• Parenthood

Jag skäms

Återigen har en svensk så kallad konstnär skändat en världsreligions största helgon. Men själv är han upprörd över att andra kallar honom gris och svin.

Tydligen är det ok att skända helgon med porrbilder och andra obsceniteter och ingen ska bli upprörd eller provocerad av det, men att kalla en konstnär som gör så för svin, det går inte för sig.

Personligen anser jag att man är tämligen timid om man nöjer sig med att kalla denne provokatör för dylika tillmälen. Någon konstnär är han då definitivt inte. En konstnär skapar egna kreationer och behöver inte stjäla andras helgon för att skända dem. 

Om hispan vägrar ta emot en så störd person borde kåken duga.

Dagar som denna skäms jag över att vara svensk.

• Svar på tråden Jag skäms
  • parvati

Yttrandefrihet är bra även om det sägs en massa idiotiska saker.

• dogcatbird

Jag tycker att det är underligt med vad hans konst nu ska bestå i. Det vore ju lika meningslöst om han hade "gaypar utklädda till Fredrik Reinfeldt i sexuella ställningar" el dyl. 

Trist att han ska välja mohammed, men det är ju även i övrigt ganska tveksamt om han känns så där jättebegåvad...
  • parvati
    dogcatbird skrev 2010-05-11 23:12:34 följande:
    Jag tycker att det är underligt med vad hans konst nu ska bestå i. Det vore ju lika meningslöst om han hade "gaypar utklädda till Fredrik Reinfeldt i sexuella ställningar" el dyl.  Trist att han ska välja mohammed, men det är ju även i övrigt ganska tveksamt om han känns så där jättebegåvad...
    Jag tycker inte heller att det är begåvat men det spelar ingen roll eftersom vi har yttrandefrihet i Sverige.
  • Parenthood
    parvati skrev 2010-05-11 23:09:05 följande:
    Yttrandefrihet är bra även om det sägs en massa idiotiska saker.
    Och de lagar och regler som begränsar yttrandefriheten är också bra, synd bara att de inte genomdrivs.

Respekt är också en ganska bra grej, börjar bli dags att lagstifta om det med.
  • Parenthood
    dogcatbird skrev 2010-05-11 23:12:34 följande:
    Jag tycker att det är underligt med vad hans konst nu ska bestå i. Det vore ju lika meningslöst om han hade "gaypar utklädda till Fredrik Reinfeldt i sexuella ställningar" el dyl.  Trist att han ska välja mohammed, men det är ju även i övrigt ganska tveksamt om han känns så där jättebegåvad...
    Nej, hispan vore nog ett bra ställe för den grabben. Dom borde kunna tvångsomhänderta honom då han utgör en fara för sitt eget liv
    Och en hel del andra människors också faktiskt.
  • Parenthood
    parvati skrev 2010-05-11 23:17:12 följande:
    Jag tycker inte heller att det är begåvat men det spelar ingen roll eftersom vi har yttrandefrihet i Sverige.
    Hets mot folkgrupp är olagligt. Jag har ännu inte sett någon officiell bedömning/förklaring på hur detta faller utanför den ramen. För mig är det rena definitionen, tusentals människor världen över blir hetsade av dylika tilltag, det har vi sett bevis på tillräckligt många gånger.
  • parvati
    Parenthood skrev 2010-05-11 23:17:31 följande:
    Och de lagar och regler som begränsar yttrandefriheten är också bra, synd bara att de inte genomdrivs. Respekt är också en ganska bra grej, börjar bli dags att lagstifta om det med.
    Det är väldigt restriktivt med att begränsa yttrande och tryckfrihet i Sverige. Men gillar man inte demokrati kanske man kan söka asyl i Iran, Burrma elelr något annan diktatur där man vet att begränsa yttrandefriheten.
  • Parenthood
    parvati skrev 2010-05-11 23:21:18 följande:
    Det är väldigt restriktivt med att begränsa yttrande och tryckfrihet i Sverige. Men gillar man inte demokrati kanske man kan söka asyl i Iran, Burrma elelr något annan diktatur där man vet att begränsa yttrandefriheten.
    Demokrati innebär inte att man får säga och göra vad som helst. Det vet du väl ändå?

Du är alltså för anarki?
  • parvati
    Parenthood skrev 2010-05-11 23:29:35 följande:
    Demokrati innebär inte att man får säga och göra vad som helst. Det vet du väl ändå? Du är alltså för anarki?
    Tolkningen av hets mot folkgrupp är ganska restriktiv och om jag minns rätt så gillades inte rondellhunden som hets mot folkgrupp. Bara för att upprörda muslimer tycker att det är hets mot folkgrupp så ser inte domstolen det som hets mot folkgrupp. Likväl som ecce homo inte var hets mot folkgrupp så får man göra Muhammed till hund. om det är begåvat elelr inte det är en annan sak.
  • ViceGuy

Jag tycker vi ska förbjuda allt som kan förolämpa någon. Ingen ska ha rätt att göra narr av någon som helst religiös symbol.

Ingen ska ha rätt att driva med politiker eller politiska åskådningar, hur dumma man än tycker att dom är.

Ingen ska få skoja om någon annan, om den andra kan ta illa upp. För att vi ska klara av denna enorma utmaning så krävs det av oss att vi totalt stänger ner internet, vi måste låta staten ha FULL kontroll över vad som ska och inte ska tryckas i press, visas i TV, höras i radio, vad för konst som får och inte får skapas, vad för musik vi får lyssna på, vilka filmer vi ska titta på, vilka böcker vi ska få läsa och skriva osv.

När vi har nått detta utopia så blir jag lycklig, inte sant Parenthood?

Jag menar, då slipper ju iallafall någon ta illa upp för att någon e taskig!

The true delight is in the finding out, rather than in the knowing. -Isaac Asimov
Svar på tråden Jag skäms