mwolf skrev 2010-10-06 15:44:18 följande:
Hejsan!
vintern 2005/2006 började min man och jag försöka skaffa barn, vi var då 34 och 40 år gamla. Inget hände. Efter några år gick vi till Kvinnokliniken i Göteborg och gjorde tester, jag var helt frisk, min man däremot verkade ha lite dåligt med spermier.
Han skickades till Sahlgrenska, fick först stå i kö för att komma på en vanlig undersökning där de egentligen bara berättade om vilka möjligheter som fanns och klämde lite på testiklen. Min man opererade bort ena testikeln som tonåring men den kvarvarande verkade vara helt ok. Han skulle dock få göra en biopsi, och fick återigen stå i kö. Biopsin gjorde inte ont men visade inga spermier. Det beslutades att ett större prov behövdes tas, ännu några månaders kö och ytterligare ett prov.
Nu kom de fram till att han hade spermier men de var alla döda och vi kunde därför inte göra IVF, däremot satte de upp oss i kö för att göra insemination med donerad sperma. Den kön var 1,5-2 år lång,,, Vid detta laget var jag 37 år och därför kändes 1,5-2 år en alltför lång tid att vänta så vi skrapade ihop lite pengar och kontaktade Storkkliniken i Köpenhamn.
Vilken skillnad mot i Sverige!
Ingen kö! Snabb hantering av pappersarbetet. Och man väljer huruvida man vill ha anonym eller öppen donator, i Sverige måste alla donatorer vara öppna så att barnen kan kontakta dem om de vill när de är 18 år. Vi valde en öppen donator eftersom vi ju stod i kö till en insemination i Sverige. Fick vi två barn skulle de ju ha samma möjligheter att leta upp donatorerna.
3 månader, sammanlagt 30000 kronor och tre inseminationsförsök senare var jag gravid. Efter en normal graviditet födde jag vår dotter i december 2009. Hon är vår dotter oavsett vad hennes dna säger. hennes pappa avgudar henne.
Kort efter födseln ringde Sahögrenska och sa att nu var det vår tur att bli inseminerade hos dem, när jag sa att vi ville gärna vänta åtinstone någon månad tills jag hade läkt igen, fick jag svaret att om vi redan hade barn så fick vi ingen gratis insemination i Sverige. Undrar om det är hela Sverige eller bara här i Göteborg,,, Hade vi vetat om det hade vi använt en anonym donator på Storkkliniken, men annars hade vi inte ändrat på något utan ändå gjort inseminationen hos dem. Det sägs ju att tid är pengar och ju äldre jag blir desto färre friska ägg producerar jag.
I vilket fall som helst tackade vi så snällt för att våra skattepengar inte skulle användas på oss i just den situationen och kontaktade åter Storkkliniken, reserverade 4 portioner sperma av samma donator som vår dotter hade. Blir det fler barn har de åtminstone samma genetiska bakgrund.
I helgen var jag i Köpenhamn för min första insemination, nu är det två långa veckor tills jag vet om det blev bu eller bä.
Vad jag vill säga är att om man verkligen vill ha barn, och tiden börjar bli knapp, då är Sverige inte så snabba i vändningarna, många och långa köer till allting, och inte så givmilda med skattepengar.
Kanske hjälper detta någon, att få höra talas om andras situationer får ofta mig att förstå att jag inte är ensam om mina problem.
Kram
Vad undebart att få höra om eran väg, och ett stort grattis till eran dotter!!
Sambon ska få göra en röntgen på testiklarna och jag ska få göra en gynundersökning för att se så allt står bra till. Sen får dom se efter de om sambon ska få göra en biopsi eller inte, förmodligen inte då han hade högt FSH värde så brukar dom inte göra de för det är tydligen större risk att få en infektion än att hitta några spermier.
Om det blir å att vi måste göra donatorinsemination så kommer vi nog vända oss till Danmark. Men allt känns så konstigt. Ena dagen känns det helt rätt att ta en donator medans andra dagen känns det förjävligt. Och för oss känns det viktigt att få en donator med samma etnisk ursprung som min sambo då han är alban. Och det känns som att det komme va svårt att hitta en sån donator, med lite mörkare hy, bruna ögon, mörkbrunt hår osv..