Plutteli skrev 2010-05-16 11:00:50 följande:
Jodå, det är jag faktiskt, men måste jag köra en lång utläggning med alla aspekter för att ändå komma fram till att jag tycker att det är löjligt att använda yttrandefriheten på detta sätt bara för att göra en billig poäng om att det finns idiotiska fundamentalister i ALLA religioner?
Jag tror inte att det var det som var poängen, men jag har inte heller påstått att jag är tillräckligt insatt. Oavsett vilket syftet var har det inte så stor betydelse, det som är relevant (tycker jag) är diskussionerna som har uppstått efteråt.
Du skriver i ett tidigare inlägg att man i princip får skylla sig själv om man jävlas med en av världsreligionerna. Jag tycker precis tvärtom, man måste ha möjligheten att uttrycka både kritik och förakt mot en religion utan att bli utsatt för misshandel och mordhot. Utan den möjligheten så har vi ju inte yttrandefrihet i dess sanna bemärkelse.
Det som är lite knepigt med vår svenska yttrandefrihet är att vi faktiskt inte vet hur långt den sträcker sig, då vi har levt i fred så pass länge. I krigssituationer märker man annars ganska snabbt att yttrandefrihet är bara ett fint ord som inte betyder särskilt mycket. Den gäller bara så länge man yttrar de rätta åsikterna.
Det som har framkommit i de här diskussionerna är ju att samhället faktiskt inte är tillräckligt tolerant för att klara av den yttrandefrihet som vi hela tiden säger att vi värnar så om.