Guerita skrev 2010-05-19 21:02:32 följande:
Vad du länkade till om midsommar, så ja visst, stången som sådan är importerad men inte firandet av midsommar. Blir det helt plötsligt osvenskt då enligt dig? Om man inte får ändra något endast lite så skulle jag gärna vilja se dig peka på någon tradition i något land som har hållt sig oförändrad sen starten.Att ta i hand är tradition i Sverige. Och i många andra länder.Att äta köttbullar är tradition i Sverige. Och i många andra länder.Att fira jul är tradition i Sverige. Och i många andra länder. Måste det vara unikt för att vara svenskt enligt dig? Kan vi inte få dela traditioner och seder med andra? Det var inte tältandet utan allemansrätten jag menade. Nåt som varje svensk tar för givet. Och den ÄR unik för Sverige.Du pratar om att man ska ta seder dit man kommer och frågar efter vilka. Nu duger de seder Sverige har inte eftersom man gör det i andra länder också. Är du bara ute efter att provocera eller?
Nej, verkligen inte. Jag är inte alls ute efter att provocera. Missförstå mig inte...
Ja, jag tycker att man har rätt att kalla en tradition för svensk tradition när den inte gör någon annanstans förutom Sverige.
Jag kan ge dig några exempel på typiska traditioner från mitt hemland som har hållit sig i samma form som det var från början men då tycker jag att jag går för långt och kanske uppfattas som provocerande.
Visst duger traditionerna i Sverige så som det är nu. Firar Valborg/midsommar varje dag. Jul/påsk firas enligt makens traditioner men kom inte säg till mig att dessa högtider är svenska.
Säg inte till mig " Ge oss Sverige tillbaka" Vilken Sverige? Sverige som det var när vikingarna härskade? Sverige som började importera matkultur, högtider och svensk-modifierade? Vilken Sverige vill SD ha tillbaka?
Förstår du hur jag tänker nu?