• Pillemajsan

Gå ner i vikt med soppdieten ca 4,5- 7 kg i veckan

Jag har tänkt att börja med soppdieten på Söndag, vore kul om vi blir fler som börjar då och kan puscha på varandra.

När jag kört den i 1 vecka kommer jag köra GI metoden.

Soppdieten

SoppdietenSoppdieten, även kallad för bantarsoppan eller kålsoppan, är en diet som går ut på att nå en snabb viktminskning med hjälp av att äta soppa på kort tid. På en vecka skall man ha uppnått en viktminskning med 5 kilo. Dietsoppan äter man av varje dag i sju dagar tillsammans med en färdig meny.

Receptet för dietsoppan ser ut enligt följande:

6 gula lökar 1 kålhuvud 4 morötter 1 selleristjälk 2 gröna paprikor Vatten att koka grönsakerna i, som sedan används i soppan 2 burkar krossade tomater 3 buljongtärningar 2 påsar pulverlöksoppa

Man skall koka grönsakerna tills de har mjuknat och krydda soppan med nyttiga kryddor och örter.

Menyn som man skall följa utöver att äta soppan, ser ut enligt följande:

Dag 1: Du får äta av soppan och frukt tills du blir mätt, du får dock inte äta banan.

Dag 2: Du får äta av soppan och grönsaker tills du blir mätt, du får dock inte äta ärter, bönor och potatis.

Dag 3: Du får äta av soppan, frukt och grönsaker tills du blir mätt, du får dock inte äta banan, ärter, bönor och potatis.

Dag 4: Du får äta av soppan tills du blir mätt och lägga till max 8 bananer med max 8 glas lättmjölk.

Dag 5: Du får äta av soppan tills du blir mätt och lägga till 300 g nötkött och sex tomater.

Dag 6: Du får äta av soppan tills du blir mätt och kan nu äta obegränsat av nötkött och grönsaker.

Dag 7: Du får äta av soppan tills du blir mätt och lägga till råris, grönsaker, fruktsafter, te eller kaffe.

• Svar på tråden Gå ner i vikt med soppdieten ca 4,5- 7 kg i veckan
  • L13

Jag tänkte också försöka gå ner i vikt...behöver helst gå ner 10-14 kg typ men blir typ nöjd m 10.......men kan ej göra ngt tokgalet då jag har en 3åring så måste ju äta m honom....men soppan kan jag ju äta då o så får han annan mat....

• Kylskåpsmagnet

Ja det kan nog vara värt ett försök i alla fall, en vecka står man ju ut. ;) Så kan du se hur det fungerar för dig, det är ju en fin lösning på så sätt att man faktiskt får äta, till skillnad från pulverdieter.

Idag stod vågen på 70,4 kg. Inte lika makalös viktminskning som första dagen, men det går ändå åt rätt håll känner jag. :) 

• HannaS86

Ja pulversoppa är verkligen inte min grej, jag står inte ut med att vara hungrig. Skälet till att jag slutade med cambridge var iofs att jag var så förbannat trött på att inte få äta något GOTT eftersom den enda produkten jag tyckte smakade ok var svampsoppan men efter ren kur i 10 dagar utan resultat smakar den skit.

Men du har ju ändå gått ner 1,5kg!!! Det är hur bra som helst, jag skulle bli jätteglad om jag kunde hoppa ner till 67 ;)

iLipo ger lite olika resultat. Jag har kört den en omgång tidigare (8ggr under 4 veckor) och då gick jag ner 4kg och var superglad. Den fungerade inte på låren för mig, däremot på magen och över revbenen. Den här gången har jag inte vägt mig men jag tror inte jag gått ner något. Första gången jag var där gick jag ner 4,3,3 och 1 cm på 4 olika mätställen på magen. Jag satsade på att försöka få bort den där bullen under naveln lite. Sen har vi gått över till ryggen och rumpan. Det har inte blivit så stora resultat så den här omgången tycker jag inte det har varit värt pengarna (500kr/gång).

En vän till mig testade det nu. Hon har fått barn för 11mån sen och är missnöjd med att hon har fett mitt på magen, lite över och lite under naveln. Hon är smal i övrigt och att hon har fett på magen syns knappt alls när hon har linne. Så hon har inte så mycket att ta av men som hon säger så vill hon ju bli av med det för sin egen skull, andra vet ju inte hur hon upplever det. Hon har inte gått ner något i varken mått eller kg men hon tycker ändå att kläderna sitter annorlunda och från att ha tänkt ge upp efter 4ggr fortsätter hon nu när hennes sambo kommenterade häromdagen att hon såg smalare ut. Och hennes sambo skulle inte säga det om han inte menade det eftersom han tyckte redan från början att det var en dum idé och bortkastade pengar :) Jag tror det kan vara värt ett försök i ditt fall om du har väldigt mycket fett på armarna men man får tyvärr vara beredd på att man kan bli utan resultat också och då kan man ha kastat pengarna i sjön.

• Kylskåpsmagnet

Tack, jag känner mig faktiskt riktigt nöjd över det! :) Och idag stod vågen på 70,0 kg, härligt! Imorgon tror jag att jag kommer jag under mitt "förbjudna streck", hehe! ;) När man verkligen tänker på hur tungt ett kilo är så känns det mycket mer inspirerande än när man bara kollar på en siffra tycker jag. Lyfte upp två mjölkpaket imorse bara för att känna på hur mycket det faktiskt var. Har också bestämt mig för att det blir minst en timmes promenad i rask takt om dagen, så ska jag komplettera det med att gå till gymmet emellanåt och även spela lite tennis.

