Inlägg från: I Blackrose I |Visa alla inlägg
  • I Blackrose I

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Guerita skrev 2010-05-20 18:35:50 följande:
    Du svarade själv bara på en av dina egna frågor, den om hur är en svensk. De andra frågorna då? Känner du dig som en svensk? Baserat på vad du har skrivit här så tror jag inte att du gör det. Nu vet jag ingenting om dina familjeförhållanden men har känner du några som har invandrat, som är barn till invandrare, som är barnbarn till invandrare t.ex. Hur känner de sig? Känner de sig som svenskar och kallar Sverige sitt hemland? Jag tycker det är den viktiga definitionen. Man blir ju uppenbarligen inte svensk bara för att man bosätter sig i Sverige eller hur? Det är något man måste känna inombords. Jag blev inte automatisk amerikan när jag bodde i USA, lika lite som jag identifierar mig med de som är från det land jag bor i nu. Däremot så försöker jag ta seden dit jag kommer. Jag förvänta mig inte att man ska fira midsommar här. Jag har fått lära mig att pussa på kind för att hälsa på någon. Jag har fått vänja mig vid att män håller upp dörren åt mig i ALLA lägen även när det är helt ologiskt för dem att göra det. Jag har lärt mig att inte komma i tid, för ingen är färdig då. Osv osv. Man anpassar sig till landet så gott det går, tar seden dit man kommer. Eller?
    Jag kom hit som 10åring med mina föräldrar. Jag känner mig inte som svensk däremot respekterar jag svenskar med alla deras brister. Jag sitter inte och pekar på minsta lilla fel jag hittar utan jag tar dom som dom är. Jag firar högtiderna här med mina barn för att dom ska få ta del av traditionerna i landet dom är födda i.

Jag känner mig som en Iranier och kommer nog alltid göra det. Mitt mål är inte att va en svensk. Mitt mål är att som en invånare i Sverige göra mitt bästa som en människa inte som en svensk.

Visst, jag ställer mig till höger om rulltrappan, går för tok för fort inne i tunnelbanestationerna för att inte bli stämplad som en bonde, har lärt mig att man SKA komma i tid annars ÄR det kört m.m men innerst inne är jag en iranier. Förstår inte varför man ska försvenska sig för att passa in i den svenska samhället?

Svensk husmanskost går inte ner här. Shoot me...Jag kan inte va i samma rum där det serveras ärtsoppa. Torsdagar var rena helvetet när jag gick i skolan...
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • I Blackrose I
    Guerita skrev 2010-05-20 18:24:23 följande:
    Ok tack. Jag har visserligen inte hört talas om endera festivitet men så bor jag inte i Sverige heller. Men det lilla jag kan läsa mig till om dessa fester så firas de runt det persiska nyåret, alltså runt vårdagjämningen. Korrekt? Och som jag förstår det från den Wikipediaartikel jag fann så har chacharshanbesorihögtiden ändrat sig med tiden från att ha firats i 5 dagar till att gälla en dag och att den också har delats upp i två "pentads". Förklara gärna detta Traditionally celebrated on the last Tuesday night of the year, Chahrshanbeh Soori has, since the Iranian revolution, been marked on the evening before the last Wednesday eftersom jag inte riktigt förstår vad de menar med det.en.wikipedia.org/wiki/Chaharshanbe_SuriNowruz får jag till att den firas i många länder och i många versioner och att det är oklart om iranierna adopterade firandet från babylonerna.en.wikipedia.org/wiki/NowruzErkänner att jag har gjort världens minsta research på ämnet, men min poäng är att inte ens du kan med säkerhet visa på en iransk tradition som inte har tagits från ett annat folkslag eller som har förblivit oförändrad och rent iransk i alla år. Varför kräver du då att Sverige ska ha sådana? Och vad är det för fel på förnyelse egentligen=
    Att det firas i olika länder är för att landet Persien omfattar alla länder som Nowroz firas i nu för tiden. Nowroz firas av kurder/Afghaner och iranier. Dessa var en och samma folkgrupp innan och hade Zoroastrismen som religion innan arabernas invasion.

