• JPL

Allergitråden

Angel Gbg skrev 2010-05-10 10:28:27 följande:
    Måste få beklaga mig lite... Vi är med i en förening och jag har försökt ett antal ggr inför träffarna att det ska finnas regler tex all ätning görs sittandes vid bord, tvättar efter mat osv inget jobbigt utan basic basic... MEN vissa föräldrar har då vägrat med hänvisning att dom besöker träffarna för att samtala med andra vuxna och inte jaga sina barn hysteriskt så jag har rent ut sagt gett upp, vi är sällan där och när vi är så försöker jag säga till dom äldre barnen som tar själv att inte springa omkring med kaka + att jag har en kompis som är mer rak och försöker föra min talan och varje gång är C dålig. Så var det även i lördags, jag pratade med en mamma och sa som det var snälla säg till dina barn och sa även till hennes son (5år) och får då höra av henne att hon minsann säger till honom själv... (jag sa snällt och bad fint) fine tänkte jag men hon säger till honom en gång och sen skiter hon i att han skiter i henne så ni gissar hur illa C är. Idag kom iaf ett mail från samordnaren att hon tyckte läget varit kaotiskt och det vore bra om jag tar upp detta innan så alla vet vad som förväntas av dom. Jag svarade då att jag gjort precis det hon ber om och fått rätt taskigt bemötande... Just nu sitter jag och surar och känner mig riktigt ledsen. Det ÄR SÅÅÅÅÅÅÅ jobbigt när vi kommer. Det är sååååååå jobbigt för alla med alla mina regler. (Vissa säger det rakt ut, andra bara mummlar, hymmlar, suckar ja ni fattar) Jag blir så ledsen för Cs skull då detta är en mycket viktig förening för henne och det inte finns alternativ. Tips, trix och pepp tack för just nu så rinner bara tårarna av trötthet... om det är så jobbigt för dom att ha lite basic koll över sina barn 4timmar/mån så vill jag bara skrika hysteriskt gissa hur jävla lätt det är att ha extremjävlastenkoll jämt?
    Tycker att det låter helknäppt. På alla ställen med barn som jag är på så gäller att man äter vid bordet och inte har leksakerna där. Tvätta händern efteråt kan de väl ställa upp med tycker jag.

Saknas regler så tycker jag att någon ansvarig ska ta fram sådana och informera om dem och att de gäller alltid, inte bara när ni är där. Det är ju självklarheter jue! Du kan ju erbjuda dig att skriva ned ett förslag till regler som de ansvariga sedan bara behöver anta, så blir det antagligen snabbare gjort.
  • JPL
    Söta Nasse skrev 2010-05-11 10:14:01 följande:
    Jag gav sonen tavegyl eftersom att det fanns hemma. Och visst blev de bättre, inte alls så ilsket röda. Men han har de från topp till tå. Verkligen hela ungen är full av de. Kan man få så utan att vara allergisk och att tavegylen fungerar så pass bra?
    Jag googlade nässelutslag en gång när det var aktuellt och enligt expertisen är nässelutslag INTE ett symtom på allergi. Så det är nog fullt möjligt att det är icke-allergiskt. Däremot håller jag inte med experterna utan tror att det visst kan vara relaterat till något man inte tål.
  • JPL
    Tibell skrev 2010-05-11 19:39:07 följande:
    Carlshamns risdryck är nytt. Katrinplommonpuré har hon testat innan och kan inte komma ihåg att hon reagerat så med torreksem
    G har en vän som är risallergisk. I övrigt tål hon det mesta, så hon är inte i övrigt känslig ens en gång. Om jag jämför med mina barn så tål de inte havredryck alls men däremot måttligt av havregryn.
  • JPL

Apropå glass. Om det skulle vara så att barnen tål, eller ibland tolererar, mjölk finns det ens mjölkglass utan guar mfl att få tag på?

