• Marremia

Malmö BF 2010

Är det någon i Malmö området som ska få barn i December 2010?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-08 20:50
    Karin010 - BF 5/12 - 1:a barnet

ÄlskadeMirakel - BF 16/12 - 3:e barnet

Marremia - BF 17/12 - 1:a barnet

JoJo10 - BF 18/12 - 1:a barnet

Malmölita - BF 19/12 - 1:a barnet

MFJG - BF 20/12 - 2:a barnet

Pigletten - BF 24/12 - 1:a barnet

• Svar på tråden Malmö BF 2010
  • Malmölita

Karin010: Förslag på inköpslista är på sidan 74 i boken som vi fick av barnmorskan. Har än så länge bockat av "fårskinn", haha.

Marremia: Vi ska på ultra onsdag eftermiddag. Har inte alls funderat på 3D ultra, visste knappt att det fanns, men nu när ni nämner det så ringer en klocka nånstans. Det verkar ju häftigt! Fräckt om man kan få bilder därifrån också ju! Ska kolla upp vad det innebär.

Var och tränade styrka idag för första gången på jätte jätte länge. Känner att min rygg bara blir sämre med knutor och ont mellan skulderbladen. Ska försöka gå på massage regelbundet när min massör är tillbaka från semestern. Men det kostar så mkt om man ska gå typ varje vecka/varannan vecka för att jobba bort knutorna. 

Är det någon som har erfarenhet av en massage skola vid Tringeln? Där man går på elevbehandlingar som är något billigare än "vanligt". Har bara hört talas om den men vet inte vilken det är. De ska tydligen vara mer inriktade på sjukgymnastik än skönhetsbehandling som exempelvis Gilda skolan.

• Malmölita

Är alla iväg på semester? Har varit tyst i tråden ett tag nu Glad. Hoppas ni har en skön ledighet i så fall!

• MFJG

Ingen semester här. Har inget att ta semester ifrån. Vår resa till Kroatien fick vi ju avboka iom mina komplikationer. Har en jobbig period nu med foglossningar, sammandragningar och fruktansvärt mycket molvärk. Har en UVI som inte vill ge med sig också.

Hur mår ni andra? Är det bara jag som väntar nummer två?  

• Malmölita
    MFJG skrev 2010-07-29 18:57:52 följande:
    Ingen semester här. Har inget att ta semester ifrån. Vår resa till Kroatien fick vi ju avboka iom mina komplikationer. Har en jobbig period nu med foglossningar, sammandragningar och fruktansvärt mycket molvärk. Har en UVI som inte vill ge med sig också.

Hur mår ni andra? Är det bara jag som väntar nummer två?  
    Tråkigt att du mår så dåligt. Hoppas det ger med sig snart så du kan njuta av graviditeten!

Jag är förstföderska =)
  • Marremia

Detta är mitt första barn. Jag mår bra bortsett från att det gör ont längst ner i ryggen och strålar ut i vänster skinka och lår och ibland vad som gör att det kan bli lite jobbigt ibland.

Jag ska jobba en vecka till och sedan har jag tre veckors semester. Så himla skönt det ska bli!

Hur gick det på era ultraljud?

• Malmölita

Marremia - Är det ischias som värker? Streching av sätesmuskeln är bra i så fall har jag hört.

Jag mår jätte bra nu, vilket är skönt eftersom jag mådde så illa den första tiden fram till 3 månader. Men man ska nog inte ropa hej heller, hehe. Det kan nog vända i perioder också.

Vårt ultra i veckan gick jätte bra. Bebisen växer som den ska, där fanns rätt mängd fostervatten och bebisen sprattlade vilt =) Bilderna blev inte riktigt lika bra denna gången. Förmodligen för att den rörde sig så mkt.

Så nu har vi börjat titta på vagn och handlat en del kläder =) Är det någon som har någon erfarenhet av märket Kronan? De verkar inte ha några återförsäljare utan säljer bara på nätet och i deras butik i Täby utanför Sthlm. Lite knepigt... man vill ju känna på vagnen innan man beställer. Men jag ska upp till sthlm i augusti så tänkte passa på att åka dit då. Har ni andra börjat fundera på vagn?

• Malmölita

Marremia - btw, ha en superskön semester sen när det är dags!

