Inlägg från: I Blackrose I |Visa alla inlägg
  • I Blackrose I

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Roze skrev 2010-05-20 22:14:42 följande:
    så du menar att jag ska låta bli att kyssa?! Okejdå, behåller kyssen till några vettiga... * Sorry moderator. Ska skärpa oss. *
    Blackbird? Hångel? {#lang_emotions_wink}

* Kommer garanterad få en varning snart *
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • I Blackrose I
    Guerita skrev 2010-05-20 22:08:59 följande:
    Hmmm vet inte om det där var så mycket svenska värderingar som svenska olater. Men mer om det senare. Måste få lite vettigt gjort också. Ha en bra fortsatt afton allihop.
    Ha en fortsatt trevlig kväll du med. Hörs sen.
  • I Blackrose I
    Blackbird skrev 2010-05-20 22:19:42 följande:
    Hoppas jag inte klassas som fiende nu!
    Skrev ju att jag behåller kyssen till några vettiga...{#lang_emotions_wink}

* BigDaddy kommer få fnatt när han kommer tillbacks. * {#lang_emotions_dreamer}
  • I Blackrose I

En fråga till SD/ND anhängare först och främst men ni andra får ju självklart svara ni med.

Såg filmen Australia igår och tydligen pågick assimileringspolitiken fram till 1973(?). Tycker ni det är nåt man borde införa igen? Ska vi gå tillbaka till stenålder eller ska vi tänka framåt och se varje människa unik som h*n ÄR?

• I Blackrose I

* puff *

• I Blackrose I
    Guerita skrev 2010-05-21 18:55:53 följande:
    I Australien eller? Vet inte att det har funnits någon sådan i Sverige. Men nej nåt sånt ska inte införas. Däremot ser jag inget fel i t.ex. en kurs i svensk samhällskunskap som det har diskuterats. Varför skulle man inte vilja få veta allt man kan om sitt nya land?
    Det blev fel. Skulle inte ha skrivit (igen). Anledningen till frågan är SDs invandrar-politik som mest går ut på att assimilera invandrarna i den svenska samhället än integrera därav min fråga.

Nej, jag tycker inte en kurs i svensk samhällskunskap är något man ska beklaga sig över. Varför frågar du? Jag tror säkert att man lär sig om sveriges historia m.m nu på SFI också, det är bara det att SVERIGE vägrar acceptera det faktum att invandrarna inte är en homogen ihoprullad deg. Att alla inte har samma bakgrund/förutsättningar att ta till sig den svenka språket och SKA inte buntas ihop i en och samma klass.
  • I Blackrose I
    Guerita skrev 2010-05-21 19:05:36 följande:
    Den där listan du gjorde häromdagen förresten... Jag tror att du insåg själv att den är rätt rejält negativ eftersom du kände dig nödgad att lite senare skriva att du faktiskt gillar svenskar. Kan du inte försöka plita ihop en lista till med vad du tycker att en svensk är. Några positivia eller åtminstone neutrala egenskaper måste det väl finnas? Sen skulle det vara intressant med en liknande lista för iraniern, nåt som jag själv inte kan göra av två anledningar. 1. Jag känner inga iranier. 2. Om jag skrev en negativ lista som du gjorde skulle jag direkt bli stämplad som främlingsfientlig och rasist.Vad tycker du om det förresten? Om jag säger "Regering gör fel när de för en politik som låter x antal anhöriga komma till Sverige utan att det finns ekonomiskt underlag för det" så kan du vara säker på att man i stället för att argumentera i sak drar fram rasistkortet och snabbt och enkelt avfärdar mig som främlingsfientlig. Rätt eller fel?
    Varför tycker du att listan är rejält negativ? Intressant med tanke på att det absolut inte var min tanke bakom sammanställningen. Jag skrev det jag tyckte jag har uppfattat av svenskar och eftersom ingen har sagt emot så antar jag att det stämmer rätt bra?!

