• Annika Süss

Decemberbebis 2010

Är det någon som har plussat nyligen och då har BF i december?
    Jag är i v.5 (4+3). Skulle vara kul om några fler vill hänga på denna tråden som oxå ska ha bebis i december.

Själv är det min andra graviditet, (3:e igentligen...hade missfall i v.16 dec -09) Håller alla tummar och tår för denna gång.

• Svar på tråden Decemberbebis 2010
  • Lakritsnapp

Så, nu har adventsljusstakarna kommit på plats i alla fönster. Hur tråkigt det än är så var jag ju tvungen att putsa fönster... slarvade dock och tog bara på insidan och skurade bort fluglortar på det vita. Vi har sådanadär tråkiga lantfönster från typ medeltiden, haha! Vi har 8 fönster med 6 smårutor i 1 fönster och så tar det evigheter om man ska öppna alla fönster och tvätta i mellan... gnäll, gnäll.
    I allafall, dottern min har nog aldrig sett mor sin tvätta fönster (händer ju inte var dag, hihi) och hon var så orolig. Hon hade inte tid att leka, utan sprang och vaktade på mig hela tiden. "Vad gör du mamma, var försiktig, ramla inte ner mamma... går det bra?" Så omtänksam hon är lillfisan Skrattande

Så nu får vi se om förvärkarna kommer igång på riktigt, för jag känner nu när jag satt mig ner och vilade, att det var väl ingen höjdaridé att va duktig idag, ajaj!

• Emmaslemma02
    TvåBlir3 skrev 2010-11-26 03:35:50 följande:
    Grattis!!!! Hoppas allting är bra med er! Något liknande hände mig, var på kontroll hos bm I tisdags och jag tog upp att det kliade något så fasansfullt och att jag hade äggvita I urinen, vilket jag fick reda på I ett besok hos vårdcentralen, så där gjorde de en stor miss :( Tog upp det med de och hon till svars sa att vi skull avvakta och se och då brast det hos min sambo som hört det där ett ex antal ggr nu och ville ha svar på varfor jag mådde som jag mådde och vad man kan göra åt det, kunde bebisen ta skada? Etc.. Då ringed hon till KS för observation av mig så vi fick åka in, utan någon packning till verken mig, min sambo el. Bebisen. Mycket ricktigt fick vi stanna kvar över natten för vidare observationer... Dagen efter övernattningen på KS mådde jag som tidigare, hade kliat sönder min kropp :( lättare huvudvärk och väldigt trött var jag. Hade nämnligen havandeskapsförgiftning. Efter ett tag så tyckte de att jag skull bli igångsatt senare på dagen, på så vis skulle min sambo hinna hem och hämta de saker vi skull behöva efter att bebisen kommit ut så vi tog en snabb promenad innan Han for iväg och like bra var det eftersom de satte smått igång Mina värkar. Men det var när killen hade åkt iväg så blev jag smått orolig över om Han skulle .hinna tillbaka :o men det gjorde Han, som tur var! För att göra historian kort så blev vi två världens lyckligaste när vi fick ut lillkillen den 24/11 kl.18.20, till oss, helt ovetande att de kunde gå så här fort, men det var jobbigt men lätt värt det! Vårat hjärta var beräknad till den 15e December. Har också konstaterat att min sambo är en riktig klippa I förlossningsrummet, utan honom som stöd och min personliga massör, masserade Han min rygg I minst 1-2timmar hade det aldrig gått. Riktigt bra barnmorskor som hjälpte OSS igenom världens kanske mest vikigaste händelse I ens liv, när ens eget barn föds.
    ååh grattis så mycket :D