• karin010

Hej! Nu är jag tillbaka efter 1 v semester i Spanien. Var fantastiskt!! Så nu kan jag åter deltaga i diskussionerna. =) Malmölita: På sid 74 i den bok jag fick av bm så är det en bild. Har kollat igenom hela boken nu men ingen inköpslista. =( Konstigt! Om du någon dag orkar skriva ner de viktigaste tipsen så skulle jag bli glad. =) Jag har läst i 2 babytidningar att Kronan har bra vagnar. Tom bäst i test men dumt om man inte kan testa. Förresten jag har provat det massagestället vid Triangeln för länge sen. Var bra!! MFJG: Jag är förstföderska. Mår toppen än så länge. Hittills älskar jag att vara gravid o känner mig i fin form. Men det kanske kommer smärtor senare. Hoppas jag slipper det. Marremia: vårt ultraljud gick bra. Hon sa att allt såg fint ut. Vi såg den lilla krabaten kicka, gäspa osv. Var underbart! Bilderna bra tillslut fastän h*n inte direkt va ngn linslus till att börja med, hehe. Men det gick bättre sen som tur va...

• Malmölita

Karin010 - Lyxigt med resa till Spanien!!!
    Låter som vi fått olika böcker då, eller iallafall olika versioner av dom. Här kommer listan:

* 6 set underkläder, bodystockings
    * 4 sparkdräkter med långa ben och fötter
    * 2 sweatshirts, långa
    * 2 t-shirts, kort och långärmade
    * 6 par sockar (se upp så de inte stramar)
    * 4 mjuka filtar att svepa om barnet
    * eventuellt overall, beroende på årstid
    * åkpåse i fårskinn eller bomull beroende på årstid
    * mössor och vantar
    * solhatt
    * blöjor stl 1 (newborn) eller 2 (mini) om barnet väger över 3700 g vid födseln, eventuellt 8-10 tygblöjor
    * plastad frotté (att användas under lakanet om barnet skulle kräkas eller kissa bredvid blöjan)
    * 2 lakan
    * lätt babytäcke och ett påslakan
    * 1 badlakan
    * säng, vagga eller lift med stabil botten
    * fårskinn (om ni inte har allergier)
    * skötbord eller skötunderlag
    * badbalja (handfatet kan användas i början)
    * skötväska
    * barnvagn
    * bärsjal eller bärsele
    * bilbarnstol (ni kan hyra eller köpa. Försäkra er om att den är godkänd och säker. Det nyfödda barnet mår för ryggens skull bäst av att bli transporterad liggande.)

En riktlinje!

Minns du vad massagestället vid Triangeln heter?

Jag har fått tips om en jätte bra (enligt andra har inte provat den själv ännu) bärsjal. http://www.easyhug.se/ 

• MFJG

Finns en del bra listor på nätet också med vad man behöver när man får en vinterbebis. Ett tips från mig är pyjamas med hel fot / sparkdräkt. Dem är toppen. Har man inte tvättmaskin kan det vara bra att köpa fler än 10 outfits. Med bajs och kräk kan dem lätt försvinna på en eller två dagar.

Ett annat tips är att köpa bodys som är med omlottknäppning. För att dra en body över huvudet på sin nyfödda är ganska obehagligt när dem är nyfödningar. Men omlottbodys är toppen. Lätta att ta på och av. Jag använde aldrig vantar på Wincent. (Han är född den 3 januari). Istället hade han ju overallen som var stängd längst fram och i åkpåse. Eller snarare i bärselen då han vägrade vagnen de första 3-4 månaderna.

Blöjor köpte vi en del sist. Men sen visade sig att just den sorten satt dåligt på vår son. Barn är ju skapta olika och olika blöjor sitter olika bra. Bajsläckage i början är rätt vanligt. Iaf om jag ska gå efter egna och vänner erfarenheter.

Något som är toppen för små med bråkiga magar är Sempers magdroppar. FInns på apoteket att köpa. Nappar ska man inte heller köpa på sig hur mycket som, Wincent vägrade dem vi köpt och tog enbert MAM nappar i silicon. Men så var det ju hur han var. Alla barn är som sagt unika och individer.

Bärsjal och bärsele är toppen. Men ska ni satsa på sele så köp hellre en Manduca än en babybjörn. Den är mycket mer skönsam för ryggen. 

Vi köpte aldrig skötbord utan hade en bra byrå och så en skötbädd ovanpå den. Det funkade fint. Denna gången blir det nog ett badkarsskötbord bara för att få plats. Kanske inte. Skötbädden kan man ju ha på sängen/golvet/diskmaskinen osv. Funkade toppen för oss.

Vill man ha en bra skötväska rekommenderar jag den som finns på Stadium för 199:- eller en Skiphop. Dem är bra båda två. Men sen är det en smaksak.

Tycker ni jag har predikat tillräckligt nu? Ja jag ska sluta. Hahaha! ;) Lite tips från mig iaf.. 

Svar på tråden Malmö BF 2010