Toboas skrev 2010-05-13 14:24:01 följande:
Först vill jag säga att jag tycker att det är bra att du är tydlig med att det inte rättfärdigar våld även om man inte uppskattar konstverket. Då är vi ju alla på rätt sida i den diskussion. Men när man säger att yttrandefrihet också kräver respekt för andra så tänker man kanske inte på hur lättstötta (för att inte säga lättkränkta) människor är. Om jag vore jude så skulle jag ju kräva att kristna inte talar om Jesus som guds son eftersom det skulle vara att kränka min tro att messias inte kommit ännu. Som kristen kan jag säga åt muslimerna att de inte får hävda att Jesus INTE var guds son eller att han INTE dog på korset - båda de påståendena kränker ju min trosuppfattning i grunden. I båda fallen skulle man kunna kräva att de andra inte talar om sin religion eftersom det kränker min uppfattning. Som ateist så skulle jag kunna hävda att alla religiösa borde förläggas med yttrandeförbud rörande de delar av deras läror som inte kan bevisas vetenskapligt. Och så vidare...
For engang skyld er vi fullkoment enig om noe.. Wow!!
Javisst finst det lett krenkede mennesker, men det jeg tenker på er mer anstedig respekt. La oss ta tex dette med Muhammed: Vi vet at muslimer anser hunder som urene og at han ikke er lov til å avbildes, da tycker jeg det er respektløst å gjøre det motsatte..for en vet at dette krenker deres tro..noe som egentlig er helt unødvendig. Selv om det er morsomt for oss andre, kanskje..men hur kan noe være morsomt om det sårer andre? Det kommer inte under å bli lett krenket..dette går på noe som for dem er hellig. Men det gir dem inte rett til å begå vold mot andre.
Når det kommer til religion så er det en tro, og noe annet en åsikter som en bevisst tar frem for å provisere eller få frem et poeng. Hva en tro innholder er inte noen en selv kan bestemme..men det er noe en er komt frem til at stemmer tex.