• Pillemajsan

Gå ner i vikt med soppdieten ca 4,5- 7 kg i veckan

Jag har tänkt att börja med soppdieten på Söndag, vore kul om vi blir fler som börjar då och kan puscha på varandra.

När jag kört den i 1 vecka kommer jag köra GI metoden.

Soppdieten

SoppdietenSoppdieten, även kallad för bantarsoppan eller kålsoppan, är en diet som går ut på att nå en snabb viktminskning med hjälp av att äta soppa på kort tid. På en vecka skall man ha uppnått en viktminskning med 5 kilo. Dietsoppan äter man av varje dag i sju dagar tillsammans med en färdig meny.

Receptet för dietsoppan ser ut enligt följande:

6 gula lökar 1 kålhuvud 4 morötter 1 selleristjälk 2 gröna paprikor Vatten att koka grönsakerna i, som sedan används i soppan 2 burkar krossade tomater 3 buljongtärningar 2 påsar pulverlöksoppa

Man skall koka grönsakerna tills de har mjuknat och krydda soppan med nyttiga kryddor och örter.

Menyn som man skall följa utöver att äta soppan, ser ut enligt följande:

Dag 1: Du får äta av soppan och frukt tills du blir mätt, du får dock inte äta banan.

Dag 2: Du får äta av soppan och grönsaker tills du blir mätt, du får dock inte äta ärter, bönor och potatis.

Dag 3: Du får äta av soppan, frukt och grönsaker tills du blir mätt, du får dock inte äta banan, ärter, bönor och potatis.

Dag 4: Du får äta av soppan tills du blir mätt och lägga till max 8 bananer med max 8 glas lättmjölk.

Dag 5: Du får äta av soppan tills du blir mätt och lägga till 300 g nötkött och sex tomater.

Dag 6: Du får äta av soppan tills du blir mätt och kan nu äta obegränsat av nötkött och grönsaker.

Dag 7: Du får äta av soppan tills du blir mätt och lägga till råris, grönsaker, fruktsafter, te eller kaffe.

• Svar på tråden Gå ner i vikt med soppdieten ca 4,5- 7 kg i veckan
  • HannaS86
    Kylskåpsmagnet2 skrev 2011-06-14 13:13:13 följande:
    Tack! :D Och nu är soppan slut och jag äter vanlig mat igen, känns riktigt fint! ;) Godissuget har försvunnit, är förvånad över hur snabbt det gick, och förundrad över hur mycket skräp jag egentligen stoppade i mig förut. Äter mindre portioner nu och mycket mer medvetet, och hittills har det gått bra. Soppan tog slut redan i söndags, och jag kände inte att det var någon större vits att koka en ny omgång. Idag vägde jag 68,9 kg, så det går stadigt åt rätt håll med några hekton om dagen. 

Ja, eller hur! Ett par kilon gör stor skillnad, borde synas rätt stor skillnad också egentligen. Glömde ta mina mått innan jag började, men tänkte att jag kanske kan göra det nu i alla fall och ha som framtida referens. 

Oj, får man fråga vilken stad den kliniken finns i? Jag kollade runt lite efter iLipo, men hittade som du sa bara för runt 1000 kr per gång. Insåg att det var smartlipo jag tänkte på när jag trodde att fettcellerna skulle försvinna helt. Har varit lite sugen på det nu, men det kan ju också se ganska konstigt ut kan jag tänka mig. Tar man tex bort allt från armarna och så går man upp i vikt igen så sätter det sig ju säkert oproportionerligt mycket på andra kroppsdelar istället.

Låter som att du har riktigt tuffa helger, måste vara sjukt bra träning! :D Härligt att bli instruktör också, då har man ju träningen säkrad sen! :) Jag skulle nog också behöva komma igång med något mer högintensivt, som det är nu så går jag mest snabba promenader alternativt joggar ungefär en time om dagen. Men lite styrka hade jag nog inte dött av. ;)

Just ja, nu har jag en tvåa efter mitt användarnamn, för jag har inte lyckats komma in på min andra profil senaste dagarna, så det fick bli en ny. 
    Haha har du blivit kylskåpsmagnet2 istället för kylskåpsmagnet nu? :) Härligt att det fungerat, varje kg är som en vinst på lotto, iaf för min del. Jag har inga mål att gå ner 30kg eftersom jag aldrig vägt såpass att jag varit så överviktig men jag skulle vilja gå ner en 5kg till. Tyvärr står jag still på 69kg men om sådär 10år när jag har råd att fettsuga mig, då jäklar ;) Håller med om att man äter mindre portioner efter soppdieten också, magsäcken drar ihop sig (och det tyckte jag verkligen kändes de första dagarna) och man inser att man inte behöver äta så stora portioner som man brukar :)

