Inlägg från: Rochefort 10 |Visa alla inlägg
  • Rochefort 10

Jag skäms

Jag håller med om allt TygTiger säger. Vidare så tänker jag även att all typ av konst är synnerligen bra medel för att påvisa orättvisor och skapa debatt. Det har skapats flera musikgenrar för just det syftet.

Om man inte får kritisera eller håna profeter, gudar eller ikoner borde det inte heller vara tillåtet att göra så mot verkliga personer, och vips så har vi förlorat ironi och satir.

Skulle vi göra undantag för religiösa fenomen och figurer låter skulle vi också låta religionen betämma regler för konstens existens. Och skulle inte det medföra att det blir svårare att föra diskussioner om religion i allmänhet? En fundering bara...

• Rochefort 10
    datub skrev 2010-05-13 13:07:36 följande:
    Åsikt frihet är en sak för sig, där man tänker och säger sitt eget åskit, Så här tänker jag. så här vill jag,så här gör jag, m.m
    Så det är ok att tycka som man vill så länge man inte visar upp sina åsikter för andra?
    I min värld är det raka motsatsen till åsiktsfrihet.
    i en förening, där utav 50 personer, tio har andra åsikter,och majoritet har andra åsikt,då får de här tio personer gå med, eftersom majoritet tänker på annat sätt,Rätt eller fel det får de gå med. Om dessa tio personer,inte gå med,och kämpa och tricka på för att få fram sitt eget åsikt,och kalla det demokrati.det är fel av dem,då har de skpapat annarski,i stället.
    Så minoriteter ska inte ha rätten att kämpa för deras åsikter.
    Det låter inte som demokrati.
    Konst handlar om skapa,uttrycka en känsel,och finna något från sitt eget inre och få fram det.och inte utmana och reta en del människor,får att kunna uttnyttja situationen,och massmedia och bli en kändis.Piccasso, Van Gok,Rambrandt, Dali,m.m var  kända konstnärer, då vet alla i hela världen vad de ha gjort.Men idag, finns många s.k. konstnär, skapar sitt eget verk och  kariärr helt på annat sätt.
    Konst handlar ofta om mer än att bara vara vacker att se eller lyssna på.
    Jag ser egentligen inga principiella skillnader mellan att skapa musik för att protestera mot ett krig och att skapa ett konstverk för att kritisera en religion.
    Det som stör mig är att det är fullt accepterat att kritisera politiska åsikter, men det är tabu att göra detsamma med religion.
  • Rochefort 10
    Free Spirit skrev 2010-05-13 11:49:56 följande:
    Men hva er poenget med å håne desse "profeter, guder" eller hva det måte være?Kan en ikke respektere andres tro? På samme måte som en godt kan respektere andres åsikter?
    Poängen eller syftet kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte är tillräckligt insatt, men det har ju onekligen skapat en intressant och viktig diskussion. Just den om yttrandefrihet och hur långt man faktiskt får gå. Eller snarare i vilka sammanhang som den inte får gälla.

Som jag har sagt tidiigare, så verkar religionen vara ett sådant fenomen som inte tål att kritiseras. Varför ska just religion vara undantaget föremål för kritik, när det går alldeles utmärkt att kritisera hela gruppen för till exempel deras politiska åsikter?
  • Rochefort 10
    Free Spirit skrev 2010-05-16 01:11:33 följande:
    Frekk? Jeg sier bare at tro er meget personlig..men når det kommer til mine åsikter blir det jo en helt annen ting. For da er det mine åsiktene og inte min identitet som blir kritisert..mulig å se forskjellen der?

Jag förstår att din tro är mycket personlig och en stor del av din identitet.

Min poäng är bara att jag till exempel som inte har någon tro, åtminstone inte någon religiös sådan, får tåla att folk kritiserar min livsåskådning, varför ska en religiös slippa undan bara för att den är religiös?

• Rochefort 10
    Plutteli skrev 2010-05-16 11:00:50 följande:
    Jodå, det är jag faktiskt, men måste jag köra en lång utläggning med alla aspekter för att ändå komma fram till att jag tycker att det är löjligt att använda yttrandefriheten på detta sätt bara för att göra en billig poäng om att det finns idiotiska fundamentalister i ALLA religioner?

Jag tror inte att det var det som var poängen, men jag har inte heller påstått att jag är tillräckligt insatt. Oavsett vilket syftet var har det inte så stor betydelse, det som är relevant (tycker jag) är diskussionerna som har uppstått efteråt.

Du skriver i ett tidigare inlägg att man i princip får skylla sig själv om man jävlas med en av världsreligionerna. Jag tycker precis tvärtom, man måste ha möjligheten att uttrycka både kritik och förakt mot en religion utan att bli utsatt för misshandel och mordhot. Utan den möjligheten så har vi ju inte yttrandefrihet i dess sanna bemärkelse.

Det som är lite knepigt med vår svenska yttrandefrihet är att vi faktiskt inte vet hur långt den sträcker sig, då vi har levt i fred så pass länge. I krigssituationer märker man annars ganska snabbt att yttrandefrihet är bara ett fint ord som inte betyder särskilt mycket. Den gäller bara så länge man yttrar de rätta åsikterna.

Det som har framkommit i de här diskussionerna är ju att samhället faktiskt inte är tillräckligt tolerant för att klara av den yttrandefrihet som vi hela tiden säger att vi värnar så om.

• Rochefort 10

Jag kom att tänka på en personlig erfarenhet från min tidigare arbetsplats. Vi tyckte allihopa att vi hade så högt i tak och kunde prata om allt. Tills det en dag uppstod en diskussion som urartade och vi upptäckte att det inte alls låg till på det viset.
    Vi hade, kan man säga, högt i tak så länge man inte berörde vissa ämnen.

Att tassa på tå inför varandra och undvika vissa ämnen är varken detsamma som att ha högt i tak eller yttrandefrihet.

Man kan förvisso tycka att Vilks verk är onödigt provocerande, men om ingen tar steget och försöker så kan vi ju aldrig veta var gränsen går.

Svar på tråden Jag skäms