TB1 skrev 2010-04-20 11:32:44 följande:
Men va onödigt att ni fick komma till en urolog då :-/ hoppas verkligen inte det blir så för oss.. Va väntetiden lång tills ni fick komma till urologen och hur lång tid tog det att få komma till andrologen? tog det lång tid att få veta svaret på blodprovet`? många frågor men vill veta så mkt som möjligt :-P heheKör du långa metoden eller? verkar så många dagar!Ja du får gärna skriva om hur Tesa/Pesa går till
Hej!
Vår resa har varit onödigt lång och kantad av misstag från sjukvården. Tror min sambo fick vänta ca 2 månader innan han kom till urologen och sen tog det ungefär lika lång tid innan han kom till andrologen. Vi fick vänta 3 månader på svaret gällande blodprovet som togs för att kolla genförändringar. Vi körde 23 mil enkel resa, träffade andrologen i 10 minuter som berättade svaret på provet och att jag nu också måste göra detta prov. Vilket jag var tvungen att göra i hemlandstinget, för det var inte jag som var remitterad, 23 mil hem igen. Snacka om att det kändes hopplöst.
Jag blev bollad mellan klinikerna här hemma, för de visste inte vem som skulle skriva ut en remiss för blodprov, papper saknades, läkarna hade semester osv. Till slut ringde gynläkaren, som vi träffade första gången, en söndag (1.5 månad senare) och bad om ursäkt och lovade att en remiss skulle komma i brevlådan. Jag fick hans telefonnr, vilket de aldrig lämnar ut annars, om i fall något skulle strula. Vilket det gjorde... Remissen kom aldrig och jag ringde honom. Han var tacksam för att jag ringde. Remissen hade någon sköterska skickat, men hon hade skickat remissen till labb utan något blodprov.
Jag kör långa medtoden, vilket blir ca 2 månader från första mensdag till gravtests-dag.
PESA/TESE: (
Percutaneous
Epididymal
Sperm
Aspiration/
TEsticular
Sperm
Extraktion). Så här såg min sambos förlopp ut:
Han fick ta smärtstillande och lugnade mediciner i tabl.form innan han skulle in till operation. Läkaren som genomförde ingreppet var ute innan och la bedövning i testiklarna (stack med nål). Kändes inte mycket sa min sambo. Läkaren förklarade hur de går tillväga. Först går de in med nål i bitestiklarna för att se om det finns spermier (sugs ut), hittas inget så använder man ett instrumet som ser ut som en pistol. De "skjuter" i testiklarna och letar efter spermier där. Hittar de fortfarande inget så kan de göra en biopsi. Då öppnar de upp testiklarna och tar vävnadsprov.
Min sambo behövde "bara" genomgå ingreppet med nålen. Han märkte inte att de gjorde något, för han frågade när de skulle börja och då var de klara. han kom ut till mig igen och fick vila en stund. Sen fick han fika och därefter var det min tur att gå in och genomföra äggplocket. Vilket gick kanonbra, kände knappt något.
Hur har det gått för er? Fått någon tid?