Angående chaharshanbesori så ska jag se till att hitta en länk där det står tydligt och klart vad som gäller. Blir lite knasig om jag ska sitta och förklara.
  • I Blackrose I
    Guerita

http://www.ashkdahlen.com/index.php?id=111

Ask för övrigt forskare inom iranistik så hans hemsida är en auktoriserad hemsida.

Står väldigt intressant om Valborgsfirandet om du orkar läsa igenom allt. {#lang_emotions_wink}

* För övrigt gillar jag din "ton". Det är så här en diskussion ska vara. *
  • I Blackrose I
    Guerita skrev 2010-05-20 20:05:13 följande:
    Intressant läsning men enligt mitt sett att se saker och ting så styrker den mina argument mer än den styrker dina. Ingenstans står det att läsa att ritualerna som utförs idag är identiska med de ursprungliga. På den trettonde dagen av nouruz-firandet brukar man bege sig ut på utflykt i naturen för att välkomna vårens blomstring. Det sägs nämligen att det för med sig otur att stanna hemma på trettondagen (sizdah-be-dar). Vissa menar att detta synsätt är en nutida europeisk påverkan på nyårsfirandet, eftersom talet tretton inte har någon negativ innebörd i iransk religion och filosofi. Det finns å andra sidan de som hävdar att tretton står för kaos och upplösning enligt persisk astrologi och hänvisar till att djurkretsen har tolv tecken.Om de lärde fortfarande tvistar, hur kan då du säga att ert Norouz-firande är helt opåverkat av yttre influenser eller oförändrat genom årtusendena? Varför då kräva detta av en svensk tradition?De iranska folken har i politiskt avseende upplevt många avbrott och omdaningar genom historien. På grund av den iranska högplatåns geografiska läge mellan det mesopotamiska tvåflodslandet och den indiska subkontinenten har man sedan urminnes tider invaderats av olika folk, från greker, makedonier och araber i väst till turkar, tatarer och mongoler i nordöst. Men trots dessa maktskiften och trots den kulturella ödeläggelse som följde i invasionernas spår har Iran alltid uppvisat en påfallande livskraft och kontinuitet som kulturnation. Det utföll mestadels att erövrarna själva vanns till den iranska kulturen och anammade inte bara persiska hovceremoniel, klädesvanor och umgängesseder utan även språk, litteratur och konst. Så du tror att den persiska kulturen helt motstod influenser från alla dessa invadörer? Att allt kulturutbyte var enkelriktat från perserna mot de invanderande folkslagen och ingenting gick åt det andra hållet?
    Svar till dina sista frågor så är det ju precis det det står i artikeln att den persiska kulturen och traditionen anammades av erövrarna. Inget jag personligen påstår.
  • I Blackrose I

" Vad är en etnisk svensk? Har du själv försökt besvara frågan? Eller finns det enligt dig inga svenskar lika lite som det finns svenska traditioner? "

Jo, visst finns det etniska svenskar men då ska dessa härstamma från vikingarna. Då har man rätt att kalla sig etnisk svensk. Rätta mig om jag har fel. Hade traditionerna härstammat från vikingarna med deras gudar och ritualer så hade jag tagit tillbaka uttalandet jag gjorde om den svenska traditionen. Nej, jag anser inte att valloner har rätt att kalla sig för etniska svenskar.

" Vad jag inte förstår är varför man måste ta ifrån svenskar deras nationalitet för att invandrare inte ska känna sig diskrimnerade. Varför ör det så viktigt för dig att en tradtion har varit oförändrad i 2000 år för att vara giltig? "

Jag har inte försökt ta ifrån svenskar deras nationalitet. Svenskar är svenskar och kommer förbli svenskar. Jag har försökt visa att svenska traditioner är svensk.modifierad. Thats it. Alla har väl olika åsikter och min åsikt angående traditioner är såna som jag har skrivit.

