Inlägg från: parvati |Visa alla inlägg
  • parvati

förskolans öppetider!!!

Varför säga upp sig? Har du fast tjänst har båda föräldrrna rätt att gå ner till 75% när barnen är små. De allra flesta utnyttjar det så förskolorna ser väl inget behov av att vara öppna så länge.

• parvati
    Jajh skrev 2010-05-28 09:27:22 följande:
    Om jag säger såhär, mitt blivande jobb sa att jag bara fick det om jag kunde jobba till 18.00 annars gave de det till en annan... Jag satt som en fågelholk och sa ja.
    Vad har du för typ av tjänst? Tillsvidare, provanställning?
  • parvati
    Jajh skrev 2010-05-28 09:29:36 följande:
    Det är tillsvidare men jag har skrivit under på att jag kan arbeta till 18.00. Min sambo är inte svensk så hans arbetsmöjligheter är mycket begränsade, vi vågade inte tacka nej.
    Men herregud ring facket! Är du inte med i ett fackförbund gå med. Arbetsgivare kan inte skriva vad som helst och kalla det avtal. Arbetsgivarem åste följa svensk lag.

Du har rätt att gå ner i tid och det bästa för barnet är att slippa gå heltid på dagis. Dessutom fungerar det ju inte ens eftersom förskolan inte är öppet till 19.
  • parvati
    Jajh skrev 2010-05-28 09:37:28 följande:
    Finns inget fackförbund kopplat till min branch. Kan inte säga vilken då jag är rädd att bli avslöjad i tråden.
    Det är så klart att det finns det måste inte vara kopplat till själva branschen utan till ditt yrke-utbildning. LO eller unionen kanske?
  • parvati
    jeeri74 skrev 2010-05-28 09:38:05 följande:
    Vem har sagt att de inte följer Sveriges lag?! De sökte en person som kunde jobba till kl 18 och ts fick veta det innan hon skrev på. Jag vet att man som småbarnsförälder har rätt till att gå ner i tid, men jag förstår en arbetsgivare som söker ny personal, säger att tiderna är mellan 9 och 18, så blir det inte populärt om personalen vill gå ner i tiden. Men jag förstår ts också!! Vanliga kontorstider är ju 8-17 mestadels så det är ju oturligt att ni bägge hamnade på kontor där de vill jobba 9-18. Ts, kan du eller din man deala lite med jobben, kanske börja tidigare - sluta tidigare, jobba in lunchen...?! Jag hoppas det löser sig för er!
    Småbarnsföräldrar har rätt att gå ner i tid och arbetsgivare har inte laglig rätt att skriva avtal där man förbinder sig att inte använda sin lagliga rättt att gå ner i arbetstid.
  • parvati
    Jajh skrev 2010-05-28 09:39:22 följande:
    Kan arbetsgivaren ändå vara tvungen att följa lagen trots jag inte har fackförbund? Min boss sa bara- då får din sambo hämta. Hans sa likadant...
    Självfallet måste dem det men via ett fack kan man ju fpå hjälp av en jurist som kan arbetsrätt och få föhandlingar med chefen.
  • parvati
    Anna Paulita skrev 2010-05-28 09:52:59 följande:
    Fast i det här fallet så bryter de ju inte mot 75% lagen ifall hon får börja 12.00. Och arbetsgivaren kan ju belägga dessa 25% så att det funkar i verksamheten. Med andra ord kan man inte tro att man har rätt att sluta 2 timmar tidigare varje dag då man har barn under 8, det kan lika gärna vara så att man börjar 2 timmar senare.
    Fast det kom fram först efter det att jag hade skrivit mina inlägg. I ts står det bara heltid att hon skrivit på ett avtal att arbeta heltid och inte gå ner i tid.
Svar på tråden förskolans öppetider!!!