• Parenthood

Jag skäms

Återigen har en svensk så kallad konstnär skändat en världsreligions största helgon. Men själv är han upprörd över att andra kallar honom gris och svin.

Tydligen är det ok att skända helgon med porrbilder och andra obsceniteter och ingen ska bli upprörd eller provocerad av det, men att kalla en konstnär som gör så för svin, det går inte för sig.

Personligen anser jag att man är tämligen timid om man nöjer sig med att kalla denne provokatör för dylika tillmälen. Någon konstnär är han då definitivt inte. En konstnär skapar egna kreationer och behöver inte stjäla andras helgon för att skända dem. 

Om hispan vägrar ta emot en så störd person borde kåken duga.

Dagar som denna skäms jag över att vara svensk.

• Svar på tråden Jag skäms
  • JTA
    Add3 skrev 2010-05-14 21:00:34 följande:
    Jag ställde samma fråga men fick bara vad jag uppfattade som spelat orförstånd till svar..
    Nej, jag tror inte på "spelat". Hon förstår faktiskt inte.
  • Gung Ho
    JTA skrev 2010-05-14 22:06:28 följande:
    Nej, jag tror inte på "spelat". Hon förstår faktiskt inte.
    Ännu värre då...{#lang_emotions_wink}
  • Free Spirit
    JTA skrev 2010-05-14 19:50:44 följande:
    Free Spirit skrev 2010-05-13 23:47:45 följande: Din religiösa övertygelse är alltså mer värd än andras i ditt tycke ytliga åsikter. Du är inte lite fräck du.
    Frekk? Jeg sier bare at tro er meget personlig..men når det kommer til mine åsikter blir det jo en helt annen ting.

For da er det mine åsiktene og inte min identitet som blir kritisert..mulig å se forskjellen der?
  • Free Spirit
    Add3 skrev 2010-05-14 21:00:34 följande:
    Jag ställde samma fråga men fick bara vad jag uppfattade som spelat orförstånd till svar..
    Og hva skulle hensikten være?
  • Plutteli

Jag tycker också det är riktigt pinsamt. bara för att vi har yttrandefrihet behöver den inte användas för att medvetet göra narr av massvis med människor på ett total löjligt sätt. Han borde vetat att han skulle få de reaktioner han fick och inte bli förvånad, det är sådant man får ta när man bestämmer sig för att offentligt jävlas med en av våra världsreligioner.

• Free Spirit
    jaghopparhögt skrev 2010-05-13 14:20:16 följande:
    Jo det har jag, jag har all rätt nedvärdera personens tro och åsikter eftersom jag anser att det är dåliga åsikter, samma sak att jag nedvärderar nazisters åsikter och anser att deras åsikter är fel så gör jag samma sak med muslimer och kristna t ex.
    Jaha..og skulle jeg nedverdige andres tro bare for at jeg tycker den er er dårlig?

Ja da hadde jeg hatt litt av en jobb..men det er jo noen som heter respekt for andres syn på ting selv om en selv inte tycker om alls..kanskje noe å tenke på..
  • Gung Ho
    Plutteli skrev 2010-05-16 01:15:26 följande:
    Jag tycker också det är riktigt pinsamt. bara för att vi har yttrandefrihet behöver den inte användas för att medvetet göra narr av massvis med människor på ett total löjligt sätt. Han borde vetat att han skulle få de reaktioner han fick och inte bli förvånad, det är sådant man får ta när man bestämmer sig för att offentligt jävlas med en av våra världsreligioner.
    Ännu en gång är man inte insatt i frågan.
  • jaghopparhögt
    Free Spirit skrev 2010-05-16 01:20:03 följande:
    Jaha..og skulle jeg nedverdige andres tro bare for at jeg tycker den er er dårlig? Ja da hadde jeg hatt litt av en jobb..men det er jo noen som heter respekt for andres syn på ting selv om en selv inte tycker om alls..kanskje noe å tenke på..
    Respekt är något man förtjänar och inte något man automatiskt har. Jag religiösas tro förtjänar endast respekt om de kan uttrycka den på ett intelligent sätt.
    Och det gjorde knappast de som var på Vilks föreläsning.
  • Free Spirit
    jaghopparhögt skrev 2010-05-16 01:39:21 följande:
    Respekt är något man förtjänar och inte något man automatiskt har. Jag religiösas tro förtjänar endast respekt om de kan uttrycka den på ett intelligent sätt. Och det gjorde knappast de som var på Vilks föreläsning.
    Etter mitt syn så burde jo Vilks tenke seg om litt før han går ut å provoserer noe som er hellig for millioner av troende muslimer. Jeg tycker han kunne spart seg..

Dei utrykte jo inte sin tro så der..men heller en reaksjon på hans provokasjon.
  • jaghopparhögt
    Free Spirit skrev 2010-05-16 02:32:11 följande:
    Etter mitt syn så burde jo Vilks tenke seg om litt før han går ut å provoserer noe som er hellig for millioner av troende muslimer. Jeg tycker han kunne spart seg.. Dei utrykte jo inte sin tro så der..men heller en reaksjon på hans provokasjon.
    Är något mer värt om det är heligt för miljoner människor än om det är heligt för en människa?
Svar på tråden Jag skäms