" I samma veva så säger du att du firar högtiderna i Sverige så att dina barn får ta del av traditionerna i Sverige. Du motsäger dig själv och det är därför som jag tror att ditt huvudsyfte är att provocera fram en negativ reaktion från andra här i tråden. Annars förstår jag inte varför det är så viktigt för dig att ta ifrån svenskarna deras traditioner och seder. "

Ja, jag brukar svara nochalant när det gäller Joppis/MaxiPaxi. Har inga som helst intressen att diskutera med dessa personer eftersom det helt enkelt är lönlöst. Nej, mitt syfte är inte att provocera fram en negativ reaktion från andra i tråden men får jag kalabalja till svar så ger jag samma tillbacks. Fortfarande försöker jag inte ta ifrån svenskar deras traditioner.
    Mina söner är födda här och dom ska ta del av traditionerna i landet dom är födda i. Vart motsäger jag mig själv? Förstår inte vad du menar...

• I Blackrose I
    Guerita skrev 2010-05-20 20:27:31 följande:
    Nu har jag läst ett par sidor till på Ashks sida, bl.a. den som heter "Det persiska nyåret under antiken" och jämför man den med "Det persiska nyåret i modern tid" så blir det direkt uppenbart att även nourouztraditionen faktiskt har förändrats med tiden. En gammal tradition ja visst, men inte oförändrad. Alltså diskvalificeras den som tradition enligt ditt sätt att se på det.
    Nej, den har alltid funnit i den persiska traditionen. Kurderna tänder fortfarande ljus uppe i bergen som slinga runt bergen ner till byn/städerna. Nowroz-firandet är en helig firande för zoroaster och övriga iranier och har alltid funnits. Nu vill jag inte provocera så tolka mig inte fel är du snäll men har svenskar en enda tradition som kan förknippas med vikingarnas tid? Kan inte komma på nåt.
  • I Blackrose I
    Guerita skrev 2010-05-20 20:53:28 följande:
    Då finns det nog inte en enda etnisk svensk. Inget som går att bevisa i alla fall och det skulle väl gälla vilken nationalitet som helst. Sen undrar jag varför just vikingarna? Det var stor flux mellan nuvarande Norge, Danmark och Sverige på den tiden. Sen bildades Sverige inte förrän på 1300-talet eller där i krokarna om jag inte minns fel... Men med ditt krav på att härstamma från vikingarna så finns det nog inte många svenskar som sagt. Sverige har alltid haft invandring, valloner, tyskar, fransmän,  mm mm. Gott o blandat med andra ord. Ska vi ta och hitta på ett annat namn för svenskarna då kanske?Roze skrev 2010-05-20 20:37:43 följande: Men det är ju där jag undrar varför det är så viktigt att en tradition är oförändrad för att den ska räknas? Inte ens er nourouz klarar ju det kravet. Du påstår gång efter annan att svenskarna inte har några egna traditioner, allt är modifierat från andra länders traditioner. Samtidigt som du vill lära dina barn svenska traditioner = Motsägelsefullt
    Men det är ju vad jag tycker. Jag tycker att när man skriker " Bevara sverige svensk " så ska man kunna bevisa vad en svensk är? Det var just detta som drev mig till allt jag har skrivit. Jag har som sagt inget emot vanliga svenskar som inte bryr sig om mitt hårfärg men såna som vissa här i tråden som skriker och gapar att invandrare ska åka hem och "Sverige ska ges tillbaka" då vill jag gärna veta vad en svensk är? Vilka är etniska svenskar? Du säger ju själv att man inte kan fastställa vilka som etniska svenskar eftersom svenskar är blandade med höger och vänster. Varför då komma efter århundrade och skrika " Ge oss Sverige tillbacks", " Sverige ska förbli svensk". Vad är då en svensk undrar jag?

Förstår du varför allt det här pratet har kommit upp?

