• Marremia

Malmö BF 2010

Är det någon i Malmö området som ska få barn i December 2010?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-08 20:50
    Karin010 - BF 5/12 - 1:a barnet

ÄlskadeMirakel - BF 16/12 - 3:e barnet

Marremia - BF 17/12 - 1:a barnet

JoJo10 - BF 18/12 - 1:a barnet

Malmölita - BF 19/12 - 1:a barnet

MFJG - BF 20/12 - 2:a barnet

Pigletten - BF 24/12 - 1:a barnet

• Svar på tråden Malmö BF 2010
  • MFJG
    Pigletten skrev 2010-08-13 06:37:04 följande:
    MFJG: våra kompisar väntar tvillingar nu i september och de gick profylaxkurs och de sa att det var inget man inte kunde klara själv.. men vissa där som hade oro inför förlossningen tyckte det var jättebra..  Vi har blivit tveksamma på om vi ska lägga så mycket pengar på det som det faktiskt kostar.. 
    Ja alltså min BM gick igenom lite profylax under föräldrautbildningen. Den kan jag rekommendera att man går, för har man tur träffar man någon annan där som väntar barn i närheten av när man själv ska ha. Det är ovärderligt med mammakompisar sen. Tro mig! Men kroppen sköter som sagt det själv och BM på förlossningen hjälper en. Dem är ju där för att stötta och vägleda. Men är man orolig kan jag förstå att det kanske känns skönt.
  • JoJo10

Hej,

Så det är här Malmö-tjejerna är :)
    Jag är ny i forumet här och är lika nervös inför alla förberedelser med förlossningar. Fick också höra att profylaxutbildningen är lite överflödig och en onödig kostnad. Hittade en länk med vad onlinekursen innehåller. http://www.profylaxonline.se/kursinnehall/ Funderar själv på att hoppa över den dock. Känns som att man kan få den infon av sin BM och sen finns det massor man kan läsa och dokumentärer om förlossningar att se. Det skulle vara för den mentala träningsbiten så man lättare kan slappna av... :)

Malmölita, jag går också på Cura-kliniken! Har ni varit på någon föräldrarutbildning än?

• karin010

JoJo10: välkommen hit! Kul med fler Malmötjejer. =) Malmölita: vi går på Parkmöllan. Är det någon annan av er tjejer som går där? MFJG: kan tänka mig att det är bra att träffa andra "mammakompisar" som ska ha samtidigt som en själv. Jag hoppas att jag kommer att träffa någon trevlig på föräldrautbildningen då dessvärre ingen av mina kompisar väntar barn för tillfället. Vore ju härligt att ha ngn att träffa dagtid då kompisar jobbar eller pluggar.

• Pigletten

JoJo10: som karin010 sa, välkommen hit!

Jag håller med er andra.. hade vatt kul att träffa nån i närheten som man kan träffa dagtid.. ingen av mina kompisar heller väntar barn för tillfället..

Malmölita: jag går hos BM på Slottstadens läkarhus, men de samarbetar med Cura så jag har vatt där på mina UL. 

• Malmölita

JoJo10 - Ja, välkommen till samtalen här! Så du går också på Cura =) Vem har du som barnmorska? Jag har Rebecca. Har bara träffat henne två gånger men hon verkar bra. Vi har inte gått på föräldrautbildning ännu. Förstod det på Rebecca att det är mer aktuellt lite senare i graviditeten. När är det beräknat att du ska föda?

Jag hoppas också på att träffa trevliga mammakompisar att hänga med på dagarna! Har hört att många träffar mammor från föräldrautbildningen så hoppas jag har något gemensamt med dem som är där.

Karin010 - Vi kommer att gå på Parkmöllan sen när det är dags att välja barnavårdscentral. Fattade som att vi ska välja ett ställe sen när bebisen har föds och då är Parkmöllan närmast. Men antar att ni kan vara kvar på Parkmöllan då? Att ni inte behöver byta efter förlossningen, menar jag.

Är era magar stora nu? =) Min är big bauta tycker jag!!! Men när en höggravid kommer förbi så ser min ändå lite fjuttig ut... , hihi. Har börjat känna bebisen nu. Första gången var för en vecka sedan. Och igårkväll kände jag fyra sparkar på rad. Jätte mysigt!!!

