Guerita skrev 2010-05-20 21:23:27 följande:
Jag förstår att du blir förbannad på nötter som likt primater häver ur sig det enda som deras lilla hjärna klarar av att hantera. Men förstår du då om jag blir förbannad när du påstår att det inte finns någon som är etnisk svensk? Vad är en etnicitet enligt dig? Att man kan spåra sina anor till den första homonoiden? Lite överdrivet va? Lika lite kan vi spåra svenskarna så långt tillbaka som till vikingarna. Kan du påvisa din bakgrund så långt tillbaka?Saxat från WikipediaEtnicitet, tillhörigheten till viss
ethnos, betyder tillhörighet till en grupp av människor med gemensamt ursprung och egenskaper. En folkgrupp eller etnisk grupp är biologiskt självreproducerande genom högre eller lägre grad av
endogami, det vill säga gifte inom gruppen. Etniska grupper skiljer sig främst genom olika
kultur, men de kan även skilja sig genom olika fysiologi och genetisk bakgrund. Observera att det står högre eller LÄGRE grad av endogami, alltså är genutbyte inte något som förhindrar att man kan räknas som ett folkslag. Jag är etnisk svensk enligt mig. Jag tillhör en grupp människor som kommer ifrån samma land och som delar ett kulturarv och som har specifika värdegrunder. I Norge har de ungefär samma värdering mm men jag känner mig ändå inte som norrman eftersom jag växte upp i just Sverige. Däremot kan jag känna mig besläktad med t.ex. norrmännen då vi ligger så nära varandra i vår kultur och våra värdegrunder. För dig är ditt hemland Iran skrev du, är du då iranska eller svensk? Eller både och? Mitt hemland är Sverige, jag är svensk, etnisk svensk om du så vill. Vad tycker du att dina barn är och baserat på vad? Obs! att de enligt mitt synsätt skulle kunna vara lika mycket etniska svenskar som jag. Det var därför jag frågade dig om vad folk i gemen känner som har bott i Sverige olika länge. NÄR kännar man sig som svensk?
Förstår att du känner dig lika förbannad som jag brukar känna mig ibland men diskussionen mellan mig och Maxipaxi hade ingenting med Dig att göra. Visst kan jag tycka och ha åsikter om den svenska traditionen men jag tiger när jag är med svenskar. Brukar inte föra det på tal eller säga vad mina åsikter är. Respekterar deras sätt att se på vad en tradition är men behöver inte acceptera synsättet.
Om jag ska svara korrekt så får jag väl säga att jag är iranska. Är "blandras" men född i Iran och med deras tradition/kultur.
Mina söner är fria att bestämma själva om dom vill kalla sig för iranier/ármenier eller svenskar. Ingen människa har rätt att sätta en stämpel på en annan människa. Det är ens egen rättigheter att utöver sina känslor/tankar/idder komma fram till vad denne ÄR. Jag kan tycka att valloner inte är etniska svenskar men vill dom själva betrakta sig som etniska svenskar så är det väl deras val.
Om jag ändå ska svara på din fråga angående mina söner så tycker jag personligen att dom är halv irani/ármani födda i Sverige. Dom kommer aldrig bli etniska svenskar, möjligen svenskar om man går efter i vilket samhälle dom kommer att växa upp i.