• JPL
    Helle76 skrev 2010-05-20 10:03:30 följande:
    Jag måste bara fråga om något av era barn kissat på sig pga att magen krånglar? Alida har kissat på sig flera gånger på nätterna och det är jämnt i samband med när hon är förstoppad. Så mina tankar är ju om det kan bero på det eller om det bara är en tillfällighet varje gång.
    Mitt enda barn som slutat med blöjor ännu har att kissa på sig, särskilt på natten, som allergisymtom. Alltså inte kopplat till magen utan som direkt symtom på att han fått i sig något han inte tål. Enligt barnens läkare är detta vanlgiast vid vid citrusallergi, men han får det även vid mjölkintag.
  • JPL

Hörrni, i dessa pollentider. Är det möjligt att det är av pollen som jag får ont i halsen? Har förutom trötthet, näsan och ögonen, huvudvärk varje em/kväll och ont i halsen. Har aldrig hört om det förut.

• JPL
    Helle76 skrev 2010-05-23 09:15:46 följande:
    Då kissade stora tjejen på sig inatt igen och det enda som hon åt igår som hon inte brukar är några godissorter, drack cider, nyponsoppa och marinerad fläskfilé. 
    G tål, av det du radar upp, inte godis, cider (äppe i juiceform) och nypon ... kissningsvis, för honom, är nog äpple det sämsta på den listan.
  • JPL
    Mela78 skrev 2010-05-25 13:53:40 följande:
    Jag och dotterns läkare har kommit fram till att vi ska provocera mjölk hemma nu. Läkaren verkar säker/hoppfull att dotterns mjölkallergi ska vara "utläkt" tills dagisstart i höst. Läkaren tyckte att vi skulle börja med tillagad mjölk, och jag vill börja med en liten och kontrollerad mängd. Hur går jag rent praktiskt tillväga? Ska jag koka mjölk i kastrull, hur länge? Ge direkt på sked eller blanda i mat/dryck? Hur vet jag hur mycket hon får i sig om jag blandar i mat/dryck? Planen är att börja med hudtest, sedan ge en droppe, öka till kryddmått, tsk, msk osv. tills vi får reaktion.
    Jag skulle tro att alla säger olika om det. Vår läkare säger att 70 grader räcker. Vi har gett i tsk direkt i hett te innan vi hällt på rismjölk. Jag skulle inte kunna få i mina barn en tsk mjölk rätt upp och ned, annars skulle jag kokat upp en liten mängd och sparat i kylskåp för några dagars behov. Annars kan man ju ge något helt annat än ren mjölk som anses var det allra värsta ur allergisynpunkt. Smör, ost, glass osv.

Man kan bli tillfälligt laktosintolerant av att inte äta laktos under en lång tid. Så om barnet inte får i sig någon laktos, tex via amning, så är det nog smart att ta laktosfria produkter så att man är säker på att det är komjölksprotein mna provocerar med.
  • JPL
    Miralicia skrev 2010-05-26 22:05:43 följande:
    Såväl dill, dragon, kryddnejlika, kardemumma, ingefära, gurkmeja, wasabi samt limeskal & limesaft sägs vara mycket sällan som de ger upphov till allergiska reaktioner. Sen går det ju inte att garantera att han inte får ont i magen av det, men risken är betydligt mindre än för flera andra kryddor.
    Kan man äta lime fast man inte tål citrus?
  • JPL
    Miralicia skrev 2010-05-27 20:20:25 följande:
    Ingen aning direkt, det är den sammanställning/tips på snälla kryddor som står med i den ganska tunna kokbok "Bjud alla - gott & lättlagat för allergiker" som Astma- & allergiförbundet & Ica tagit fram i samarbete. Men lime förmodar jag ändå är bland de snällare av citrusfrukterna. Här har jag börjat testa med lite rivet eko-limeskal och rivet eko-citronskal i mat och som verkar funka även om M kräkts av clementiner, pressad citron och apelsinjuice. Så nästa steg i citrustestningen så småningom kommer väl att bli pressad lime.
    Vore ju superbra, pressad lime är ju jättegott! Har precis gett upp citrus med tredje barnet.
Svar på tråden Allergitråden