• TB1

Någon med en sambo som inte har några spermier?

Finns det någon vars sambo inte har några spermier i sädesvätskan som har lyckats bli gravida genom IVF/ICSI?

Vi ska få kallelse till en Urolog då vi fick veta förra veckan att dom inte hade hittat några spermier i spermaprovet.

Känner att jag behöver någon att prata med här inne som har gått/går igenom samma sak

• Svar på tråden Någon med en sambo som inte har några spermier?
  • TB1

är det någon av er här inne som vet om man har små testiklar så är det mindre chans att det finns spermier?

• Smulans
    Teecee skrev 2010-04-28 19:41:52 följande:
    Min sambos hormonprover var helt normala och när man har den genmutationen som han har, så är chansen väldigt stor att det finns spermier. Det fanns alltså inget som visade att det inte skulle finnas. Men visst var vi nervösa innan vi fick svaret. Det skulle inte vara onödigt att jag genomgick hormonbehandling och det inte fanns några spermier. Då hade vi fryst ner mina ägg inför ev. spermadonation.
    Vad smart att man hade kunnat frysa ner dina ägg, det visste jag inte. Man lär sig nya saker hela tiden i den här karusellen...

Jag förstår att ni var nervösa trots bra prognos. Ni verkar ha haft en onödigt jobbig resa, jag håller tummarna för att det ska lyckas nu!
  • Smulans
    TB1 skrev 2010-04-28 22:34:09 följande:
    är det någon av er här inne som vet om man har små testiklar så är det mindre chans att det finns spermier?
    Jag har inte hört något om det i vårt fall så jag har tyvärr ingen aning.
  • fraggla

Hej tjejer

Tänkte berätta lite om min och min sambos historia
    Vi träffades för 2 år sedan och började efter ett tag prata om att försöka bli gravida,jag har varit gravid med min förra sambo som tyvärr slutade i MA, efter ett år och ingenting som hände så sökte vi hjälp på en privatklinik här i Stockholm som heter Sophiahemmet.
    Mina prover såg bra ut vilket var skönt jag blir ändå 36 år i höst men däremot så hittade dom inga spermier i min sambos 2 inlämnade prov..det vi då visste var att han gjort en ljumskbrocks operation som bebis och läkarna sa då att en sådan operation kunde ge ärrbildningar på sädesledarna även kan dom ha blivit kapade...tyvärr så har även min sambo ett lättare kromosomfel vilket betyder att hans hypofys ( det är den delen av hjärnan som styr fortplantningen) jobbar för högtryck vilket i sin tur kan betyda att den har problem med att producera spermier.
    Vi fick då rådet att göra en ivf och i samband med det göra en biopsi och eftersom kötiderna i Stockholm är mer än ett år lång så bestämde vi oss för att ta ett lån och gå via Sophiahemmet (dyrt blev det  
    Dom gjorde då en biopsi och dom hittade först inga spermier i bitestiklarna där dom tittar först men sen tog dom även ett vävnadsprov och där fanns det..dock var det bara enstaka simmande men tillräckligt för att genomföra IVF..
    Vid undersökningarna läkaren gjorde på min sambo ,läkaren är en av sveriges bästa inom detta område han är docent i just manlig infertilitet, så undersökte han min sambos testiklar och storleken på dom har betydelse i detta sammanhang.
    Han förklarade att om man tex föds steril pga olika anledningar så utvecklas inte testiklarna normalt och blir därför mindre..men då ska dom vara markant mindre eller sitta högt upp i pungen...min sambo har normal storlek på sina testiklar men eftersom han också då har ett hormonfel så var det ingen garanti på att dom skulle hitta.
    Nu gick vi igenom ivf blev gravida men tyvärr så fick jag missfall så nu får vi vänta i över ett år på landstings försöken inte så roligt...sen berättade dom för oss nu att det inte är säkert dom hittar något vid nästa biopsi ..det tycker då jag att dom skulle sagt till oss från början!! 
    Har inte heller fått ordentligt förklarat varför det kan vara risk för att dom inte hittar vid nästa försök vi gör..ska ta kontakt med dom igen så får dom förklara!
    Stort lycka till till er
  • Smulans

Fraggla, tack för att du delar med dig av er berättelse. Vad jobbigt ni har haft det. Det verkar ju konstigt att de inte skulle kunna hitta spermier igen om det fanns sist? Jag hoppas verkligen att det finns fler simmare och att tiden fort fram till IVF

• TB1
    fraggla skrev 2010-04-29 09:04:40 följande:
    Hej tjejer Tänkte berätta lite om min och min sambos historia Vi träffades för 2 år sedan och började efter ett tag prata om att försöka bli gravida,jag har varit gravid med min förra sambo som tyvärr slutade i MA, efter ett år och ingenting som hände så sökte vi hjälp på en privatklinik här i Stockholm som heter Sophiahemmet. Mina prover såg bra ut vilket var skönt jag blir ändå 36 år i höst men däremot så hittade dom inga spermier i min sambos 2 inlämnade prov..det vi då visste var att han gjort en ljumskbrocks operation som bebis och läkarna sa då att en sådan operation kunde ge ärrbildningar på sädesledarna även kan dom ha blivit kapade...tyvärr så har även min sambo ett lättare kromosomfel vilket betyder att hans hypofys ( det är den delen av hjärnan som styr fortplantningen) jobbar för högtryck vilket i sin tur kan betyda att den har problem med att producera spermier. Vi fick då rådet att göra en ivf och i samband med det göra en biopsi och eftersom kötiderna i Stockholm är mer än ett år lång så bestämde vi oss för att ta ett lån och gå via Sophiahemmet (dyrt blev det   Dom gjorde då en biopsi och dom hittade först inga spermier i bitestiklarna där dom tittar först men sen tog dom även ett vävnadsprov och där fanns det..dock var det bara enstaka simmande men tillräckligt för att genomföra IVF.. Vid undersökningarna läkaren gjorde på min sambo ,läkaren är en av sveriges bästa inom detta område han är docent i just manlig infertilitet, så undersökte han min sambos testiklar och storleken på dom har betydelse i detta sammanhang. Han förklarade att om man tex föds steril pga olika anledningar så utvecklas inte testiklarna normalt och blir därför mindre..men då ska dom vara markant mindre eller sitta högt upp i pungen...min sambo har normal storlek på sina testiklar men eftersom han också då har ett hormonfel så var det ingen garanti på att dom skulle hitta. Nu gick vi igenom ivf blev gravida men tyvärr så fick jag missfall så nu får vi vänta i över ett år på landstings försöken inte så roligt...sen berättade dom för oss nu att det inte är säkert dom hittar något vid nästa biopsi ..det tycker då jag att dom skulle sagt till oss från början!!  Har inte heller fått ordentligt förklarat varför det kan vara risk för att dom inte hittar vid nästa försök vi gör..ska ta kontakt med dom igen så får dom förklara! Stort lycka till till er
    tack för att du delar med dig synd att det blev mf men hoppas tiden går fort till nästa försök! Hur mkt kostar det att göra privat?

