Inlägg från: Faber |Visa alla inlägg
  • Faber

Förbjud dessa jävla kamphundar!

sassus skrev 2010-10-13 12:28:04 följande:
    Har inte läst ett enda inlägg. Men jag blir trött på människor som är så svarta och vita i sitt tänkande att de tror det räcker med att förbjuda en eller flera raser. Självklart kommer man inte någonstans med det! Det är ju oftast inte de renrasiga hundarna som är problem, utan alla blandningar som förekommer och som inte kostar många kronor. Ska vi förbjuda alla raser som ingår i olika blandningar får vi snart börja förbjuda var och varannan hund.

Tror det var orförande för kennelklubben som sa att för att komma till bukt med problemet "kamphundar" krävs utbildning! Som det är nu ligger Brukshundsklubbarna oftast utanför stan, mitt ute i ingenstans. De måse börja synas där kidsen som skaffar dessa hundar bor - Rosengård, Bergsjön, Rinkeby... Anordna kurser där, få ägarna att förstå hur ballt det är med en lydig hund!
    Om ett visst klientel som ni påstår skiter i ett förbud, vad får dig då att tro att de skulle gå på kurs?
  • Faber
    Frelisac skrev 2010-10-13 12:59:39 följande:
    Faber - du missade av nån anledning att svara på mina två frågor...
    Förbud måste man se till att de efterlevs, har man inte viljan/resurser så är det meningslöst.

2.
  • Faber
    trollkarl skrev 2010-10-13 12:45:42 följande:
    sicket skitsnack! så en tax som då är lägre i kroppen och har för vana att springa under kroppen och tugga i buken gör mindre skada på en rottis som hugger till? det är inga mutanter vi har att göra med, det är hundar ffs.
    allt hänger på föraren, har du rätt förare med rätt kunskaper är det inga problem med nån hund. så kontentan är att det hänger inte på hundrasen! du har inga hundrar själv märker jag?

sen kan du ju alltid titta på försäkringsbolagens skadestat så ser du själv...
    Så du tillhör den förvirrade skaran människor som anser att storlek på käft, tyngd och muskelstyrka helt saknar relevans när en attack sker? Jag tycker du skall kontakta nobelakademien eftersom du uppenbarligen vet hur man kringår de lagar som Newton definierade (utom vid hastigheter nära ljuset).
  • Faber
    trollkarl skrev 2010-10-13 13:20:44 följande:
    enkelt svar.

krokodil stor käft, stora tänder.
    svensk gris, liten käft, mindre tänder. vem har störst kraft i käkarna?

vete katten vem det är som är förvirrad och desillusionerad här faktiskt.... *suck*
    Det handlar inte enbart om käkarna, kraft och massa gör det enklare att använda dem. Du kan knappast bli omkullslagen eller släpad av en handväskehund.
  • Faber
    trollkarl skrev 2010-10-13 14:06:54 följande:
    suck, var det det vi pratade om? jag gav dig svar på tal o du drar iväg i helt andra banor. håll dig till ett ämne!
    handväskehund? hmm, du tänkte på typ bulldog etc då? som utan problem beroende på handväska går att få ner i handväskan....
    Det är väl du som svävar ut. Läs vad du själv skriver.
  • Faber
    trollkarl skrev 2010-10-13 14:27:45 följande:
    ge mig en bulldog o en väska ska jag visa... ta dina tabletter o återkom när du ser vad jag har skrivit...
    Jag pratade om flera faktorer, du valde ut enbart käktryck sedan låtsas du missförstå handväskhund, ett billigt retoriskt knep. Om jag ska ta mina tabletter borde du väl omhändertas antar jag.
  • Faber
    Frelisac skrev 2010-10-13 15:25:58 följande:
    Faber - du missade av nån anledning att svara på mina två frågor...
    Förbud måste man se till att de efterlevs, har man inte viljan/resurser så är det meningslöst.

2.

Ska jag tolka det som att du blev mig svaret skyldig? Frågan jag saknar svar på är hur stor personlig erfarenhet du har av sk "kamphundsraser".
    Jag har 2 erfarenheter som i två bekanta, nej jag har inte blivit biten men det förändrar inte det faktumet att de är potentiellt farliga. Man måste skilja på sannolikhet att hunden biter och resultatet om den gör det. Det gör man i industriell riskbedömning med ett schema. Låg-Låg, Låg-Hög, Hög-Låg, Hög-Hög.
  • Faber
    Faber skrev 2010-10-13 15:37:12 följande:
    Jag har 2 erfarenheter som i två bekanta, nej jag har inte blivit biten men det förändrar inte det faktumet att de är potentiellt farliga. Man måste skilja på sannolikhet att hunden biter och resultatet om den gör det. Det gör man i industriell riskbedömning med ett schema. Låg-Låg, Låg-Hög, Hög-Låg, Hög-Hög.
    Jag placerar dessa hundar i Låg-Hög.
  • Faber
    trollkarl skrev 2010-10-13 15:50:18 följande:
    nåt eget du har utvecklat som inte har någon som helst vetenskaplig grund.
    Faber skrev 2010-10-13 15:37:12 följande:
    2 erfarenheter innebär slumpfaktor. vilket gör att du kan inte dra alla över en och samma kam.

har du ens nån hund själv?
    Det har visst vetenskaplig grund, läs vilken bok du vill om riskanalys. Låg-Hög innebär att risken att den biter inte är större än för annan hund men att om den biter är sannolikheten stor att skadorna blir värre. det inser vem som helst eller kanske inte...

Jag blev tillfrågad om jag hade personliga erfarenheter, inte om jag kunde uppvisa ett statistiskt säkerställt underlag. Läs på lille vän.
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!