• TB1

Någon med en sambo som inte har några spermier?

Finns det någon vars sambo inte har några spermier i sädesvätskan som har lyckats bli gravida genom IVF/ICSI?

Vi ska få kallelse till en Urolog då vi fick veta förra veckan att dom inte hade hittat några spermier i spermaprovet.

Känner att jag behöver någon att prata med här inne som har gått/går igenom samma sak

• Svar på tråden Någon med en sambo som inte har några spermier?
  • TB1
    lella77 skrev 2010-04-21 10:31:40 följande:
    min man hade inte heller några spermier men vi fick ut via Tesa/pesa och nu blir vår son snart 2,5 år
    åh va härligt, grattis! kom dom fram till varför han inte har spermier i utlösningen?
  • Smulans

Ja, vi kanske ska försöka hålla oss till en tråd

• TB1
    Smulans skrev 2010-04-21 13:03:48 följande:
    Ja, vi kanske ska försöka hålla oss till en tråd

• Ars Amandi

Hej!

Jag förstår dig till fullo...
    När vi fick beskedet att provet saknade spermier var det som att hela världen rasade samman.

Efter att ha brytit ihop och hittat nya krafter var nästa steg en biopsi (fortfarande tomt på spermier) och som sista chans en tesa/pesa.
    De fann då spermier och vi har sedan dess genomgått icsi 3 ggr.

Vi lyckades på 3e försöker och idag såg vi ett litet hjärta ticka för första gången :)
    (Jag är nu i vecka 8)

Så ge absolut inte upp!
    Det finns många solskenshistorier :)

KRAM!

• TB1
    Ars Amandi skrev 2010-04-21 15:43:16 följande:
    Hej! Jag förstår dig till fullo... När vi fick beskedet att provet saknade spermier var det som att hela världen rasade samman. Efter att ha brytit ihop och hittat nya krafter var nästa steg en biopsi (fortfarande tomt på spermier) och som sista chans en tesa/pesa. De fann då spermier och vi har sedan dess genomgått icsi 3 ggr. Vi lyckades på 3e försöker och idag såg vi ett litet hjärta ticka för första gången :) (Jag är nu i vecka 8) Så ge absolut inte upp! Det finns många solskenshistorier :) KRAM!
    åh va roligt!! ett stort grattis till er!! va glad jag blir för er!

vad är skillnaden på biopsi och tesa/pesa? är inte det samma?

Vad va hans orsak till vaför han inte har spermier i sädesvätskan?
  • Ars Amandi

Tusen tack!

Jag trode också att det var samma men genomförandet skiljde sig och även resultatet :)
    Min man gjorde biopsin under lokalbedövning och pesa/tesa på operation (sövd).
    Dock är det olika om mannen blir sövd lr inte.

Vid biopsin avlägsnas en liten del av testikeln/testiklarna med kirurgi. Den undersöks i mikroskop för att se om vävnaden innehåller spermier.

Tesa/pesa: Spermier aspireras med en tunn nål från bitestikeln (PESA) eller från testikeln (TESA).

De kunde inte ge oss en förklaring till varför han inte har några spermier. Däremot fanns det levande spermier som de använde sig av vid befruktningen av äggen så  tydligen finns det någon "blockering" som gjorde att de inte kunde "simma ut".

• Ars Amandi

Fann lite info på nätet:

Kirurgiska spermieutvinningsmetoder  

PESA (perkutan epididymal spermieaspiration): En tunn nål förs in i bitestikeln och med hjälp av ett undertryck aspireras vätska som förhoppningsvis innehåller spermier. Om inga spermier hittas övergår man till TESA.

TESA (testikulär spermieaspiration): Med tunn nål punkteras testikeln och ett undertryck appliceras. Nålen förflyttas solfjäderformat i testikeln och små bitar av testikelvävnad aspireras. Upp till fem punktioner utföres på var sida.

Perkutan nålbiopsi (Quick core biopsi): En biopsinål införes i testikeln och en vävnadsbit tages. Upp till 5 biopsier tas från var testikel.

TESE (testikulär spermieextraktion): Testikeln frilägges kirurgiskt och testikelbiopsier (vävnadsbitar) tages för analys beträffande spermieförekomst. En till tre biopsier tas från var sida. Vävnadshyllena sys ihop med fin suturtråd.

Skrev fel nu när jag läser informationen, det var via TESE de fann spermier (levande) och vid de övriga metoderna hittades ingenting.
    Men det finns ju en hel del chanser att hitta simmare :)

• TB1
    Ars Amandi skrev 2010-04-21 16:12:53 följande:
    Tusen tack! Jag trode också att det var samma men genomförandet skiljde sig och även resultatet :) Min man gjorde biopsin under lokalbedövning och pesa/tesa på operation (sövd). Dock är det olika om mannen blir sövd lr inte. Vid biopsin avlägsnas en liten del av testikeln/testiklarna med kirurgi. Den undersöks i mikroskop för att se om vävnaden innehåller spermier. Tesa/pesa: Spermier aspireras med en tunn nål från bitestikeln (PESA) eller från testikeln (TESA). De kunde inte ge oss en förklaring till varför han inte har några spermier. Däremot fanns det levande spermier som de använde sig av vid befruktningen av äggen så  tydligen finns det någon "blockering" som gjorde att de inte kunde "simma ut".
    Ars Amandi skrev 2010-04-21 16:24:50 följande:
    Fann lite info på nätet:   Kirurgiska spermieutvinningsmetoder     PESA (perkutan epididymal spermieaspiration): En tunn nål förs in i bitestikeln och med hjälp av ett undertryck aspireras vätska som förhoppningsvis innehåller spermier. Om inga spermier hittas övergår man till TESA. TESA (testikulär spermieaspiration): Med tunn nål punkteras testikeln och ett undertryck appliceras. Nålen förflyttas solfjäderformat i testikeln och små bitar av testikelvävnad aspireras. Upp till fem punktioner utföres på var sida. Perkutan nålbiopsi (Quick core biopsi): En biopsinål införes i testikeln och en vävnadsbit tages. Upp till 5 biopsier tas från var testikel. TESE (testikulär spermieextraktion): Testikeln frilägges kirurgiskt och testikelbiopsier (vävnadsbitar) tages för analys beträffande spermieförekomst. En till tre biopsier tas från var sida. Vävnadshyllena sys ihop med fin suturtråd. Skrev fel nu när jag läser informationen, det var via TESE de fann spermier (levande) och vid de övriga metoderna hittades ingenting. Men det finns ju en hel del chanser att hitta simmare :)
    aha ok så då kanske det finns chans att hitta spermier för oss också Hoppas det!

Var det långa väntetider för er mellan dom dom här?  Sa dom nått till er om det var sällan man hittade spermier genom Tesa/Pesa/tese om det var tomt på spermier i sädesvätskan?
  • Ars Amandi

Absolut!

Det  som påverkade väntetiden var att testikeln var tvungen att hinna läka innan nästa ingrepp görs. Så för vår del tog det ca 4-6månader mellan "letandet" och likaså icsi (här rörde det sig om 5-6mån) då vi inte lyckades få några ägg i frysen. Men det är ju olika för alla :)

De sa inget procenttal men det finns ju fortfarande chans kvar sålänge det finns andra sätt att leta på  {#lang_emotions_smile}

• Smulans

Grattis till graviditeten, Ars Amandi!

Är TESE samma sak som "testikelbiopsi"? Det låter som det min man ska göra.

Svar på tråden Någon med en sambo som inte har några spermier?