• MFJG

Jag går på MVC granen. Trivs bra med min BM. Dem är så tillmötesgående. Jätte skönt är det!
    Jag gick där vid Folkets Park förra gången. Är det Parkmöllan? Hade Laila då iaf.

Vi får ju ta en gravidfika sen tycker jag. Hade varit kul. Jag träffar fortfarande mammorna från Malmöforumet som jag skrev i när jag väntade Wincent. Vi har träffats minst 1-2 gånger i månaden med våra små också. Super skönt är det. Att få prata av sig och bara vara med andra mammor. 

• karin010

Malmölita: åh vad härligt att du har börjat känna sparkar. Visst är det härligt!? Jag har känt i 6 veckor nu typ, lite då o då. O sen 2 v tillbaka känner jag varje dag. Så himla härligt!! Blir ju så nyfiken på vad det är för krabat som bor därinne. Jo, hoppas att vi kan gå kvar på Parkmöllan även efter förlossningen då det är så nära men det borde vi väl få. Min mage har börjat växa en del nu. Har en liten kula så det går helt klart att se att jag är gravid nu. =) MFJG: jag tycker att det vore jättetrevligt o ta en fika. Spännande att se vilka ni tjejer ni är i verkliga livet. =) En jag känner va o fikade med 7 blivande mammor som hon lärt känna här på forumet. Det gänget träffades några ggr under grav o sen har de träffats några ggr efter det också. Speciellt en tjej blev hon bra kompis med o de träffas flera ggr per vecka med sina bebisar. Låter himla trevligt tycker jag. Har ni funderat på hur länge ni ska jobba? Jag funderar på o gå på föräldraledighet 3 v innan bf. Känns lagom..

• Malmölita

Ja, klart vi ska ses på grav.fika =) Låter som en bra idé!

Jag tänkte också gå från jobbet 3 veckor innan så 1 dec för min del. Nu har vi satt igång rekryteringsprocessen av en ersättare för mig. Det är inte alls långt kvar och ska vi hinna gå några veckor ihop också så är det ännu närmare. Jag tänkte vara hemma 13 månader, min sambo 6 månader sen och sen ska vi vara lediga tillsammans över sommaren 2012. Å vad det lät länge tills dess, haha! Hur länge ska ni vara hemma? Jag har bokat in oss på ett informationsmöte med försäkringskassan, för att få info om föräldrapenningen. De har flera datum till hösten.   

Karin010 - Ja, jätte mysigt att känna hur den rör sig! Å det lär ju bara bli mer och mer desto längre tiden går =)

Hoppas ni har en skön helg!

• JoJo10

Fika låter som en jättekul idé! Nykomlingen är också på! :)

Malmölita, jag har Anki som BM. Gillar henne, hon känns väldigt lugn på nåt sätt. De har räknat ut att det är dags den 18:e december. Känns så nära men ändå så långt bort på nåt sätt. När ska du ha?

Jag lutar också åt att gå från jobbet ca 3 veckor innan det är dags. Så hinner man med lite innan julen kommer :) Jag ska vara hemma ett år och min sambo några månader efter det. Vi ska se vad försäkringskassan har för info till oss på deras föräldrarmöten i höst. Man kanske kan bli lite klokare där :)

Nu efter semestern har magen börjat ta ordentlig form så de på jobbet som hade misstankar tidigare har verkligen fått de bekräftade. Men det är fortfarande kul att höra folk med en osäker röst som kommer fram och frågar "är du gravid?" Tjaa, magen ( och höfterna lite grann ) är det enda som synbart har förändrats på mig just nu så ibland har man lust att svara " nej jag har bara ätit en stadig frukost/lunch" för att jäklas lite :)

Jag tycker det är så häftigt när man sitter och jobbar i vanlig ordning och plötsligt känner att det rör sig i magen. Man bara myser då.

• karin010

Malmölita: Hur bokar man in sig på Försäkringskassans träffar? Vore ju bra att sätta sig in i hur allt fungerar. =)

Jag har tänkt stanna hemma i cirka 1 år och sedan ska min sambo vara hemma.

Jojo10: Ja, visst är det härligt när den lilla krabaten kickar och har sig när man sitter på jobb o ingen annan vet om det...hihi. Mysig känsla! Hur gammal är du förresten? Förstföderska?

Svar på tråden Malmö BF 2010