• Parenthood

Jag skäms

Återigen har en svensk så kallad konstnär skändat en världsreligions största helgon. Men själv är han upprörd över att andra kallar honom gris och svin.

Tydligen är det ok att skända helgon med porrbilder och andra obsceniteter och ingen ska bli upprörd eller provocerad av det, men att kalla en konstnär som gör så för svin, det går inte för sig.

Personligen anser jag att man är tämligen timid om man nöjer sig med att kalla denne provokatör för dylika tillmälen. Någon konstnär är han då definitivt inte. En konstnär skapar egna kreationer och behöver inte stjäla andras helgon för att skända dem. 

Om hispan vägrar ta emot en så störd person borde kåken duga.

Dagar som denna skäms jag över att vara svensk.

• Svar på tråden Jag skäms
  • Alessia

Jag förstår INTE ALLS inlägget från TS! Vi har i detta land yttrandefrihet liksom konstnärlig frihet att delge känslor och åsikter i akt och mening att påverka utan censur. Yttrandefrihet är en förutsättning för ett demokratiskt statsskick! Svensk lagstiftning har en inskränkning av vår lagstadgade yttrandefrihet, nämligen förbud mot rasistiska budskap och hets mot folkgrupp. Konstnären Vilks har inte ens tangerat denna inskränkning. Så TS Parenthood: Shame on you! Du förespråkar med all önskvärd tydlighet en form av statsskick som man vanligtvis återfinner i länder söder och öster om Meelhavet.

• Free Spirit
    Toboas skrev 2010-05-13 14:24:01 följande:
    Först vill jag säga att jag tycker att det är bra att du är tydlig med att det inte rättfärdigar våld även om man inte uppskattar konstverket. Då är vi ju alla på rätt sida i den diskussion. Men när man säger att yttrandefrihet också kräver respekt för andra så tänker man kanske inte på hur lättstötta (för att inte säga lättkränkta) människor är. Om jag vore jude så skulle jag ju kräva att kristna inte talar om Jesus som guds son eftersom det skulle vara att kränka min tro att messias inte kommit ännu. Som kristen kan jag säga åt muslimerna att de inte får hävda att Jesus INTE var guds son eller att han INTE dog på korset - båda de påståendena kränker ju min trosuppfattning i grunden. I båda fallen skulle man kunna kräva att de andra inte talar om sin religion eftersom det kränker min uppfattning. Som ateist så skulle jag kunna hävda att alla religiösa borde förläggas med yttrandeförbud rörande de delar av deras läror som inte kan bevisas vetenskapligt. Och så vidare...
    For engang skyld er vi fullkoment enig om noe.. Wow!!

Javisst finst det lett krenkede mennesker, men det jeg tenker på er mer anstedig respekt. La oss ta tex dette med Muhammed: Vi vet at muslimer anser hunder som urene og at han ikke er lov til å avbildes, da tycker jeg det er respektløst å gjøre det motsatte..for en vet at dette krenker deres tro..noe som egentlig er helt unødvendig. Selv om det er morsomt for oss andre, kanskje..men hur kan noe være morsomt om det sårer andre? Det kommer inte under å bli lett krenket..dette går på noe som for dem er hellig.  Men det gir dem inte rett til å begå vold mot andre.

Når det kommer til religion så er det en tro, og noe annet en åsikter som en bevisst tar frem for å provisere eller få frem et poeng. Hva en tro innholder er inte noen en selv kan bestemme..men det er noe en er komt frem til at stemmer tex.
  • Gung Ho
    Free Spirit skrev 2010-05-13 13:05:31 följande:
    Men har en respekt så ville en aldri tegnet en sådan, da en vet hva det betyr for dem.Vold og hot er INTE en unskyldning for at en inte liker noe..
    Det lättaste är ju helt enkelt att inte åka dit där det visas...de är inte speciellt smarta de där muslimska fanatikerna...{#lang_emotions_laughing}
  • Tygtiiger

Jag tycker också att vilks är respektlös mot muslimer när han avbildar muhammed som en hund el dyl. Men han är i sin fulla rätt att göra det, jag tycker inte att han har någon moralisk skyldighet att inte stöta sig med andra med sin konst.

Han kan såklart inte kräva att andra tycker om det eller honom, inte heller att vi ska köpa hans konst eller hålla med honom i hans åsikter, men han har all rätt att kräva att slippa hot och våld, och all rätt att kräva att få fortsätta rita det han gör.

För sakens skull kan vi kanske konstatera att jag tycker att det mesta av det han har gjort är smaklöst och ointressant, förutom Nimis som är skithäftigt, men jag tycker ändå att han ska ha RÄTT att göra det.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Free Spirit
    Add3 skrev 2010-05-13 15:47:05 följande:
    Det lättaste är ju helt enkelt att inte åka dit där det visas...de är inte speciellt smarta de där muslimska fanatikerna...
    Det smarte og riktig er å la være..MEN ikke på grunn av frykt for hva dei kan gjør mot en..men heller av respekt.

Inte er jeg for at en skal la dei få få et grep over oss ved å bruke vold og terror fordi vi gjør usmakelige ting.
  • moonlaight

Jag är muslim och skäms över hur vissa muslimer bete sig. Dom förstör fös oss hela tiden.

• Free Spirit
    moonlaight skrev 2010-05-13 17:02:10 följande:
    Jag är muslim och skäms över hur vissa muslimer bete sig. Dom förstör fös oss hela tiden.
  • Gung Ho
    moonlaight skrev 2010-05-13 17:02:10 följande:
    Ja det är ju tyvärr så, att idioterna får största utrymmet. Det gäller iof inte bara muslimer utan de flesta grupper..
  • Rochefort 10
    Free Spirit skrev 2010-05-13 11:49:56 följande:
    Men hva er poenget med å håne desse "profeter, guder" eller hva det måte være?Kan en ikke respektere andres tro? På samme måte som en godt kan respektere andres åsikter?
    Poängen eller syftet kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte är tillräckligt insatt, men det har ju onekligen skapat en intressant och viktig diskussion. Just den om yttrandefrihet och hur långt man faktiskt får gå. Eller snarare i vilka sammanhang som den inte får gälla.

Som jag har sagt tidiigare, så verkar religionen vara ett sådant fenomen som inte tål att kritiseras. Varför ska just religion vara undantaget föremål för kritik, när det går alldeles utmärkt att kritisera hela gruppen för till exempel deras politiska åsikter?
  • Frk Svår
    Parenthood skrev 2010-05-11 23:03:53 följande:
     Dagar som denna skäms jag över att vara svensk.
    Jag känner istället tvärtom. Jag är stolt över att vara svensk och leva i ett land där man faktiskt har rätt att uttrycka sina åsikter och konst är något som kan och får väcka debatt och diskussion.
Svar på tråden Jag skäms