Åh, men det var ju inte så dyrt som jag trodde det var. Trodde man betalade en engångskostnad på runt 15.000 kr, och det tyckte jag var lite för dyrt för något som jag egentligen borde kunna fixa själv med lite ansträngning. Men visst är det så att man genom den behandlingen tar bort fettsäckar så att det inte kan bildas lika mycket fett i framtiden? 

Just ja, fuskade lite igår faktiskt, åt två skivor rostat bröd med ost. Jag var så hungrig och ju mer jag äter av soppan desto hungrigare blir jag, och känner verkligen att jag får rätt dålig ork av den. Så risken fins att jag kanske fuskar lite idag igen om jag blir för orkeslös, har köpt kalkonkött som bara innehöll 88 kcal/100 gr, så jag hoppas på att det inte kommer göra någon större skillnad heller. :)

• Kylskåpsmagnet

Kan förresten tillägga att igår när jag kokade ny omgång soppa så hällde jag i de krossade tomaterna sist, medan den svalnade, och soppan har nu inte alls samma äckliga underton. Nu smakar den mest grönsaker, så tack för tipset! :D

• Kylskåpsmagnet

69,6 kg, äntligen under! ;)

• HannaS86

Wohoooo!! Bra jobbat!! :D Härligt att du "står ut", det är ju vart att offra en vecka på det med tanke på alla andra veckor i livet som man kan äta annan mat :)

Håller med dig om att ett kg är mer än vad man tror. Jag tränar bl.a. bodypump och när man lyfter en 1kgs-platta blir man ändå förvånad över att det ändå skulle kännas lite att tejpa fast den runt magen och gå runt med den hela tiden :)

Där jag går på iLipo är de väldigt billiga. Jag tror att vanligt pris brukar vara runt 1000kr/behandling. Hade det varit såpass dyrt här hade jag inte gjort det eftersom det inte blir resultat för mig varje gång. Jag har blivit mindre iaf men är osäker på måtten eftersom så fort jag äter mer kolhydrater är jag mer "svullen" när jag vaknar (tycker det är lättast att väga/mäta mig på morgonen innan jag ätit om jag ska göra det). Och nu kör jag utbildning fre-sön mellan 8-17 varje dag för att bli bodycombatinstruktör och då äter man all möjlig skit för att orka med ;) Det är celsius, gainomax, proteinpulver, choklad, all möjlig mat man hittar i kylen och att köpa till lunch osv haha. I vanliga fall försöker jag äta lite lchf-inriktat även om jag inte är direkt sträng med det.

Skönt att soppan blev bättre den här gången också, jag förstår precis vilken undertonssmak du menar, får nästan kväljningar när jag tänker på det :p

• Kylskåpsmagnet2

Tack! :D Och nu är soppan slut och jag äter vanlig mat igen, känns riktigt fint! ;) Godissuget har försvunnit, är förvånad över hur snabbt det gick, och förundrad över hur mycket skräp jag egentligen stoppade i mig förut. Äter mindre portioner nu och mycket mer medvetet, och hittills har det gått bra. Soppan tog slut redan i söndags, och jag kände inte att det var någon större vits att koka en ny omgång. Idag vägde jag 68,9 kg, så det går stadigt åt rätt håll med några hekton om dagen. 

Ja, eller hur! Ett par kilon gör stor skillnad, borde synas rätt stor skillnad också egentligen. Glömde ta mina mått innan jag började, men tänkte att jag kanske kan göra det nu i alla fall och ha som framtida referens. 

Oj, får man fråga vilken stad den kliniken finns i? Jag kollade runt lite efter iLipo, men hittade som du sa bara för runt 1000 kr per gång. Insåg att det var smartlipo jag tänkte på när jag trodde att fettcellerna skulle försvinna helt. Har varit lite sugen på det nu, men det kan ju också se ganska konstigt ut kan jag tänka mig. Tar man tex bort allt från armarna och så går man upp i vikt igen så sätter det sig ju säkert oproportionerligt mycket på andra kroppsdelar istället.

Låter som att du har riktigt tuffa helger, måste vara sjukt bra träning! :D Härligt att bli instruktör också, då har man ju träningen säkrad sen! :) Jag skulle nog också behöva komma igång med något mer högintensivt, som det är nu så går jag mest snabba promenader alternativt joggar ungefär en time om dagen. Men lite styrka hade jag nog inte dött av. ;)

Just ja, nu har jag en tvåa efter mitt användarnamn, för jag har inte lyckats komma in på min andra profil senaste dagarna, så det fick bli en ny. 

• kinebacklund

Hej! Är ny här så vet inte så mkt om familjeliv. Men såg den här tråden och blev riktigt sugen på och teste denna soppdiet :) Fick barn för 10 månader sen ca och har en del kvar och ta av på magen, allt annat har gått bort. Hoppas verkligen att detta funkar :)

• kinebacklund

Undrar bara hur ofta man ska äta utav soppan o det varje dag? Är de bara 1 gång om dagen eller flera ggr om dagen? Mvvh kine

Svar på tråden Gå ner i vikt med soppdieten ca 4,5- 7 kg i veckan