• BollanB

AVA klinik i Riga

Irma1 skrev 2011-07-12 23:22:15 följande:
    Betalar man bara hälften om man bara skulle få ett befruktat ägg?? 
    Vad får man veta om Donatorn? 
    Någon som har åkt från Göteborg till Riga? Tips på resväg? 
    Vad kostar det i Riga när man gör ICSI?? 
    Har svar på några av dina frågor:
    1. Vi betalade halva priset när vi på dagen för ET bara hade ett användbart embryo. Fick ut 5 ägg, 3 blev befruktade, men som sagt bara ett var användbart.
    2. Vi fick veta ålder, att hon hade egna barn, hårfärg, ögonfärg, intressen, utbildningsnivå. Ev även längd och vikt, blev lite osäker nu...
    3. Har flugit direkt med Skyways; snabbt med liten kärra och låg servicenivå. Via Köpenhamn med SAS tar längre tid men känns proffsigare.
    4. ICSI ingår, de använder alltid med den metoden.
  • BollanB

Hej vänner!

Behöver skriva av mig lite....

Jag har precis kommit hem från ett besök på gynakuten på Sahlgrenska. Måste ge dem en eloge för ett mkt vänligt och proffessionellt bemötande. De visade prov på hög servicenivå och tog sig verkligen tid. Ändå tog hela besöket med väntetider inte mer än 2 h.
    Orsak till besöket var att jag misstänker att inte allt från misfallet kommit ut vid den spontana blödning jag fick när jag slutade med medicinerna. Har haft ganska lindriga blödningar i 3 v. När jag dessutom börjat känna lite smärta (eller snarare att det stramar och spänner)  i magen så ville jag kolla upp det.
    Och mycket riktigt, båda hinnsäckarna syntes fortfarande på UL, dessutom två vätskefyllda cystor, troligen de som gjort att jag känner att det stramar.

Åker iväg på en resa nu så det är inte läge att göra något direkt, men ändå skönt att veta att det inte är ngn infektion. När jag kommer hem skall jag få cytotec som skall driva ut eländet. Vill gärna komma i fas igen med normal cykel så vi kan börja tänka på nästa försök.

Till sist: GRATTIS TEA75! Det ser fint ut när listan växer under rubriken "Fått barn"

• BollanB

Hittade följande på nätet om RH-faktorn:

"Blodgrupperna ärvs från föräldrarna. Grupptillhörigheten bestäms av ytmarkörer på blodkropparna. De huvudgrupper man talar om är A, B, AB och O.
    En mycket viktig undergrupp är om man har Rh-faktor eller saknar denna, det vill säga om man är Rh-positiv eller Rh-negativ. Ca 15% av Sveriges befolkning saknar det antigen (D) som kallas Rh-faktorn, dessa är Rh-negativa.

Vad innebär detta för en gravid kvinna?
    Om en Rh-negativ kvinna väntar ett Rh-positivt barn och dessa båda typer av blod blandas finns det liten (ytterst liten) risk att mamman bildar antikroppar (anti D) mot barnet som vid enstaka fall kan ge blodbrist hos barnet.
    Det är om barnafadern är Rh-positiv som även fostret kan bli Rh-positivt och ställa till det för sig själv och sina framtida syskon. Är fadern däremot Rh-negativ finns ingen risk för att barnet ska bli Rh-positivt."

• BollanB
    Tjobabi skrev 2011-09-03 10:30:04 följande:
    Äntligen lite positiva nyheter! 19 ägg fick de ut från min donator, 16 ägg blev befruktade! Nu hoppas jag på ett gott gäng embryon på måndag. Två till mig och resten till frysen.
    Åh, Mela, vilket fantastiskt resultat! Nu vänder turen för dig, jag håller tummarna hårt! Kram
  • BollanB

Uppdaterar listan för vi har slickat såren och valt en ny donator och kör igång så fort som möjligt.

På gång:
    Kulan10 - planerat ET ca 25 augusti 
    Tistel - FET september/oktober
    MrsCelan - ca 9 september FET  
    Bollan-det blir ett 3:e ÄD i oktober

Ruvare
    ahavamaria - 2 embryo insatt 26/8
    Smugs - FET 6 september
    Mela - 2 embryon 5/9 (första ÄD)

Gravid:

Memeja DET 6 dec +20/12 Tvillingar Pojke och Flicka BF 110825*
    Nidra FET 21/1 +31/1 tvillingar
    Hinos ET 19/2 BF 111111, tvillingar enäggs
    Chockad ET 2/3 BF Tvillingar 2011-11-17
    IVFdagar prel ET 23/4 +4/5
    Siv77 ET 23/5 Trillingar, enäggs o en ensam..
    Pysseltomten, ET 28/5

Fått Barn:
    Hinos - Signe 100228
    Akkie77 - Theo, född 20110622
    Tea75-Pojke 20110720

• BollanB
    MrsCecilia skrev 2011-09-09 18:01:06 följande:
    Jag fick dessutom recept på
    prednisolon (kortison) ska jag ta 40 mg/dag!! Man brukar ta 5-10 annars. Hon sa att min endo är kraftigt autoimmun

Vad betyder att "endo är autoimmun"? Är det livmoderslemhinnan som avses?

• BollanB
    Tistel skrev 2011-09-16 14:59:59 följande:
    Bollan... vi må starta lite efter den stora "maratonklungan"  men vi har mål i sikte...och hänger kvar eller hur.

Solskenskram!!!
    Javisst, hänger vi kvar! I veckan skall jag bara kolla att en cysta inte ställer till det. Om allt ser okej ut startar vi ny behandling.
    Håller tummarna hårt för dig nu på onsdag. Kram!
  • BollanB

Uppdaterar listan, då vi nu fått ett preliminärt datum för ET. Lycka till alla ni andra!

På gång:

Tistel - FET september/oktober
     Bollan -ET prel 7/11

Ruvare:
    Smugs - FET 6 september
    Mela - 2 embryon 5/9 (första ÄD)
    MrsCelan, 38 år, 5 IVF, 2 ÄD, 2 FET - 13/9 FET 

Gravid:

ahavamaria - ET 26/8
    Memeja DET 6 dec +20/12 Tvillingar Pojke och Flicka BF 110825*
    Nidra FET 21/1 +31/1 tvillingar
    Hinos ET 19/2 BF 111111, tvillingar enäggs
    Chockad ET 2/3 BF Tvillingar 2011-11-17
    IVFdagar prel ET 23/4 +4/5
    Siv77 ET 23/5 Trillingar, enäggs o en ensam..
    Pysseltomten, ET 28/5

Fått Barn:
    Hinos - Signe 100228
    Akkie77 - Theo, född 20110622
    Tea75-Pojke 20110720

Svar på tråden AVA klinik i Riga