Helgen är det jobbigaste jag gjort eftersom det var så påfrestande både mentalt och fysiskt. Jag brukar träna minst 2 gruppträningspass 6-7 dagar i veckan men det här var mycket jobbigare än så. Men jag blev godkänd :D Måste "bara" filma inom 3 månader när jag framför passet med deltagare också och då ska koreografi, teknik och prat sitta perfekt.
  • HannaS86
    kinebacklund skrev 2011-06-15 09:08:48 följande:
    Hej! Är ny här så vet inte så mkt om familjeliv. Men såg den här tråden och blev riktigt sugen på och teste denna soppdiet :) Fick barn för 10 månader sen ca och har en del kvar och ta av på magen, allt annat har gått bort. Hoppas verkligen att detta funkar :)
    Hejsan!
    Välkommen till fl. Tänk på att här kryllar av moraltanter och de mest extrema åsikter om allting här när du läser i trådar/innan du startar en egen ;) hehe ett tips bara.

Jag tycker absolut du ska testa! Jag har testat pulverdiet (cambridge) innan och efter 10 dagar gav jag upp. Jag hade inte gått ner ett enda kg trots ren kur, inte ens vätska. Och det gjorde mig jäkligt omotiverad att fortsätta + att jag höll på att bli galen av att inte få äta något GOTT och att hela tiden vara hungrig.

Med soppdieten är det fina (enligt mig) att man aldrig behöver vara hungrig :) Du får äta hur mycket soppa hur många gånger om dagen som du vill. Och varje dag får man ju äta något utöver soppan så det är skönt med något som bryter av soppsmaken. Och man ändrar åsikt om ett simpelt äpple att gå från "nåt tråkigt, ingen riktig mat" till "shit vad det kan mätta!" ;) Mer av det fina tycker jag är att det smakar helt ok (lägg inte i de krossade tomaterna för tidigt bara, det räcker att lägga i dem på slutet när soppan kallnar eftersom de bara ska blanda sig med det övriga, inte kokas) och att det är bara en vecka. En vecka liksom, det klarar man av. Efter en dag så känner man att ja men en dag till fixar jag ju iaf. Och efter två dagar tänker man att hmm, det är bara 5 dagar kvar. Och imorgon får jag ju äta både grönsaker och frukt, då kan jag ju göra en god sallad med bara de grönsaker/frukt jag tycker om... Och så fixar man den veckan =)

Man ska inte ha för höga förhoppningar utan se varje halvkilo som ett stort framsteg =) Jag gick ner 4kg första gången jag körde den vilket för mig var som ett mirakel eftersom jag just testat andra saker utan att se några som helst resultat.

Just det, ett annat tips är att använda den största grytan du har, typ 10l. För det blir myyyyycket soppa och den går åt fort eftersom det är det du äter till frukost, mellanmål (om du inte bryter av med det du får äta just den dagen såklart), lunch, middag, kvällsmat osv. Uppdatera gärna hur det går :D
  • HannaS86

Och så är det ju billigt med i jämförelse med alla olika dieter ;) Och kände du att en vecka var "lätt" så är det bara att fortsätta och köra en vecka till.

• HannaS86

Just det, glömde svara att jag går på iLipo i göteborg :) Börjar bli lite spamvarning på mig i den här tråden nu ^^

• Kylskåpsmagnet2
    HannaS86 skrev 2011-06-15 22:43:29 följande:
    Haha har du blivit kylskåpsmagnet2 istället för kylskåpsmagnet nu? :) Härligt att det fungerat, varje kg är som en vinst på lotto, iaf för min del. Jag har inga mål att gå ner 30kg eftersom jag aldrig vägt såpass att jag varit så överviktig men jag skulle vilja gå ner en 5kg till. Tyvärr står jag still på 69kg men om sådär 10år när jag har råd att fettsuga mig, då jäklar ;) Håller med om att man äter mindre portioner efter soppdieten också, magsäcken drar ihop sig (och det tyckte jag verkligen kändes de första dagarna) och man inser att man inte behöver äta så stora portioner som man brukar :)

Helgen är det jobbigaste jag gjort eftersom det var så påfrestande både mentalt och fysiskt. Jag brukar träna minst 2 gruppträningspass 6-7 dagar i veckan men det här var mycket jobbigare än så. Men jag blev godkänd :D Måste "bara" filma inom 3 månader när jag framför passet med deltagare också och då ska koreografi, teknik och prat sitta perfekt.
    Härligt att du klarade den, grattis! :D Vad roligt! :) Låter tufft, men säkert skönt i efterhand?

