• Parenthood

Jag skäms

Återigen har en svensk så kallad konstnär skändat en världsreligions största helgon. Men själv är han upprörd över att andra kallar honom gris och svin.

Tydligen är det ok att skända helgon med porrbilder och andra obsceniteter och ingen ska bli upprörd eller provocerad av det, men att kalla en konstnär som gör så för svin, det går inte för sig.

Personligen anser jag att man är tämligen timid om man nöjer sig med att kalla denne provokatör för dylika tillmälen. Någon konstnär är han då definitivt inte. En konstnär skapar egna kreationer och behöver inte stjäla andras helgon för att skända dem. 

Om hispan vägrar ta emot en så störd person borde kåken duga.

Dagar som denna skäms jag över att vara svensk.

• Svar på tråden Jag skäms
  • Toboas
    Parenthood skrev 2010-05-11 23:21:17 följande:
    Hets mot folkgrupp är olagligt. Jag har ännu inte sett någon officiell bedömning/förklaring på hur detta faller utanför den ramen. För mig är det rena definitionen, tusentals människor världen över blir hetsade av dylika tilltag, det har vi sett bevis på tillräckligt många gånger.
    Muslimer är inte en folkgrupp, lika lite som sossar eller AIK:are är det.
  • Toboas
    Parenthood skrev 2010-05-13 01:10:06 följande:
    1) Du har kanske aldrig funderat på varför judesuggan aldrig publicerats av tidningar och media på samma vis som provokationerna mot muslimerna?

2) Yttrandefriheten, som i grunden kom till för att hindra myndigheter att censurera just medias samhällskritik och inte den enskildas ev. rätt att provocera, begränsas bl.a. av lagen om hets mot folkgrupp, som tillkom just för att förhindra att folkgrupper hetsas mot varandra, just på det vis som token vilks ägnar sig åt.

3) Att han inte stoppats påvisar bara myndigheternas oförmåga och/eller ovilja att skydda det svenska folket mot just den hets som upplevs både inom men särskilt utom våra gränser.

4) De som fått för sig att en demokrati innebär att man får säga och göra vad man vill är ute och cyklar, duktigt. Demokrati betyder något helt annat, något vi alla kommer att bli mer varse allteftersom den muslimska gruppen i sverige växer. Risken finns att de som häri kallar sig demokrater kommer visa sig vara mer anarkister än något annat.
    1) Nyheten var inte konstverket i sig - det var att en massa människor var upprörda och att det framfördes mordhot. Därmed blev det av allmänintresse att publicera bilderna för att visa vad det rörde sig om. Om det bara varit konsten hade det blivit någon artikel på kultursidorna men inte en "nyhet" i sig. Arga muslimer är de som skapar själva konstverket OCH nyheterna. Grattis!

2) Han har inte vänt sig mot muslimer, han har vänt sig mot en företrädare för islam. Om jag skriver att Påven är pedofil så skulle det inte heller vara hets mot folkgrupp eftersom jag inte riktat mig mot katoliker.

3) Nej, det visar att svenska myndigheter respekterar yttrandefriheten även när den är obekväm.

4) Demokrati innebär folkmakt. För att demokratin ska fungera så krävs dock yttrandefrihet eftersom ett folk som inte kan ta del av olika typer av information inte kan göra ett upplyst val. Ge gärna något exempel på ett land dominerat av islam som har mer yttrandefrihet? Jag kommer inte att acceptera ett påstående om en demokrati som samtidigt inte har yttrandefrihet, det går helt enkelt inte.
  • Toboas
    Parenthood skrev 2010-05-11 23:03:53 följande:
    Dagar som denna skäms jag över att vara svensk.
    Jag skäms mycket mer över att bo i ett land där en person blir attakerad på ett universitet för det han säger och visar. Fysiskt attakerad i en miljö som bygger på de fria tankarnas utbyte. Det är sorgligt!
  • Free Spirit
    ViceGuy skrev 2010-05-12 12:56:13 följande:
    Jag tycker vi ska förbjuda allt som kan förolämpa någon. Ingen ska ha rätt att göra narr av någon som helst religiös symbol. Ingen ska ha rätt att driva med politiker eller politiska åskådningar, hur dumma man än tycker att dom är. Ingen ska få skoja om någon annan, om den andra kan ta illa upp. För att vi ska klara av denna enorma utmaning så krävs det av oss att vi totalt stänger ner internet, vi måste låta staten ha FULL kontroll över vad som ska och inte ska tryckas i press, visas i TV, höras i radio, vad för konst som får och inte får skapas, vad för musik vi får lyssna på, vilka filmer vi ska titta på, vilka böcker vi ska få läsa och skriva osv. När vi har nått detta utopia så blir jag lycklig, inte sant Parenthood? Jag menar, då slipper ju iallafall någon ta illa upp för att någon e taskig!
    Det kan jo være en god begynnelse å respektere andre..da kanskje en slipper å gå til slike extreme tiltak.
  • Free Spirit
    Rochefort 10 skrev 2010-05-12 20:13:52 följande:
    Jag håller med om allt TygTiger säger. Vidare så tänker jag även att all typ av konst är synnerligen bra medel för att påvisa orättvisor och skapa debatt. Det har skapats flera musikgenrar för just det syftet. Om man inte får kritisera eller håna profeter, gudar eller ikoner borde det inte heller vara tillåtet att göra så mot verkliga personer, och vips så har vi förlorat ironi och satir. Skulle vi göra undantag för religiösa fenomen och figurer låter skulle vi också låta religionen betämma regler för konstens existens. Och skulle inte det medföra att det blir svårare att föra diskussioner om religion i allmänhet? En fundering bara...
    Men hva er poenget med å håne desse "profeter, guder" eller hva det måte være?