Nej, jag har inte för intresse att ta ifrån svenskarna deras tradition utan jag har för intresse att ta ifrån SD/ND-anhängarna deras höööööööga Ego-besatthet.
  • I Blackrose I
    Guerita skrev 2010-05-20 20:57:53 följande:
    Midsommarfirandet som du så gärna kallar importerat har sitt ursprung i hednatron. Likaså julfirandet. Katolska kyrkan var smart när de konverterade andra länder. De tog befintliga traditioner och gjorde dem till sina egna. Midvinterblotet blev så ett firande av Kristi födelse. Midsommar lyckades de inte bli av med lika lätt men den har självklart ändrats med tiden eftersom vi inte utför blot numera.
    Det var midsommarstånget jag kallade för import-vara eftersom midsommarstång importerades från tyskland av tyskar.
  • I Blackrose I
    Kate Ryan skrev 2010-05-20 21:11:56 följande:
    Femtekolonnare
    Tycker du? Tackar ödmjukast...{#lang_emotions_smile}
  • I Blackrose I
    Guerita skrev 2010-05-20 21:23:27 följande:
    Jag förstår att du blir förbannad på nötter som likt primater häver ur sig det enda som deras lilla hjärna klarar av att hantera. Men förstår du då om jag blir förbannad när du påstår att det inte finns någon som är etnisk svensk? Vad är en etnicitet enligt dig? Att man kan spåra sina anor till den första homonoiden? Lite överdrivet va? Lika lite kan vi spåra svenskarna så långt tillbaka som till vikingarna. Kan du påvisa din bakgrund så långt tillbaka?Saxat från WikipediaEtnicitet, tillhörigheten till viss ethnos, betyder tillhörighet till en grupp av människor med gemensamt ursprung och egenskaper. En folkgrupp eller etnisk grupp är biologiskt självreproducerande genom högre eller lägre grad av endogami, det vill säga gifte inom gruppen. Etniska grupper skiljer sig främst genom olika kultur, men de kan även skilja sig genom olika fysiologi och genetisk bakgrund. Observera att det står högre eller LÄGRE grad av endogami, alltså är genutbyte inte något som förhindrar att man kan räknas som ett folkslag. Jag är etnisk svensk enligt mig. Jag tillhör en grupp människor som kommer ifrån samma land och som delar ett kulturarv och som har specifika värdegrunder. I Norge har de ungefär samma värdering mm men jag känner mig ändå inte som norrman eftersom jag växte upp i just Sverige. Däremot kan jag känna mig besläktad med t.ex. norrmännen då vi ligger så nära varandra i vår kultur och våra värdegrunder. För dig är ditt hemland Iran skrev du, är du då iranska eller svensk? Eller både och? Mitt hemland är Sverige, jag är svensk, etnisk svensk om du så vill. Vad tycker du att dina barn är och baserat på vad? Obs! att de enligt mitt synsätt skulle kunna vara lika mycket etniska svenskar som jag. Det var därför jag frågade dig om vad folk i gemen känner som har bott i Sverige olika länge. NÄR kännar man sig som svensk?
    Förstår att du känner dig lika förbannad som jag brukar känna mig ibland men diskussionen mellan mig och Maxipaxi hade ingenting med Dig att göra. Visst kan jag tycka och ha åsikter om den svenska traditionen men jag tiger när jag är med svenskar. Brukar inte föra det på tal eller säga vad mina åsikter är. Respekterar deras sätt att se på vad en tradition är men behöver inte acceptera synsättet.

Om jag ska svara korrekt så får jag väl säga att jag är iranska. Är "blandras" men född i Iran och med deras tradition/kultur.

Mina söner är fria att bestämma själva om dom vill kalla sig för iranier/ármenier eller svenskar. Ingen människa har rätt att sätta en stämpel på en annan människa. Det är ens egen rättigheter att utöver sina känslor/tankar/idder komma fram till vad denne ÄR. Jag kan tycka att valloner inte är etniska svenskar men vill dom själva betrakta sig som etniska svenskar så är det väl deras val.

Om jag ändå ska svara på din fråga angående mina söner så tycker jag personligen att dom är halv irani/ármani födda i Sverige. Dom kommer aldrig bli etniska svenskar, möjligen svenskar om man går efter i vilket samhälle dom kommer att växa upp i.
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!