Inlägg från: Faber |Visa alla inlägg
  • Faber

Förbjud dessa jävla kamphundar!

figurehead skrev 2010-05-19 20:46:17 följande:
    Vad Faber är ute efter att det är skillnad på när en Chihuahua biter och när en Pitbull biter pga skillnaden på skadorna. Sen är det oacceptabelt att hundar biter.
    Precis jag tycker också att det är oacceptabelt. Problemet är att många försvarar sin stora hund med argumentet att en Chihuahua också kan bitas. Det håller inte, det är nämligen inte vad som är acceptabelt eller inte som är viktigt i mina ögon utan konsekvenserna för den som blir biten.

Det är inte den ilskna microhunden som folk i första hand folk är rädda för utan den stora och starka Rottweilern eller Pitbullen.
  • Faber
    Maddex skrev 2010-05-19 20:48:32 följande:
    jo men snälla det är ju löjligt att gemföra en pitbull och en chiuaua dom är inte ens i samma vikt klass heller för den delen. En grand danios, jätte lugn hund kan oxå döda är det lika rättvist gemförelse?
    Du gjorde det ju själv.
  • Faber
    Maddex skrev 2010-05-19 20:53:47 följande:
    ja för att du ska förstå hur du gemför!
    Exakt vad menar du med det?
  • Faber
    Maddex skrev 2010-05-19 20:57:46 följande:
    därför du tar så enormt stora skillnader på exemplar på hundar. Om du ska gemföra en hund som är stor och kraftig ta då en så är åtmistånde lika stor.
    Det var ju du som först drog upp exemplet, måste jag citera min citering?
  • Faber
    Maddex skrev 2010-05-19 21:08:03 följande:
    jo men det jag först ville få fram var att ingen hund ska bitas oavs storlek. men man kan inte gemföra en sån liten hund med en sådan så stor hund.
    Fast det gjorde du, du sa att det var lika hemskt, vilket det inte är.
  • Faber
    Maddex skrev 2010-05-19 21:10:33 följande:
    inte skadorna ja
    Då skulle du ha differentierat mellan sannolikhet, acceptans och konsekvens.
  • Faber
    emmiz01 skrev 2010-05-19 21:17:39 följande:
    Jag har arbetat på sos-animals i spanien (gatuhundar). Har blivit biten många gånger och kan med säkerhet säga för min del att skadan har varken varit större eller mindre beroende på ras. Bettet är nästan lika stort och infektionsrisken är den samma. Min erfarenhet säger mig dock att det är ofta mindre hundar som biter, med undan tag för schäfer. Små hundar är ofta mer nervösa än större och biter då i sin osäkerhet. Stora hundar, kraftiga hundar är mkt mer självsäkra i sin natur och uttrycker sig extremt sällan med våld. Att dom sen ofta har svårt med andra djur har med instingt att göra, då får man ha dom i koppel ute. Min flat/golden har sån jakt instingt att det nästan är omöjligt att ha henne lös, hon tar harar, kattet fåglar-allt. Är dessutom nervös runt barn.. och hon är en "familjehund" och ingen "kamphund" som TS uttrycker det.
    Skulle du kunna tänka dig att dokumentera det påståendet?

Kör in en penna i örat på en Chihuahua så den biter.

Gör samma sak med en Rottweiler.

Din kompis får filma, jag ser gärna att ni använder ett skjutmått eftersom det inte bara kan mäta längd oxh bredd på såret utan ocksådjupet. Det är gratis att skapa ett youtubekonto, man kan till och med lägga upp i HD nuförtiden.
  • Faber
    Pregga skrev 2010-05-19 21:57:53 följande:
    Den rottisen som högg mig kom riktigt djupt in.
    Borde den ha gjort om det var ett riktigt bett och inte ett halvhjärtat. Trycket är ju större även om tänderna inte är lika vassa.
  • Faber
    CottonCandy skrev 2010-05-19 22:02:35 följande:
    hehe har du sett en pitbull?,, dom e inte så stora inget gemnfört med en rottis iaf...
    Betydligt tyngre än en Chihuahua eller Papillion i alla fall.
  • Faber
    Wittra skrev 2010-05-19 22:38:14 följande:
    Har inte orkat läsa alla svar men många här inne är väääldigt naiva i sin tro och uppfattning kring hundar och hundraser. Först av allt, rasen avgör inte ALLS hur "farlig" en hund är. Det handlar om yttre faktorer men såklart också avel. Korsar man t.e.x pitbull och rottweiler så får man en "kraftfull" ras på det viset att de besitter egenskaper som KAN göra den farlig..men som sagt, jobbet gällande hundens psyke och beteende ligger hos ägaren. Tror ni verkligen att en hund föds farlig och aggressiv?! ( om den inte har någon psykiskt störning, hjärnskada förståss!) Så när folk påstår att golden retrivrar är familjehundar och aldrig kan göra utfall eller bitas vill jag bara gapskratta, SÅKLART en sån ras kan tända till och bli farlig...varför skulle den INTE kuanna göra det?! Om en hund blir trängd, provocerad etc så biter den eller går till anfall.....fullständigt logiskt. Vad folk heller inte fattar är att barn har ett kroppsspråk och beteende som ibland kan förvirra en hund och den känner sig hotad. Barn kan även vara hårdhänta i sin hantering av hunden vilket gör att den "säger" ifrån....o då biter eller morrar ilsket. Kom inte med något trams om att jag inte tycker det är tragiskt med barn som blir bitna etc...det tycker jag inte!! Men min erfarenhet är att både vuxna och barn inte alltid förstår hur man handskas med en hund. En unge HÄNGDE sig runt halsen på min hund varpå hunden blev förbannad och inte undra på det, hade jag med blivit om någon "jätte" kommit o klämt mig om halsen. Försök fatta att hundar är individer med känslor också, tack!!!
    Mig veterligen har ingen påstått att en Retriever inte kan bita om den blir provocerad eller skrämd, däremot har folk dementerat påståendet att den ligger i topp i bitstatistiken för någon sådan statistik existerar nämligen inte.

Du säger att rasen inte är alls är en faktor. Då vill jag inbjuda även dig till att göra experimentet.
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!