Hej tjejer
Tänkte berätta lite om min och min sambos historia
Vi träffades för 2 år sedan och började efter ett tag prata om att försöka bli gravida,jag har varit gravid med min förra sambo som tyvärr slutade i MA, efter ett år och ingenting som hände så sökte vi hjälp på en privatklinik här i Stockholm som heter Sophiahemmet.
Mina prover såg bra ut vilket var skönt jag blir ändå 36 år i höst men däremot så hittade dom inga spermier i min sambos 2 inlämnade prov..det vi då visste var att han gjort en ljumskbrocks operation som bebis och läkarna sa då att en sådan operation kunde ge ärrbildningar på sädesledarna även kan dom ha blivit kapade...tyvärr så har även min sambo ett lättare kromosomfel vilket betyder att hans hypofys ( det är den delen av hjärnan som styr fortplantningen) jobbar för högtryck vilket i sin tur kan betyda att den har problem med att producera spermier.
Vi fick då rådet att göra en ivf och i samband med det göra en biopsi och eftersom kötiderna i Stockholm är mer än ett år lång så bestämde vi oss för att ta ett lån och gå via Sophiahemmet (dyrt blev det
Dom gjorde då en biopsi och dom hittade först inga spermier i bitestiklarna där dom tittar först men sen tog dom även ett vävnadsprov och där fanns det..dock var det bara enstaka simmande men tillräckligt för att genomföra IVF..
Vid undersökningarna läkaren gjorde på min sambo ,läkaren är en av sveriges bästa inom detta område han är docent i just manlig infertilitet, så undersökte han min sambos testiklar och storleken på dom har betydelse i detta sammanhang.
Han förklarade att om man tex föds steril pga olika anledningar så utvecklas inte testiklarna normalt och blir därför mindre..men då ska dom vara markant mindre eller sitta högt upp i pungen...min sambo har normal storlek på sina testiklar men eftersom han också då har ett hormonfel så var det ingen garanti på att dom skulle hitta.
Nu gick vi igenom ivf blev gravida men tyvärr så fick jag missfall så nu får vi vänta i över ett år på landstings försöken inte så roligt...sen berättade dom för oss nu att det inte är säkert dom hittar något vid nästa biopsi ..det tycker då jag att dom skulle sagt till oss från början!!
Har inte heller fått ordentligt förklarat varför det kan vara risk för att dom inte hittar vid nästa försök vi gör..ska ta kontakt med dom igen så får dom förklara!
Stort lycka till till er