SD - Främlingsfientlighetens ansikte!
Guerita skrev 2010-05-23 07:14:14 följande:
Jag tolkar efter mina förutsättningar, inte för att jävlas. JAG tycker det är mesigt att tacka för att någon slår en på käften och är inte något jag skulle göra. Kanske tacka för att de ger mig en möjlighet att klappa till dem... Jag tycker man kan jobba mån-fre och ändå inte supa halvt ihjäl sig på helgen. Det gör jag och de flesta jag känner, här och i Sverige.
Utlandsboendet verkar ha gjort intryck.

Guerita skrev 2010-05-23 07:30:49 följande:
Jag tror ärligt talat inte att det bara är mellanöstern som stör. Men jag tror att ju fler som kommer från en region/land, desto större uppmärksamhet får den, det blir ju liksom naturligt så att den märks mer. En annan sak som skapar konflikt är lägen då kulturskillnaderna är mer uppenbara. Lika lite som det är lätt för de som kommer hit att anamma den svenska kulturen, är det lätt för svenskarna att anamma de kulturer som kommer hit. Eftersom Rumänien och Bulgarien numera är EU-medlemmar så blir situationen en annan. Där finns det avtal som måste följas. Men ofta så vill de som är mest kritiska till invandring också att Sverige ska gå ur EU och detta är en av anledningarna till det.
Jag har en helt annan syn. Tror bestämt att det bara ÄR mellanöstern som stör vissa svenskar och mest av alla muslimer.
Skrev det i annan diskussion om bulgarer/rumäner och fick till svar att dessa skulle ha liknande kulturer och på så viss inte stör lika mycket. Jag var i Bulgarien för nåt år sen och jag kände mig då mer "hemma" där bland Bulgarer än bland svenskar så jag förstår inte vilka likheter vissa svenskar pratar om.
Har haft kompisar från Rumänien och inte var dom särskillt integrerade i den svenska samhället. Varje söndag skulle dom till rumänska-pingstkyrkan nere i Skåne och hade sina ritualer/traditioner som alla andra så kallade "blattar".
Så om Turkiet kommer med i EU så blir dom civilicerade/accepterade och stör inte lika mycket?.....Dont think so...