Haha, ja jag kom inte in på min Kylskåpsmagnet så det fick bli så. ;) Jag siktar också in mig på den där fettsugningen framöver, hehe! Imorse vägde jag 68,8 kg, så det går åt rätt håll även om det pendlar lite fram och tillbaka. Verkar som att jag följer ett ganska stabilt mönster hittills, ner i vikt en dag, upp detsamma dagen efter, sen ner dagen efter. Så två steg fram, ett steg bak, tur att det inte var det omvända. ;) Äter ca 1500 kcal/dag, och det fungerar jättebra för mig som inte drar några tyngre lass under veckan. Det mest påfrestande jag gör är mina dagliga långpromenader och det behöver man ju i inte lika mycket energi till som ett pass body pump. :) Var katastrofalt godissugen igår, men lyckades hålla mig iaf. ;)

Ah, Göteborg, det är ju inom överkomligt avstånd faktiskt. Vad heter kliniken som gör det? Skulle vara skoj att testa det på armarna (som jag mätte precis nu, och kom fram till den otrevliga insikten att de är 33 cm, vilket är exakt halva omkretsen av mina lår). 
  • Kylskåpsmagnet2
    kinebacklund skrev 2011-06-15 09:08:48 följande:
    Hej! Är ny här så vet inte så mkt om familjeliv. Men såg den här tråden och blev riktigt sugen på och teste denna soppdiet :) Fick barn för 10 månader sen ca och har en del kvar och ta av på magen, allt annat har gått bort. Hoppas verkligen att detta funkar :)

Jag kan också varmt rekommendera soppan, körde den förra veckan och gick ner tre kilo. Det viktigaste är nog som Hanna säger att inte ha i tomaterna för tidigt dock, jag hade det i min första omgång och det smakade så fruktansvärt illa. Näste gång när jag bara hällde i dom medan soppan svalnade så smakade det helt annorlunda. :)

Fördelen är ju att du kan äta precis så mycket du vill, så du är aldrig särskilt hungrig, även om jag tycker att jag fick lite dålig ork då och då under veckan. Kan tillägga att jag fuskade tre gånger, två av dom för att jag hade så dålig ork, och en gång för att jag var bortbjuden på grillfest. Så om det skulle krisa så behöver du nog inte vara helt hundraprocentigt strikt med den, du kan säkert liksom jag fuska ett par gånger och ändå få resultat. 

Lycka till och uppdatera gärna om hur det går så vi får peppa dig! :) 
  • HannaS86
    Kylskåpsmagnet2 skrev 2011-06-16 09:42:41 följande:
    Härligt att du klarade den, grattis! :D Vad roligt! :) Låter tufft, men säkert skönt i efterhand?

Haha, ja jag kom inte in på min Kylskåpsmagnet så det fick bli så. ;) Jag siktar också in mig på den där fettsugningen framöver, hehe! Imorse vägde jag 68,8 kg, så det går åt rätt håll även om det pendlar lite fram och tillbaka. Verkar som att jag följer ett ganska stabilt mönster hittills, ner i vikt en dag, upp detsamma dagen efter, sen ner dagen efter. Så två steg fram, ett steg bak, tur att det inte var det omvända. ;) Äter ca 1500 kcal/dag, och det fungerar jättebra för mig som inte drar några tyngre lass under veckan. Det mest påfrestande jag gör är mina dagliga långpromenader och det behöver man ju i inte lika mycket energi till som ett pass body pump. :) Var katastrofalt godissugen igår, men lyckades hålla mig iaf. ;)

Ah, Göteborg, det är ju inom överkomligt avstånd faktiskt. Vad heter kliniken som gör det? Skulle vara skoj att testa det på armarna (som jag mätte precis nu, och kom fram till den otrevliga insikten att de är 33 cm, vilket är exakt halva omkretsen av mina lår). 
    Tack =) Så jäkla skönt att bli godkänd. Hade jag inte blivit det hade jag nog brutit ihop, då hade jag behövt filma mig själv när jag framför två låtar ensam och måste bli godkänd på det osv. Jag äter nog runt 2000kcal/dag men går ändå inte ner i vikt. Jag förstår inte vad det är för fel på min kropp. Jag tränar verkligen mycket men det verkar den inte bry sig om... Fast jag har ju fått mer muskler av träningen så lite hänger den med iaf :) Starkta tt du lyckades stå emot, det är inte ofta jag lyckas med det haha.

