Behöver lite uppmuntran...!

Både jag och min sambo arbetar på kontor, vi börjar 9 och slutar 18.00. Det finns två förskolor som har öppet till 18.30, två som har öppet till 18.00 och resten stänger 17.00. Behovet at tid tas det inte hänsyn till i kösystemet. Om vi inte får "rätt" förskola måste en av oss sluta arbetet. Ingen av oss var anställda där innan barnet kom så vi har inte rätt att gå ner i tid. Jag är så ledsen. Efter att precis ha gått igenom en jätte jobbig tid ekonomiskt måste vi nu sätta oss i en kass sits igen. Ingen av oss har rätt till inkomstrelaterad A-kassa då vi bott utomlands innan barnet kom. Vi har ingen anhörig som kan hjälpa med hämtningen.

Jag gråter. Önskar ekonomin var bättre, vill vara hemma så mycket som möjligt med mitt barn! Snälla låt oss få en som stänger 18.30...

/Ledsen Mamma

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-28 21:36
    Tack för all era förslag och argument. Vissa är mer förstående än andra. Jag håller med om att barn är ekonomi men man måste ju ha så att det går ihop.

Jag har inte rätt till inkomstrelaterad A-kassa, bara grunden 320kr /dag om jag är arbetslös. Sambon har rätt till 0 kr då han inte arbetat i Sverige ännu. Jag har 180 kr om dagen i mammapenning. Vi har bott utomlands tills barnet föddes. Vi har i 10 månader levt på sparade pengar och min lilla mammapenning. Vi KAN inte tacka nej till ett jobb, då förlorar jag ju dessutom A-kassan! Visst har vi ett samhälle där alla vill ha service 24/7 men det ända jag begär är att kommunen ska ta hänsyn till att vårt barn och få förtur till de dagis som har öppet till 18.30. Förtur finns inte här säger de. Om mitt barn börjar dagis 11.30 och hämtas 18.30 kommer mitt barn inte att vara på dagis orimligt länge enligt mig. Jag får förhandla arbetstiden till 75% men måste vara där till 18.00. Min sambo har låååång resväg. Inga släktingar finns. Vill inte blanda in ytterligare en männsika i form av barnflicka. Det jag önskar är bara att man kan få förtur till de sena dagisen om man har starka skäl. Att flytta som någon föreslog skulle inte lösa något, vi skulle börja om på noll igen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-29 08:11
    Tack för alla svar! Ska ringa och ligga på och hoppas någon vill hjälpa oss.

• Svar på tråden förskolans öppetider!!!
  • Venna

Men nog har man väl rätt att gå ner i arbetstid oavsett om man varit anställd innan barnet kom eller inte?!

• AannaH

Vårt dagis har öppet till 18 men behöver man längre så har dom haft öppet, men det kanske bara gäller vi enstaka fall. 

Tror oxå du har rätt att gå ner i tid fast du inte jobbade där innan..Så länge man har barn under 12 år har du rätt att gå ner i tid..

Robin -97 Nemo -05 Elina -10
  • Jajh

Vi har båda precis fått jobb från att ha varit arbetslösa, barnet är 7 månader. Vi börjar båda jobba när barnet börjar förskolan 13 månader gammal. Båda arbetsgivarna är privata och ett krav är att arbeta till 18.00. Man kan tycka vi borde tackat nej men då hade arbetslösheten fortsatt, jätte svårt att få jobb.

• parvati

Varför säga upp sig? Har du fast tjänst har båda föräldrrna rätt att gå ner till 75% när barnen är små. De allra flesta utnyttjar det så förskolorna ser väl inget behov av att vara öppna så länge.

• krakel

Här i norrköpig har man rätt att gå ner i tid tom det året barnet fyller 8 år

• Jajh

Om jag säger såhär, mitt blivande jobb sa att jag bara fick det om jag kunde jobba till 18.00 annars gave de det till en annan... Jag satt som en fågelholk och sa ja.

• parvati
    Jajh skrev 2010-05-28 09:27:22 följande:
    Om jag säger såhär, mitt blivande jobb sa att jag bara fick det om jag kunde jobba till 18.00 annars gave de det till en annan... Jag satt som en fågelholk och sa ja.
    Vad har du för typ av tjänst? Tillsvidare, provanställning?
  • Jajh

Det är tillsvidare men jag har skrivit under på att jag kan arbeta till 18.00. Min sambo är inte svensk så hans arbetsmöjligheter är mycket begränsade, vi vågade inte tacka nej.

• April Mamma
    Jajh skrev 2010-05-28 09:27:22 följande:
    Visst att ekonomin är viktig..men vad är viktigast, jobb eller sitt barn?? Att låta en 13 månaders gå till 1830 ÄR väldigt långa dagar....

Det låter som en väldig oseriös arbetsgivare som kräver att du jobbar till 18...
  • AannaH

Ska din man oxå jobba på samma jobb? Annars måste han ju kunna gå ner i tid trots att inte är svensk..

Robin -97 Nemo -05 Elina -10
Svar på tråden förskolans öppetider!!!