Inlägg från: Faber |Visa alla inlägg
  • Faber

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Frelisac skrev 2010-10-13 22:36:29 följande:
    Inte konstigt - både schäfer och dobermann är avlade på viss skärpa. Utan att ta allt för stora ord i min mun tror jag inte att din bekante hade haft samma problem med en sk kamphund. De morrar inte åt folk på det sätt du beskriver.
    I det här fallet tror jag inte det hade att göra med rasen heller. Båda hundarna var nog helt enkelt skadade. Hursomhelst har jag tidigare pratat om när attacken är ett faktum och alltså inte om hur stor sannolikheten är att den kommer att ske, men den förutsättningen har tydligen inte gått in i huvudet hos vissa som tidigare postat. Med det som utgångspunkt kommer jag aldrig att tro att en liten hund utgör en större fara än en stor och stark hund oavsett ras.
  • Faber
    Frelisac skrev 2010-10-13 23:55:50 följande:
    Fast nu börjar din argumentation vara riktigt pinsam, Faber. Vet du ens hur en kamphund ser ut? De fem (5) raser som du hela tiden refererar till har rasstandard som anger höjderna till ca 30 - 48 cm och vikterna till 12 - 30 kg. Alltså en eller ett par dm lägre och 10 - 20 kg mindre än en golden...

Jag tror att de flesta kamphundsägare respekterar att folk hyser negativa känslor för hundarna på precis samma sätt som att många inte gillar ettriga, bjäbbiga småhundar. Det stora flertalet vet också att kamphundar - precis som alla andra hundar - under fel förutsättningar kan bli farliga. Problemet är bara att argumentationen mot "våra" hundar är så blek och felaktig. Och de som höjer sina röster är aldrig de som stiftat bekantskap med hundarna på riktigt. I de flesta fall inte ens vet vilka hundar de pratar om...

Gå in på denna sida och testa dina kunskaper:
    www.pitbullsontheweb.com/petbull/findpit.html.

En liten hint: Av de avbildade hundarna är det endast två som återfinns i SKK:s kamphundslexikon... Om du hittar dessa två på första försöket, Faber, så ska jag börja lyssna på din argumentation med större respekt.
    Jag hittade en på första om du menar den amerikanska pitbullen. Jag har aldrig sagt att schäfer, rottweiler och doberman är kamphundar. Däremot hävdar ni ju själva att definitionen på kamphund är flytande... Väger en Golden 50?

Varför är det pinsamt? Ni undviker hela tiden att svara på frågan om en stor hund är farligare än en liten med argumentet att en liten hund också kan vara aggressiv men det är det ingen som har ifrågasatt heller. Det tycker jag är lika pinsamt.

Ja folk är irriterade på bjäbbande småhundar men jag betvivlar att de tror att hunden är kapabel till att döda eller invalidisera eftersom den helt enkelt inte har de fysiska resurserna. Jag har haft att göra med andra schäfrar, goldens, setter, stövare, och diverse gatukorsningar så hundrädd är jag inte som någon försökte påskina.

Så kan jag få ett rakt svar så är jag nöjd. En vansinning Tosa eller Pitbull kontra en likaledes vansinnig Golden eller Stövare. Har jag större chans att gå därifrån på egna ben om jag blir attackerad av någon av de första eller någon av de sista?
  • Faber

För övrigt ska man inte heller ha en hund man inte klarar av att fysiskt kuva i en nödsituation. Jag ser spinkiga tonårstjejer rasta sin pundarkilles hund ibland är det mer än en. Tjejen kommer aldrig i helvete att orka hålla fast hunden om det skulle uppstå ett nödläge.

• Faber
    Frelisac skrev 2010-10-14 08:04:31 följande:
    Jag har aldrig sagt att definitionen på kamphund är flytande. Däremot används den felaktigt. Det är en jävla skillnad. Att folk ger alla invandrare skulden för att det är en liten klick som beter sig dåligt handlar inte om "flytande" benämningar. Det är helt enkelt fel. Och rasistiskt.

Jag skrev inte att en Golden väger 50 kg. Jag sa att den väger 10 - 20 kg mer än en kamphund. En renrasig pitbull i Sverige väger nämligen oftast inte mer än 17 - 21 kg. Amstaffen är den tyngsta av kamphundsraserna och den ska helst inte väga mer än 27 - 32 kg. Alltså ungefär 10 kg mindre än vad en Golden ofta väger.

Nu ger du åter igen prov på fördomsfulla argumentationer. Och när du får svar på tal (t ex gällande vikten) så ändrar du vinklingen. Faktum är att du har en uppfattning (som du har rätt till) men att du inte kan argumentera för den. Det är det som gör hela denna debatt så fjantig.

Jag förnekar inte att en hund av kamphundsras kan åsamka skador större än en liten hund. Däremot är retningströskeln generellt mycket högre för en kamphund. De farliga hundar som du bygger dina åsikter på är felaktigt hanterade - just för att de är så förarveka och lojala har människor runt omkring dem kunnat "förstöra" dem.