Positiva/neutrala egenskaper svenskar har som ÄR unika för er? Nja, kan tänka mig skriva att ni passar tider men tror knappast det är unik för svenskar.
    Däremot tycker jag att det här med att ni är konflikträdda ÄR en positiv egenskap. Tänk att det senast var över 150år sen det var krig i Sverige. Det förklarar ju ett och annat...

Kan nog skriva en hel sida om Iranier också men förstår inte vad poängen skulle vara?

Vet du, jag tror att det är ert mentalitet som har ställt till det. Tror inte invandrarna skulle ta illa upp om varken den svenska flaggan eller den svenska nationalsången om ni från början brydde er och inte lät ND/SD använda det som en symbol för deras åsikter.
    Visst var det förra året man för första gången bestämde att nationaldagen skulle va en RÖD dag? Det förklarar ju en hel del, tycker du inte det? 
    Nej, jag tar inte illa upp om du skriver en hel lista med egenskaper hos iranier men då ska dessa stämma hos iranier. Jag blir förbannad när folk stämplar mig för diverse saker som INTE stämmer in så du får jättegärna skriva en lista om du kan samla ihop fakta om iranier. Skulle inte ta åt mig alls.

Jag tycker det ÄR fel att man inte ska kunna diskutera i sak utan att behöva bli stämplad som rasist. Du ser ju själv hur det har varit i just denna tråd. Har ju blivit stämplad för allt möjligt och folk har gjort sitt bästa att göra narr av mig istället för att diskutera...

Jag har alltid sagt det och säger det IGEN. Jag tycker Sveriges flyktingpolitik suger nåt enormt. Nej, jag tycker inte man ska få komma hit till Sverige som flykting om man inte har ekonomiska/politiska bekymmer. Jag kan köpa att föräldrar till minderåriga, barn under 18år till föräldrar som flytt hit får komma men NEJ, jag tycker inte det ska se ut som det ser ut nu.

Måste tillägga att jag ser ett stort skillnad på invandrare och flykting.

Om jag frågar så här. Vad tycker du om alla fattiga rumäner/bulgarer som kommer hit till sverige och får svenska id-handlingar efter nån dag? Dessa behöver bara köpa en biljett och komma hit till Sverige sen är dom inne i systemet och kan gotta sig hur mycket dom vill. Är du emot dessa också eller ÄR det bara mellanöstern som stör? * Bara en undring *
  • I Blackrose I
    Snigelkotten skrev 2010-05-22 08:54:22 följande:
    Menar du att det var dåligt av svenskarna att göra sin nationaldag till en röd dag?
    NEJ, menar att svenskarna INTE bryr sig om sin nationalitet/ursprung m.m. År 2009 blev den för första gången en röd dag när alla andra länder har haft det i åratal.
  • I Blackrose I
    Snigelkotten skrev 2010-05-22 09:12:21 följande:
    Vi får ju inte lov att vara stolta över vår nationalitet, det är inte PK. Folk får ju frispel av skam bara en svensk flagga hissas, för då kan ju nån utländsk person ta illa upp.
    Jag personligen förknippar svenska flaggan med rasister. Är uppväxt i en liten byhåla nere i Skåne där vi hade rasister/nazisternas högkvarter några gator ifrån oss.

Varför tror du utlänningar tar illa upp? När jag under mina 20år här i Sverige alltid har förknippat den svenska flaggan med rasisters demonstrationer så är det ju självklart man ryggar till när man ser att lägenheten bredvid hissade upp flaggan. " Är han rasist eller nationalist är det jag tänker på. "
  • I Blackrose I
    Maxipaxi skrev 2010-05-22 09:08:53 följande:
    Sverige har alltid haft en inofficiell nationaldag: Midsommarafton. Det finns ingen folklig förankring i den s.k. nationaldagen, 6 juni. Ett dåligt politiskt beslut m.a.o. helt "von oben".
    Visst, du har rätt men ni kan inte förneka att dom flesta svenskar inte kan ett skvatt om Sveriges historia...
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!