Inlägg från: Parenthood |Visa alla inlägg
  • Parenthood

Jag skäms

Återigen har en svensk så kallad konstnär skändat en världsreligions största helgon. Men själv är han upprörd över att andra kallar honom gris och svin.

Tydligen är det ok att skända helgon med porrbilder och andra obsceniteter och ingen ska bli upprörd eller provocerad av det, men att kalla en konstnär som gör så för svin, det går inte för sig.

Personligen anser jag att man är tämligen timid om man nöjer sig med att kalla denne provokatör för dylika tillmälen. Någon konstnär är han då definitivt inte. En konstnär skapar egna kreationer och behöver inte stjäla andras helgon för att skända dem. 

Om hispan vägrar ta emot en så störd person borde kåken duga.

Dagar som denna skäms jag över att vara svensk.

• Svar på tråden Jag skäms
  • Parenthood
    parvati skrev 2010-05-11 23:09:05 följande:
    Yttrandefrihet är bra även om det sägs en massa idiotiska saker.
    Och de lagar och regler som begränsar yttrandefriheten är också bra, synd bara att de inte genomdrivs.

Respekt är också en ganska bra grej, börjar bli dags att lagstifta om det med.
  • Parenthood
    dogcatbird skrev 2010-05-11 23:12:34 följande:
    Jag tycker att det är underligt med vad hans konst nu ska bestå i. Det vore ju lika meningslöst om han hade "gaypar utklädda till Fredrik Reinfeldt i sexuella ställningar" el dyl.  Trist att han ska välja mohammed, men det är ju även i övrigt ganska tveksamt om han känns så där jättebegåvad...
    Nej, hispan vore nog ett bra ställe för den grabben. Dom borde kunna tvångsomhänderta honom då han utgör en fara för sitt eget liv
    Och en hel del andra människors också faktiskt.
  • Parenthood
    parvati skrev 2010-05-11 23:17:12 följande:
    Jag tycker inte heller att det är begåvat men det spelar ingen roll eftersom vi har yttrandefrihet i Sverige.
    Hets mot folkgrupp är olagligt. Jag har ännu inte sett någon officiell bedömning/förklaring på hur detta faller utanför den ramen. För mig är det rena definitionen, tusentals människor världen över blir hetsade av dylika tilltag, det har vi sett bevis på tillräckligt många gånger.
  • Parenthood
    parvati skrev 2010-05-11 23:21:18 följande:
    Det är väldigt restriktivt med att begränsa yttrande och tryckfrihet i Sverige. Men gillar man inte demokrati kanske man kan söka asyl i Iran, Burrma elelr något annan diktatur där man vet att begränsa yttrandefriheten.
    Demokrati innebär inte att man får säga och göra vad som helst. Det vet du väl ändå?

Du är alltså för anarki?
  • Parenthood
    parvati skrev 2010-05-13 00:05:35 följande:
    Människor som hävdar att Sverige inte är en demokrati eller har yttrandefrihet har säkerligen en del ljusskygga ideèr. Nej man låser inte in folk på "hispan eller kåken" för att de skapar konst eller skriver böcker som gör andra människor upprörda.
    Jo, det gör man, men det beror på vilka man upprör, judar, t.ex. får man inte uppröra hur som helst, men muslimer går bra.
  • Parenthood
    Add3 skrev 2010-05-13 00:13:39 följande:
    Skall Parenthood-myndigheten nu bestämma vad som är konst också?
    Får jag inte uttrycka min åsikt? Att skända muslimer går bra, men att ogilla det är inte ok?
  • Parenthood
    jaghopparhögt skrev 2010-05-13 00:34:02 följande:
    Klart man får uppröra judar, varför har du fått för dig annat?
    Nej, man får inte uppröra judar hur som helst, varför har du fått för dig något annat?
  • Parenthood
    Add3 skrev 2010-05-13 00:45:01 följande:
    Nu kommer ett hett tips: Googla lite på Vilks och Judesugga... Titta, service! tinyurl.com/35eo7o3 Lustigt att han inte mordhotats av judar...de kanske är fredligare? Man lär sig något nytt varje dag!!
    Du har kanske aldrig funderat på varför judesuggan aldrig publicerats av tidningar och media på samma vis som provokationerna mot muslimerna? Eller på skillnaden att bära en symbol av ett hakkors eller en homosexuell profet?

Yttrandefriheten, som i grunden kom till för att hindra myndigheter att censurera just medias samhällskritik och inte den enskildas ev. rätt att provocera, begränsas bl.a. av lagen om hets mot folkgrupp, som tillkom just för att förhindra att folkgrupper hetsas mot varandra, just på det vis som token vilks ägnar sig åt. Att han inte stoppats påvisar bara myndigheternas oförmåga och/eller ovilja att skydda det svenska folket mot just den hets som upplevs både inom men särskilt utom våra gränser.

De som fått för sig att en demokrati innebär att man får säga och göra vad man vill är ute och cyklar, duktigt. Demokrati betyder något helt annat, något vi alla kommer att bli mer varse allteftersom den muslimska gruppen i sverige växer. Risken finns att de som häri kallar sig demokrater kommer visa sig vara mer anarkister än något annat.
Svar på tråden Jag skäms