Inlägg från: I Blackrose I |Visa alla inlägg
  • I Blackrose I

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Blackbird skrev 2010-05-19 19:11:32 följande:
    De seder som har importerats?
    Nu blir det lite fel i och med att du svarar ( Hoppas att du inte är SD-sympatisör ).

Men då vet jag det. {#lang_emotions_laughing} ( Från och med nästa år så ska det sjungas smågrodor och dansas runt midsommarstång dinglande ) Bra så? {#lang_emotions_wink}
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • I Blackrose I
    Blackbird skrev 2010-05-19 19:22:54 följande:
    Blev missförstånd där ser jag. Jag var inne på ditt spår och spann vidare på det
    I C. Det är okej. :)
  • I Blackrose I
    Maxipaxi skrev 2010-05-19 19:18:14 följande:
    Ja, självklart, det svenska midsimmarfirandet är svenskt.Italien är känt för sin pasta. spaghetti alla bolognese, alla carbonara, lasagne al forno etc. Pastan ingår i den italienska husmanskosten och det italienska köket har spritt sig ut i världen, främst just pastan, och pizzan.Fast pastan tros urspungligen komma från Kina...Så till frågan: Är pastan typiskt italiensk, är den en del av den italienska gastronomiska kulturen?Ja, skulle jag svara; vad svarar du?
    Jag kan gå med på att midsommarfirandet är en svensk festlighet med ingen kan få mig att säga svensk tradition.

Du kan inte jämföra pastan med midsommarfirandet. Menar du att pastan så som den ser ut idag importerades till Italien och fick namnet Italiensk pasta istället för kinesisk pasta?!
  • I Blackrose I
    Maxipaxi skrev 2010-05-19 19:18:14 följande:
    Ja, självklart, det svenska midsimmarfirandet är svenskt.Italien är känt för sin pasta. spaghetti alla bolognese, alla carbonara, lasagne al forno etc. Pastan ingår i den italienska husmanskosten och det italienska köket har spritt sig ut i världen, främst just pastan, och pizzan.Fast pastan tros urspungligen komma från Kina...Så till frågan: Är pastan typiskt italiensk, är den en del av den italienska gastronomiska kulturen?Ja, skulle jag svara; vad svarar du?
    Dessutom håller inte särskillt  många med dig om att pastan ursprungligen kommer från Kina eftersom dom äldsta fynden man har gjort av pastan är just i Italien men men...
  • I Blackrose I
    Guerita skrev 2010-05-19 20:27:35 följande:
    Jag förstår ärligt talat inte vart du vill komma med dina frågor? Vill du ha ett erkännande att det inte finns några som helst faktiska svenska traditioner?Visst har vi traditioner och seder i Sverige, midsommarfirandet som du tycks vilja få oss att tro att det endast är en försvenskad tradition har hängt med sedan urminnes tider. HUR det firas har dock ändrats med åren, men det gör det icke desto mindre till en svenska tradition ATT fira midsommar. Hur vet du att svenska köttbullar är en variant av någon annan typ av köttbullar? Att komma på att man kan rulla bollar av köttfärs tror jag man har lyckats med på många olika platser, oberoende av varandra. Visst har midvinterblotet kristnats och vi har numera en Coca-cola tomte som kommer med presenter i stället för julbocken. Men om du tittar på vad som serveras på julbordet så finns seder och bruk från forna dagar kvar. T.ex. slaktade man grisen runt juletid och det gjordes skinka och korv och annat från den som vi idag har på julbordet. Det finns fortfarande folk som gör något som kallas jultvagningen. Man skulle vara ren runt jul så trots minusgrader så skulle alla tvagas. Att ta seden dit man kommer innebär inte nödvändigtvis att man skaffar knätofsar, äter rutten sill och dansar små grodorna, det har med värderingar att göra. Åker man till Indien så är det en jäkligt dum idé att slå ihjäl en ko t.ex. Även Sverige har sina "heliga kor", saker som många svenskar inte ens funderar över att de gör eftersom de tas förgivet. T.ex. att man tar i hand när man hälsar, att man har rätt att yttra sin åsikt om vad som helst och när som helst, att man får tälta var man vill i naturen om man inte stör eller åsamkar skada osv. Visst kanske det är otidsenligt att tvingas ta i hand när man hälsar men lik förbannat så är det en svensk tradition och traditioner är som du vet inte alltid lätta att ändra på. Det är där kulturkrockarna kommer in, inte när det gäller vilken mat vi äter för den tror jag är den sak där jag tror vi har lättast att anamma nyheter
    Ok, tack.

