emmiz01 skrev 2010-05-19 21:17:39 följande:
Jag har arbetat på sos-animals i spanien (gatuhundar). Har blivit biten många gånger och kan med säkerhet säga för min del att skadan har varken varit större eller mindre beroende på ras. Bettet är nästan lika stort och infektionsrisken är den samma. Min erfarenhet säger mig dock att det är ofta mindre hundar som biter, med undan tag för schäfer. Små hundar är ofta mer nervösa än större och biter då i sin osäkerhet. Stora hundar, kraftiga hundar är mkt mer självsäkra i sin natur och uttrycker sig extremt sällan med våld. Att dom sen ofta har svårt med andra djur har med instingt att göra, då får man ha dom i koppel ute. Min flat/golden har sån jakt instingt att det nästan är omöjligt att ha henne lös, hon tar harar, kattet fåglar-allt. Är dessutom nervös runt barn.. och hon är en "familjehund" och ingen "kamphund" som TS uttrycker det.
Skulle du kunna tänka dig att dokumentera det påståendet?
Kör in en penna i örat på en Chihuahua så den biter.
Gör samma sak med en Rottweiler.
Din kompis får filma, jag ser gärna att ni använder ett skjutmått eftersom det inte bara kan mäta längd oxh bredd på såret utan ocksådjupet. Det är gratis att skapa ett youtubekonto, man kan till och med lägga upp i HD nuförtiden.