Dit jag går i gbg är ingen klinik utan en frisersalong ;) saxvax.blogspot.com/ De är riktigt bra tycker jag eftersom Annelie som gör det verkligen vill att man ska få resultat. Det tar 4 * 10min där hon flyttar plattorna var 10:e min. Och det gör inte ont alls, blir bara lite varmt och gott och man har en filt/handduk över sig så jag brukar somna haha. Absolut värt att prova om man har pengarna över. Tyvärr kan man inte räkna med garanterade resultat. För mig fungerade det jättebra första omgången jag körde medan den jag kört nu inte gett några resultat i kg, däremot några cm minus runt midja och höfter.
  • Kylskåpsmagnet2

Åh, fast om kilona övergår till muskler så känns ju även det som en vinst. :) Önskar att jag kunde komma igång och träna lika hårt, men jag vet att det inte kommer hända så jag fortsätter att fokusera på lägre nivå, så att jag iaf klarar av att hålla det. Starkt jobbat att upprätthålla en så intensiv träning tycker jag! :)

Tack för länken, jag ska definitivt kolla upp och ge det ett försök nästa gång jag är i gbg! :D Till det priset kan man ju riskera att det inte fungerar, väl värt chansningen att det faktiskt kan fungera. Hehe, höll mig bra och gick ner till 68.0 till i fredags, sen kom helgen och nu väger jag 68.5. ;) Lördagsgodis och tacos satte tydligen sina spår, blöh! 

• HannaS86
    Kylskåpsmagnet2 skrev 2011-06-21 11:30:30 följande:
    Åh, fast om kilona övergår till muskler så känns ju även det som en vinst. :) Önskar att jag kunde komma igång och träna lika hårt, men jag vet att det inte kommer hända så jag fortsätter att fokusera på lägre nivå, så att jag iaf klarar av att hålla det. Starkt jobbat att upprätthålla en så intensiv träning tycker jag! :)

Tack för länken, jag ska definitivt kolla upp och ge det ett försök nästa gång jag är i gbg! :D Till det priset kan man ju riskera att det inte fungerar, väl värt chansningen att det faktiskt kan fungera. Hehe, höll mig bra och gick ner till 68.0 till i fredags, sen kom helgen och nu väger jag 68.5. ;) Lördagsgodis och tacos satte tydligen sina spår, blöh! 
    Jag har nån grej både på gott och ont att när jag engagerar mig i något så nöjer jag mig aldrig med att göra det halvdant utan det blir alltid 100% och nästan mer än det. Det började nog när jag var 15år och började spela innebandy. Först var jag väldigt tveksam till att ens testa eftersom jag aldrig hållt på med lagsport innan. Direkt blev jag en sån som kom varenda träning utan undantag. Efter några år började jag även träna ett flicklag och döma innebandy.

Och nu när jag skulle börja träna på gym tänkte jag mig kanske 2ggr/vecka från början men jag tyckte att det var så jäkla kul att jag inte ville missa ett enda bra pass. Och vi har så grymma instruktörer på mitt gym så nästan alla pass är hur roliga som helst. Det låter kanske konstigt att jag säger att det är roligt för det är ju träning och det brukar man kanske inte alltid koppla ihop med kul men instruktörerna är väldigt avslappnade och duktiga och bra på att få till en party/fightstämning och då ger man allt. Så bara tanken på att missa ett pass pga att jag ska göra nåt annat nån gång ger mig lite ångest eftersom jag inte vill missa nåt "kul".

I början drog jag med en kompis till gymmet. Det var hon som fick mig att börja med innebandy så nu blev det lite tvärt om. Jag hade slutat spela innebandy själv typ 2 år tidigare för jag tröttnade på att vi aldrig var fler än 4st på träningarna. Efter ett tag lärde jag känna en del personer på gymmet så även om min kompis slutade som hon alltid gör med allting hittade man andra att prata med och nu hejjar en massa personer på mig som jag inte vet vad de heter eller om jag ens pratat med dem nån gång ;) Det börjar ofta med att man hejjar för man känner igen varandra för man går på samma pass hela tiden o sen börjar man prata osv. Det blir snabbt en vana ;)
  • HannaS86
    Kylskåpsmagnet2 skrev 2011-06-21 11:30:30 följande:

Misasde andra stycket. Ja absolut. Man ska "helst" göra en behandlingsomgång som är 2ggr/vecka i 4 veckor. Men det är ok att göra en behandling för 500 om man vill. Det är inte säkert att det ger resultat varje gång, det är därför det är bra om man går flera gånger. Jag har gjort två behandlingsomgångar. Första omgången började vi med låren. Det fungerade inte ett skit och jag var så besviken men vi gick över till magen o där fungerade det betydligt bättre. Andra gången började vi med magen igen och hon mäter på 4 ställen. Direkt efter behandlingen var måtten på de 4 ställena runt magen -4,-3,-3 och -1cm :D Så jag kommer nog gå dit och bara göra en behandling nån gång i kvartalet ;)
Svar på tråden Gå ner i vikt med soppdieten ca 4,5- 7 kg i veckan