Kan en ikke respektere andres tro?
    På samme måte som en godt kan respektere andres åsikter?
  • Gung Ho
    ViceGuy skrev 2010-05-12 12:56:13 följande:
    Jag tycker vi ska förbjuda allt som kan förolämpa någon. Ingen ska ha rätt att göra narr av någon som helst religiös symbol. Ingen ska ha rätt att driva med politiker eller politiska åskådningar, hur dumma man än tycker att dom är.Ingen ska få skoja om någon annan, om den andra kan ta illa upp. För att vi ska klara av denna enorma utmaning så krävs det av oss att vi totalt stänger ner internet, vi måste låta staten ha FULL kontroll över vad som ska och inte ska tryckas i press, visas i TV, höras i radio, vad för konst som får och inte får skapas, vad för musik vi får lyssna på, vilka filmer vi ska titta på, vilka böcker vi ska få läsa och skriva osv.När vi har nått detta utopia så blir jag lycklig, inte sant Parenthood?Jag menar, då slipper ju iallafall någon ta illa upp för att någon e taskig!
    Nästan som en ganska typisk Islamsk stat menar du?
  • Free Spirit
    jaghopparhögt skrev 2010-05-12 23:19:03 följande:
    Jag är snarare mer orolig över att folk blev så upprörda av att se lite kärlek mellan två vuxna män att de började slåss. Jag menar kärlek är något fint, de tycker säkert deras profet också för jag har hört flera gånger att Islam är fredens och kärlekens religion.
    Fredens religion ja, men kjærlighetens?..Var jo noe nytt.
  • datub
    parvati skrev 2010-05-12 23:44:10 följande:
    Starta en egen tidning då eller ännu bättre  starta en egen hemsida då det är billigare och enklare. Eller starta en förening. Ja i en demokrati får man ha olika åsikter med vissa, få undantag får man yttra dem öppet också.
    Nej, sånt är jag inte intresserad av att syssla med och göra det.
    Det får du göra istället,du som har lite speciella åsikt.

Återigen du använder tumma ord som demokrati, utan att veta vad det innebär.
    Du som står bakom " Demokrakti " Varför tål du inte någons åsikt ??
  • idiblon yes

Jag skäms också, jävla stolpskott den där fjanten.

Vila vid denna källa...
  • Tygtiiger
    Free Spirit skrev 2010-05-13 11:49:56 följande:
    Men hva er poenget med å håne desse "profeter, guder" eller hva det måte være?Kan en ikke respektere andres tro? På samme måte som en godt kan respektere andres åsikter?
    Det som är respekt för en är hån för en annan. Jag tycker tex att "Ecce Homo" var ett konstverk som ställde oerhört relevanta frågor om kristendomen, som visade  på hur Jesus antagligen hade betett sig i vår tid, vilka som är utsatta, vilka som är min nästa osv, som problematiserade kyrkans fördomar och det hat mot homosexuella som uttryckts med kyrkans goda minne mm. Men många kristna tyckte att den var gravt blasfemisk.

Jag, som har mött döende i aids och sett hur det såg ut innan bromsmedicinerna fanns, tycker tex att detta är en av de bästa renderingarna av pietà (Maria som tagit ner sin son från korset):
    (den bästa bilden jag hittade är på konstnärens egen sida, bilden jag syftar på är högst upp till vänster)
    http://www.ohlson.se/utstallningar_ecce.htm

men du tycker antagligen att det är grovt hädiskt att låta Jesus porträtteras av en homosexuell man som dör i aids, och Maria av en ssk på den avdelning i Sthlm som tog hand om de aidssjuka i början av epidemin (när alla fortfarande var rädda och de var bespottade av samhället). Själv tycker jag att det säger mycket om kristendomen.

Som sagt - hån eller konst?
    Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Jag skäms