Det kliar också något hemskt på hela kroppen för mej.. speciellt brösten å magen... det hjälper inte att smörja in mej.. å ser just nu ut som en tiger - så randig som jag e.. har till och med lyckats klia mej så mycket att de har gått hål lite :-O hoppas de inte är något farligt :s men det verkar som det är likdant för många andra.. men ska ändå ta upp de hos barnmorskan.. bättre att vara helt säker ju..
  • 3 barns mamma84
    TvåBlir3 skrev 2010-11-26 03:35:50 följande:
    Grattis!!!! Hoppas allting är bra med er! Något liknande hände mig, var på kontroll hos bm I tisdags och jag tog upp att det kliade något så fasansfullt och att jag hade äggvita I urinen, vilket jag fick reda på I ett besok hos vårdcentralen, så där gjorde de en stor miss :( Tog upp det med de och hon till svars sa att vi skull avvakta och se och då brast det hos min sambo som hört det där ett ex antal ggr nu och ville ha svar på varfor jag mådde som jag mådde och vad man kan göra åt det, kunde bebisen ta skada? Etc.. Då ringed hon till KS för observation av mig så vi fick åka in, utan någon packning till verken mig, min sambo el. Bebisen. Mycket ricktigt fick vi stanna kvar över natten för vidare observationer... Dagen efter övernattningen på KS mådde jag som tidigare, hade kliat sönder min kropp :( lättare huvudvärk och väldigt trött var jag. Hade nämnligen havandeskapsförgiftning. Efter ett tag så tyckte de att jag skull bli igångsatt senare på dagen, på så vis skulle min sambo hinna hem och hämta de saker vi skull behöva efter att bebisen kommit ut så vi tog en snabb promenad innan Han for iväg och like bra var det eftersom de satte smått igång Mina värkar. Men det var när killen hade åkt iväg så blev jag smått orolig över om Han skulle .hinna tillbaka :o men det gjorde Han, som tur var! För att göra historian kort så blev vi två världens lyckligaste när vi fick ut lillkillen den 24/11 kl.18.20, till oss, helt ovetande att de kunde gå så här fort, men det var jobbigt men lätt värt det! Vårat hjärta var beräknad till den 15e December. Har också konstaterat att min sambo är en riktig klippa I förlossningsrummet, utan honom som stöd och min personliga massör, masserade Han min rygg I minst 1-2timmar hade det aldrig gått. Riktigt bra barnmorskor som hjälpte OSS igenom världens kanske mest vikigaste händelse I ens liv, när ens eget barn föds.
    stort grattis{#emotions_dlg.flower}
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101221♥
  • AnKaJ

Hej!

Tänkte bara lite kort dela med mig hur min förlossningen gick till.

Jag måste börja med att säga att det var riktig häftig upplevelse som inte går att jämföra med något. Vilka urkrafter man har inom sig!

På måndag 15/11 var vi på sista delen av Profylax kursen och var hemma runt kl 22. På vägen hem pratade vi om att vi behöver öva lite mer. Väl hemma sa jag att jag skulle ringa förlossningen på morgonen för jag trodde att jag läckte lite fostervatten. VI hann kanske somna till för kl 23.45 vaknar jag av att vattet går. Jag "studsar" (mer rullar) upp från sängen och undrar om jag ska väcka min man eller inte. Han vaknar och undrar vad vi ska göra. Vägen från sovrummet till badrummet lämnar jag härliga spår av fostervatten som min man får fint torka upp. Står i duschen och det forsar bara mer och mer.
    Allt man har läst och hört säger att man ska stanna hemma tills värkarbete kommer igång så när jag ringer förlossningen så tänkte jag att jag får sova lite innan det är dags att åka in. Men eftersom jag är i v36+0 så fick vi åka in på en gång. Som tur hade vi hunnit packa väskan 2 dagar innan!
    Väl inne på förlossningen så visa sig bebisen har fixerat sig men än har jag inga värkar som jag känner. Vi är säkra på att vi skulle få åka hem men det hela går fort och helt plötsligt konstateras det att jag är öppen 4 cm.
    Runt 6cm stannar värken något och då sätts värkstimulerande in och då går det undan. Jo jag ville ha epidural men narkosläkaren hann bara till rummet och säga hej innan han fick vända sig ut igen. Jag vrålar att jag måste krysta och barnmorskan säger "nä det tror jag inte men jag kollar" och så säger hon "jo det ska du visst" Så vips börja jag krysta och det hela var över på 4 krystningar och på 10min. Ut kom en frisk skrikande princessa. Både jag och min man brister i gråt för det var en sån mäktig upplevelse.