Angående midsommarfirandet så kan du läsa länken jag la in. Det är ingenting jag har kommit fram till.

Jag ser fortfarande inte vilka svenska traditioner du pratar om.

Att man ska ta i hand? Det gör väl dom flesta eller? Att man har yttrandefrihet här i Sverige är heller inte unik för just Sverige. Tälta? Ser inget svensk i det heller.

http://blogg.scan.se/2010/03/17/kottbullens-historia/

http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket/blott-sverige-svenska-kottbullar-har_455893.svd Intressant. Rekommenderar att läsa HELA artikeln.
  • I Blackrose I

Ja, jag anser att det inte finns några svenska traditioner som ND SD så gärna skriker och gapar om. Möjligen svensk-modifierade högtider...

• I Blackrose I
    Guerita skrev 2010-05-19 21:02:32 följande:
    Vad du länkade till om midsommar, så ja visst, stången som sådan är importerad men inte firandet av midsommar. Blir det helt plötsligt osvenskt då enligt dig? Om man inte får ändra något endast lite så skulle jag gärna vilja se dig peka på någon tradition i något land som har hållt sig oförändrad sen starten.Att ta i hand är tradition i Sverige. Och i många andra länder.Att äta köttbullar är tradition i Sverige. Och i många andra länder.Att fira jul är tradition i Sverige. Och i många andra länder. Måste det vara unikt för att vara svenskt enligt dig? Kan vi inte få dela traditioner och seder med andra? Det var inte tältandet utan allemansrätten jag menade. Nåt som varje svensk tar för givet. Och den ÄR unik för Sverige.Du pratar om att man ska ta seder dit man kommer och frågar efter vilka. Nu duger de seder Sverige har inte eftersom man gör det i andra länder också. Är du bara ute efter att provocera eller?
    Nej, verkligen inte. Jag är inte alls ute efter att provocera. Missförstå mig inte...

Ja, jag tycker att man har rätt att kalla en tradition för svensk tradition när den inte gör någon annanstans förutom Sverige.

Jag kan ge dig några exempel på typiska traditioner från mitt hemland som har hållit sig i samma form som det var från början men då tycker jag att jag går för långt och kanske uppfattas som provocerande.

Visst duger traditionerna i Sverige så som det är nu. Firar Valborg/midsommar varje dag. Jul/påsk firas enligt makens traditioner men kom inte säg till mig att dessa högtider är svenska.

Säg inte till mig " Ge oss Sverige tillbaka" Vilken Sverige? Sverige som det var när vikingarna härskade? Sverige som började importera matkultur, högtider och svensk-modifierade? Vilken Sverige vill SD ha tillbaka?

Förstår du hur jag tänker nu?
  • I Blackrose I

Åh..Varje år ska det stå. Blir nog för mycke dryckande om det ska firas varje dag.

• I Blackrose I
    Maxipaxi skrev 2010-05-20 00:48:57 följande:
    Helt riktigt. Och nu kan vi förhoppningsvis lämna den här fåniga diskussionen, eftersom varje normalbegåvad person begriper att det finns kulturella skillnader här i världen, mellan olika områden som kanske spänner över områden som utgör flera stater, nationell kultur, regional kultur, lokal kultur. ja, t.o.m. i enskilda statsdelar. Det finns en svensk kultur, en ganska avgränsad sådan, eftersom Sverige, i jämförelse med andra stater, under de senaste 500 åren, varit en relativt homogen stat.  Det hindrar inte att det också olika kulturer inom Sverige.Till ämnet: slika ting gör att Sd växer sig starkare; kalla fakta: 1985-1989 stod invandrare för 38% av våldtäkterna i det här landet.politisktinkorrekt.info/wp-content/uploads/do...
    Vad är det du tycker är fånigt med diskussionen mellan mig och Guerita?

Ja, du som drar upp normalbegåvad termen borde veta att alla i mellanöster inte ÄR araber...

Vad vill du visa/bevisa med länken? Du är medveten om ( Invandrare ) består av över 170länder?!
  • I Blackrose I
    Maxipaxi skrev 2010-05-20 01:11:51 följande:
    Hahahahahaha
    " target="_blank">

Varför Hahahahaha?
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!