Förbjud dessa jävla kamphundar!

öron.
Jag vet att Rottweiler, Doberman och Schäfer formellt inte klassas som kamphundar i Sverige (Rottweiler används ändå som kamphund i utlandet så det är diskutabelt om klassningen har någon som helst praktisk betydelse), jag har aldrig påstått det. Däremot sitter ju många här och använder Kalle Anka retorik när de säger: Vad är en kamphund? Man kan få en [insätt valfri småhund] att bli en kamphund.
Detta är ett retoriskt knep, man raljerar, gör sig lustig och låtsas missförstå. Trots att raserna som ingår i listan varierar från land till land och det inte finns någon knivskarp gränsdragning vet alla mycket väl vilken typ av hundar som avses. Inget land har listat Papillion. Sen ser jag att SKK själv velar när det gäller definition. Dessutom så handlar inte tråden om Pitbull eller Amstaff allena.
14-27M 14-36F anges för Amerikansk Pitbullterrier på wiki men på flera amerikanska sidor anges upp till 110 lbs vilket är 49.8 kg
20-38 Bullterrier
18-23 Amstaff
40-45 Dogo Argentino
>40 Fila Brasileiro
60-100 Tosa.
Ingen av dem är liten även om det finns större hundar. Möjligen hamnar Amstaff vid nedre gränsen för medelstor.
hotfile.com/dl/76184955/7d0fb26/ISBN_978-1-904-10918-1.doc.html
Här är intressant läsning. Jag har markerat det jag finner speciellt intressant. Ett nyckelord som jag ser det är ”sustained” Kontentan är att när hunden väl anfaller en människa så gör egenskaperna som avlats fram för att slåss med andra hundar saken värre än med ”normala” raser. Att aldrig avbryta utan att attackera till dess att en part är svårt skadad eller död överförs alltså. När maskineriet väl startat så spelar det ingen roll om det är en människa eller en hund som är motståndaren.
Om du kunde nåt om kamphundar skulle du inte jämföra svenska bullhundar med amerikanska. De är närmast att betrakta som en helt andra raser än de som finns i Sverige - särskilt pit bull. Och nu är det ju Sverige vi pratar om, eller hur?
Här har du en resultatlista från en weight pull-tävling. Hundarna som deltar på sådana tillhör garanterat (och dokumenterat) de mest vältränade hundarna i landet. Alla kamphundar utom en (som jag känner mycket väl och vet att han väger under 32 kg) återfinns i klasserna under 30 kg. www.euroweightpull.eu/RESULT_SOMMARKAMPEN10.p...
För dig kanske det inte spelar någon roll att kamphundar får bära skulden till alla hundattacker som sker. Men för oss som kämpar för rasernas upprättelse och existensberättigande känns det för jävligt. Hund-rasistiskt helt enkelt. Om en stor del av ditt liv och din tillvaro riskerades att tillintetgöras p g a folks missuppfattningar och fördomar är jag helt säker på att du också skulle märka ord.
Att kamphundarna har större kamplust - eller game - än många andra raser har väl ingen sagt nåt om? Däremot finns det många hundraser som kan orsaka lika stor skada genom att bita om och slita i samband med attacker. Konstigt att det inte fanns med i din information. För jag antar att du googlade alla existerande hundraser för att jämförelsen skulle bli rättvis..? Och, åter igen, man måste också lägga in retningströskeln som en variabel när man försöker räkna ut olika hundrasers farlighet.
Kan tillägga att det genomförts ett otal tester där man försökt räkna ut vilken hund som biter hårdast men att det är omöjligt eftersom man inte kan förmå en hund att bita det hårdaste den kan (den biter så hårt som den bedömer behövas) och att bettet också påverkas av hur taggad hunden är i det specifika testtillfället.
Föresten hur fan kan din tillvaro tillintetgöras med ett licenskrav? Du får ju behålla hunden.