Jag har verkligen upplevt min förlossningen som en fantastisk och oförglömlig upplevelse och önskar er det samma.

Det som var lite av baksidan var att vi behövde stanna länge på BB för lilla sessan har haft tendens till gulsot (vanligt för förtidig födda) och hade svårt att få igång amningen. Men nu är vi hemma och håller på lär känna varandra.

• TvåBlir3
    pickaboo skrev 2010-11-26 06:50:17 följande:
    Tvåblir3: Stort grattis!!! Skönt att allt gick bra till slut! Är ni hemma igen?
    Tack så mkt! Jo det gick bra, en smidig förlossning trots allt. Vi kom hem i lördags och jag känner att jag börjar få lite er kläm i mammarollen :)
    Lakritsnapp skrev 2010-11-26 09:14:27 följande:
    Tvåblir3: Stort grattis till sonen!! Glad 
    Vilken tur att barnets far stod på sig... ibland (alltför ofta känns det som nu för tiden) blir man mörkrädd för sjukvården och deras arrogans.
    Tack! Ja verkligen. Vi hade tidigare pratat om barnmorskans okunnighet i de frågor vi ställde henne, fick aldrig något direkt svar.. Hoppas ni andra haft turen på er sida vad gäller att ha fått e bra BM!
    q cat skrev 2010-11-26 09:14:40 följande:
    AnKaJ och TvåBlir3: GRATTIS till er!!!

Tack för era snälla kommentarer om min mamma. Det känns okej just nu, men blir nog väldigt påtagligt när bebisen kommer. Just nu har jag varit hemma från jobbet i en vecka för jag är så galet förkyld!! Otroligt irriterande. Detta skulle varit min sista vecka, med massa överlämningar till min vikarie osv. Nu har jag bara varit hemma och snorat och hostat, och måste istället jobba några dagar nästa vecka. Suck. Men helst vill jag ju bara bli frisk! Det var jättelängesen jag var förkyld så här länge, antar att graviditeten minskar återhämtningsförmågan. Min man (och jag lite) oroar sig för att jag ska vara sjuk när jag ska föda, vilket verkar jobbigt... Barnmorskan rådde att ta med nässpray, Bricanyl, mm till BB.

Nu  när man läser om er som redan fått bebis, och vars slemproppar håller på att gå, så blir jag lite stressad Vi har inte tvättat upp några kläder, inte tvättat av barnvagnen som planerat, inte skruvat ihop spjälsängen, kort sagt typ ingenting Vi har ju det mesta vi behöver sen sist, det vi mest saknar är nog en ståplatta till vagnen, men i det här snöovädret så kanske det inte är så akut
    Tack! :)
    Moster Ann skrev 2010-11-26 10:48:36 följande:
    TvåBlir3 Grattis grattis.. vad roligt för er att ni har fått ut eran grabb... {#emotions_dlg.flower}
    LyckligaGatan skrev 2010-11-26 13:25:00 följande:
    TvåBlir3: GRATTIS!!

qcat: Tror inte du behöver stressa.. Min slemmis gick ju för snart 2 veckor sen, och ingen bebis än. Vi hoppas på en novemberbebis, men jag tror inte det. Jag hade sååå j*vla ont igår, och regelbundet var det också.. Vad hjälpte det?