Åter igen: Förbud leder ingenstans. Vapen är inte förbjudna. Däremot är användandet reglerat. Det är skillnad. Att lagstiftarna inte satsar på att efterleva förbuden och att det skulle vara anledningen till att hundrasförbuden frångås i länder som har längre erfarenhet av detta är skitsnack. I alla länder görs massiva polisinsatser mot kriminellt vapenanvändande varje år och ändå vet alla att skjutvapen tillhör det vanligaste mordvapnet. Tror du att ett hundrasförbud skulle föranleda större polisinsatser och ge bättre resultat?

För att avsluta: Du är rädd för kamphundar. Fine. Trist för dig. Det respekterar jag även om jag tycker att det är trist att du missar chansen att lära känna en fantastiskt fin familjehund. Å andra sidan tror jag inte att du är en lämplig hundägare. MEN din argumentation kring ett hundrasförbud är uddlös, felaktig, fördomsfull och pinsam. Det respekterar jag inte.
    30+20=50 eller gick vi i olika skolor. Menade du 12+30 skulle du ha specificerat dig, det är fortfarande lika mycket som en Golden för de som väger 42 är lätträknade. Jag sa inte att just du sagt det, men massor av folk här säger: "kamphund=hund som används för kamp alltså kan en pudel i teorin vara kamphund." Om det inte är en flytande definition så vet jag inte vad som är det.

Massor av folk här förnekar att en stor hund skulle vara farligare.

Vapen är mycket lätta att gömma, ett hundförbud skulle vara lättare att se till så att det efterlevs eftersom ägaren ibland måste vistas på allmän plats, är det så att denne aldrig går utanför grindarna, ja då är det svårare men då har också problemet lösts av sig självt för det är nämligen det offentliga rummet jag pratar om.

Jag är inte rädd för kamphundar men hundägare som genast går i försvarsställning och kommer med det uttjatade argumentet att en Chihuahua minsann också kan bitas eller ännu värre, säger att den är lika farlig, skrämmer mig. Det visar på en total brist på förståelse för de som inte delar ens intressen men så tenderar det att bli i alla klubbar för inbördes beundran.
  • Faber
    LivL skrev 2010-10-14 08:52:05 följande:
    Men jaha... När man väl blir attackerad alltså. Det fattar t.o.m jag hade det är lättare att få av sig en liten hund.
    Men jag ÄR mer rädd för små hundar. Och ännu mer för människor faktiskt, fy vad dom är sjuka i huvet ibland!

Så en mörk natt möter jag helst en "kamphund".
    Hur kan man vara rädd för något som inte kan döda eller allvarligt skada en?
  • Faber
    Texasthecat skrev 2010-10-14 02:33:28 följande:
    Jag är en liten tjej som går ut med mina två samtidigt och nu har jag även barnvagnen med mig. Jag litar helt på min förmåga att klara av båda hundarna utan problem...
    Att lita på sin förmåga innan något hänt och att faktiskt klara av något när det väl händer är två skilda saker.
  • Faber
    Modgun skrev 2010-10-14 11:43:42 följande:
    Har du träffat en pitbull någon gång? alltså en renrasig?
    Ja men vad har det att göra med att en liten människa inte klarar att hålla alla hundar oavsett ras? Det är inte en åsikt, det är ett faktum.
  • Faber
    Zeplien skrev 2010-10-14 14:14:37 följande:
    Det är oftast inte hundarna det är fel på utan ägaren till hunden som inte har tillräckligt med kunskap att uppfostra en såppas svår ras, inte alla klarar av en sådan hund , men man kan ju inte skylla det på hunden!?!

Sen ska det slut att avla enbart på utseende oavsett ras, avla på beteende!!
    Det håller jag med om men så länge kravet att bredden mellan ögonen/noslängden=0.76 istället för 0.90 har högre prioritet än ett stabilt psyke så kommer det inte att bli någon ändring.
  • Faber
    bubblan79 skrev 2010-10-14 14:28:58 följande:
    jag är tex livrädd för spindlar.. kallas fobi
    de som är här i sverige kan jag döda hur lätt som helst, dom kan inte skada mig men jag svimmar varje gång nästan.. jag är livrädd.
    kan ju tänka mig att det är så för en del när de tänker på kamphundar oxå..
    Ja men när det gäller hunden är det inte riktigt en fobi eftersom det finns en möjlighet att bli attackerad även om den inte behöver vara stor.
  • Faber
    bubblan79 skrev 2010-10-14 14:54:07 följande:
    det låter ju som en fobi om man går runt och tror att alla ska attackera en.......

har aldrig vart med om det här men däremot mindre hundar som gör utfall ganska ofta
    Jag tror inte att alla hundar skall attackera mig, däremot värderar jag det potentiella hotet från liten vs stor hund olika. Återigen, inte huruvida jag ska bli attackerad utan konsekvenserna om jag blir det.
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!