usch jag är så orolig att det inte finns spermier då sambon tydligen har mindre testiklar än normalt
  • freden

Hej allihopa!

Jag och min sambo fick för en vecka sedan reda på att han hade noll spermier.. Började söka efter information på nätet och hamnade här. Så himla bra att andra delar med sig så man vet hur det fungerar.. och att man inte är ensam. Nu börjar vägen till att få veta om det över huvudtaget finns några spermier eller ej.. Fraggla skrev att du varit på Sophiahemmet, hur lång tid tog det mellan testerna? Får man göra biopsi direkt om det saknas spermier helt? Är det jättedyrt..?

Stor lycka till allihopa i samma situation..

K

• TB1
    freden skrev 2010-05-08 14:34:39 följande:
    Hej allihopa! Jag och min sambo fick för en vecka sedan reda på att han hade noll spermier.. Började söka efter information på nätet och hamnade här. Så himla bra att andra delar med sig så man vet hur det fungerar.. och att man inte är ensam. Nu börjar vägen till att få veta om det över huvudtaget finns några spermier eller ej.. Fraggla skrev att du varit på Sophiahemmet, hur lång tid tog det mellan testerna? Får man göra biopsi direkt om det saknas spermier helt? Är det jättedyrt..? Stor lycka till allihopa i samma situation.. K
    hej usch va tråkigt att ni också ha fått det beskedet! vad sa läkaren till er? ska ni få göra biopsi eller vad har dom tänkt sig?

Vi går och väntar på att få en tid till en urolog för det enda vi vet är att det saknas spermier :-/
  • fraggla

Hej alla

Blåbäret
    Vi fick komma till Sophiahemmet en månad efter vi lämnat in första spermie provet sen tog dom ett till och jag fick ta lite olika hormonprover det fick även min sambo göra..sen fick vi efter en vecka reda på att även andra spermieprovet inte visade på några spermier. 
    Då fick vi reda på att det skulle göras en biopsi och även att det skulle behövas göra en IVF om dom skulle hitta spermier..
    Sen gick det fort ..efter ca en vecka fick han komma in och göra ingreppet..först tittar dom efter spermier i bitestiklarna där hittade dom inget..då gick dom in och tog vävnader från testiklarna och där fanns det..dock bara enstaka simmande men tillräckligt för att kunna genomföra en IVF..sen fick vi vänta på min första mensdag vilket tog ca en halv månad innan jag fick börja med min hormonbehandling..

Hela kalaset med biopsin och själva IVF kostade oss 42 000 kr...bara biopsin kostar 7 000 och eftersom man inte kan göra insemination på spermier hämtade från testiklarna så var vi tvugna med IVF ..

Men vi är supernöjda med Sophiahemmet dom har extremt trevlig och proffsig personal helt underbara

Dock har vi inte råd med fler lån till detta  så vi står nu i landstingskön som är lång och det tar tid tyvärr ..

Sen om det inte hittas spermier vid biopsi så finns det donationsköer på Huddinge sjukhus om man väljer att göra det

Stort lycka till alla
  • cada

Hej allesammans! Jag är ny här på FL så jag vet inte riktigt hur det fungerar.. Jag sökte på tesa och hamnade här å har nu läst allas inlägg. Känns skönt att veta att vi inte är ensamma jag och min man. Även om det känns så ganska ofta. Tack alla som delat med sig av sina erfarenheter. Vi har kommit dit att vi fått beskedet att det fanns spermier då en TESA-operation gjordes. Dock fanns det inte tillräckligt stor mängd för att det skulle vara möjligt att frysa dem.. Vi ska påbörja IVF-behandling i september. Jag har aldrig i hela mitt 31-åriga liv känt så mkt straka känslor på en och samma ggn som jag gör nu.. En viss blygsam glädje för att det finns spermier i testiklarna. Det tänder ju självklart en strimma av hop. Men fy fasen vad rädd jag är innerst inne.. Rädd för att det inte ska finnas spermier i september.. rädd för ägguttaget.. att det ska göra ont.. att det ska vara ngt fel.. (trots att alla mina prover/undersökningar sett bra ut) rädd för att äggen inte ska bli befruktade.. Otroligt rädd för egentligen allt.. jag är nog ett större "kontrollfreak" än vad jag tidigare förstått.. Jag tycker att det är oerhört jobbigt att vara så här utlämnad åt ödet.. ska vi vinna på lotto eller inte? Kram på er

Svar på tråden Någon med en sambo som inte har några spermier?