Nu ska det ätas lite lunch, tror jag. Så himla osugen på mat..
    Emmaslemma02 skrev 2010-11-28 08:33:02 följande:
    ååh grattis så mycket :D

Det kliar också något hemskt på hela kroppen för mej.. speciellt brösten å magen... det hjälper inte att smörja in mej.. å ser just nu ut som en tiger - så randig som jag e.. har till och med lyckats klia mej så mycket att de har gått hål lite :-O hoppas de inte är något farligt :s men det verkar som det är likdant för många andra.. men ska ändå ta upp de hos barnmorskan.. bättre att vara helt säker ju..
    Tack! Ja ta upp det! Inge kul att få reda på i efterhand om det nu skulle vara något allvarligt. Inte för att skrämmas men bättre att vara på den säkra sidan.
    3 barns mamma84 skrev 2010-11-28 11:47:45 följande:
    stort grattis{#emotions_dlg.flower}
    Tack!:)
    Lallan skrev 2010-11-28 22:26:11 följande:
    grattis till alla nya trådbebisar som fötts  
  • LyckligaGatan

Hej girls.

Här har vattnet gått.. Låter mannen (och barnvakten) sova lite till innan vi åker in. Måste säga att det verkligen var en häftig upplevelse, märkte inte av det när Emilia föddes. Det kändes som det sa "klonk" och sen fick jag en rätt kraftig, men jäkligt kort värk, och satt mig upp och ut kom vatten. Skithäftigt! Har värkar var 10e min ungefär.. Börjar känna att jag nog vill åka in iaf... Skulle äta tyckte de på förlossningen men usch, jag mår skitilla... Får dricka lite och vara nöjd med det tror jag.. Så var det förra ggn med.

Hade det inte varit så att vattnet gått nu så blir det oavsett igångsättning på torsdag. Har haft så mkt förvärkar och sd, ffa sen söndagsmorse, så de sätter igång mig av humanitära skäl. De gav mig en redig hinnsvepning idag, utan den skulle nog situationen se annorlunda ut..

Nää, ska nog gå och väcka upp maken iaf... För mkt oro i kroppen helt enkelt.

• Mysmamma70
    JustUs - lycka till, snart snusar du bebis

AnkaJ - vilken fin berättelse

Vi fick åka in på förlossningen för kontroll igår då mitt blodtryck hade stigit och BM upptäckte dessutom att SF-måttet stått stilla lite för länge.

Ctg såg fint ut och trycket stabiliserade sig, men en stressad läkare som gjorde ett UL sa att bebisen såg liten ut med tanke på att mina brukar väga mer än 4 kg, och när vi gjorde tillväxt-UL för fyra veckor sedan låg hon på uppskattad födelsevikt på ca 3,8 kg (8 % +).

Så nu ska vi få en ny tid för TUL och se...
    ~*~♥~*~ dotter -96, son -97, son -09, dotter BF 101225 ~*~♥~*~
  • Lallan

Justus: Lycka till! (Eller grattis om det nu redan är över)

Mysmamma70 skrev 2010-11-30 05:02:55 följande:
    Vi fick åka in på förlossningen för kontroll igår då mitt blodtryck hade stigit och BM upptäckte dessutom att SF-måttet stått stilla lite för länge.

Ctg såg fint ut och trycket stabiliserade sig, men en stressad läkare som gjorde ett UL sa att bebisen såg liten ut med tanke på att mina brukar väga mer än 4 kg, och när vi gjorde tillväxt-UL för fyra veckor sedan låg hon på uppskattad födelsevikt på ca 3,8 kg (8 % +).

Så nu ska vi få en ny tid för TUL och se...
    Så var det för oss ockå natten till igår men ngt ul gjordes inte. Vi har ju ändå tid för snitt på torsdag men koll av äggvita samt bt får jag göra 1gång/dag tills dess.

Lycka till på tul! Felmarginalen är ändå rätt stor på just tul så man får ta det med en nypa salt men det är bra att dom ändå är noggranna och hellre kollar upp en extra gång.
Svar på tråden Decemberbebis 2010