Parenthood skrev 2010-05-13 01:10:06 följande:1) Du har kanske aldrig funderat på varför judesuggan aldrig publicerats av tidningar och media på samma vis som provokationerna mot muslimerna?
2) Yttrandefriheten, som i grunden kom till för att hindra myndigheter att censurera just medias samhällskritik och inte den enskildas ev. rätt att provocera, begränsas bl.a. av lagen om hets mot folkgrupp, som tillkom just för att förhindra att folkgrupper hetsas mot varandra, just på det vis som token vilks ägnar sig åt.
3) Att han inte stoppats påvisar bara myndigheternas oförmåga och/eller ovilja att skydda det svenska folket mot just den hets som upplevs både inom men särskilt utom våra gränser.
4) De som fått för sig att en demokrati innebär att man får säga och göra vad man vill är ute och cyklar, duktigt. Demokrati betyder något helt annat, något vi alla kommer att bli mer varse allteftersom den muslimska gruppen i sverige växer. Risken finns att de som häri kallar sig demokrater kommer visa sig vara mer anarkister än något annat.
1) Nyheten var inte konstverket i sig - det var att en massa människor var upprörda och att det framfördes mordhot. Därmed blev det av allmänintresse att publicera bilderna för att visa vad det rörde sig om. Om det bara varit konsten hade det blivit någon artikel på kultursidorna men inte en "nyhet" i sig. Arga muslimer är de som skapar själva konstverket OCH nyheterna. Grattis!
2) Han har inte vänt sig mot muslimer, han har vänt sig mot en företrädare för islam. Om jag skriver att Påven är pedofil så skulle det inte heller vara hets mot folkgrupp eftersom jag inte riktat mig mot katoliker.
3) Nej, det visar att svenska myndigheter respekterar yttrandefriheten även när den är obekväm.
4) Demokrati innebär folkmakt. För att demokratin ska fungera så krävs dock yttrandefrihet eftersom ett folk som inte kan ta del av olika typer av information inte kan göra ett upplyst val. Ge gärna något exempel på ett land dominerat av islam som har mer yttrandefrihet? Jag kommer inte att acceptera ett påstående om en demokrati som samtidigt inte har yttrandefrihet, det går helt enkelt inte.