• JPL

Allergitråden

trållmor skrev 2011-01-01 21:04:38 följande:
    Är det fiskleverolja? Jag fick höra för några år sedan att just fiskleverolja var väldigt ovanligt, utan idag är det fiskolja som är i. Vet inte skillnaden dock, (och bryr mig egentligen inte heller eftersom jag inte äter fisk själv), men det kanske har betydelse för någon annan?
    Ifall någon anna är intresserad då då så äter man fiskleverolja för att få i sig A och D-vitamin och fiskolja för att få sig nyttiga fettsyror.

De senare kallas oftast omega 3. Omega 3 kan man lida brist på om man inte äter fet fisk varje vecka och det kan finnas kopplingar till humör och inlärning. Äldre människor äter det ofta för hjärta och kärl.
  • JPL
    Kavat skrev 2011-01-02 13:29:58 följande:
    Eyeq kapslar har vi här hemma, innehåll fiskolja nattljusolja gelatin glycerol dest vatten naturligt e-vitamin (d alfa tokferol från soja)
    Tål dina barn dem trots ev sojakontamination?

Såg på ett helt annat ställe att din yngste inte tål vitlök alls. Tyckte det var intressant eftersom min yngste inte heller gör det. Då, för ett år sedan, verkade ingen känna igen sig så det var skönt att höra att jag inte är helt fel på det.
  • JPL
    saffe skrev 2011-01-03 10:38:26 följande:
    Är dom här kapslarna det "bästa" man kan få tag på ur allergisynpunkt, om man vill ge barnen omega 3? Det finns inget som är helt "utan allt"?
    Vi har inte dem för att de är bäst ur allergisynpunkt utan för att jag vill de mina barn omega 3 och Eye Q är goda. Tuggisarna har jordgubbsmak (artificiell) så det är lätt att få i barnen. Du kan ta en annan sort om du bara lyckas pilla i barnen dem. Många ger en flytande som ska vara rätt hyfsad i smaken men vad hette den nu igen??? Med fiskolja är det så att man får vad man betalar för så billigast möjliga är oftast inte att rekommendera.
  • JPL
    saffe skrev 2011-01-04 11:17:44 följande:
    Jag har kikat nu på Eye Q vanliga tabletter och tuggtabletter. Dom vanliga tabletterna verkar inte innehålla soja, men dom är ju säkert svårare att få i barnen.. Är det därför ni andra köper tuggtabletter eller är det för att det är bättre innehåll i tuggtabletterna (dom var ju betydligt dyrare)?
    Jag ger eye q tuggisar enbart av den anledning att de är goda. Jag är rätt tveksam till att olika sorter är är bättre än andra. Tror helt enkelt inte att man vet tillräckligt om det ännu. Hur olika sorter marknadsförs handlar nog mest om hur studier har gjorts osv. Däremot som jag skrev tidigare så är det viktigt att få tag i en sort med hög kvalitet och det märks oftast på priset.

Om man inte tål fisk/fiskolja så kan man testa vegeariska alernativ tex kallpressad rapsolja i matlagningen och en bra kallpressad linfröolja. Vill man bevara omega 3 ska man vara försiktig med upphettning och kanske helst ha det som tex salladsdressing. Problemet är att om man har brist på omega 3 kan man ha svårt att tillgodogöra sig fettsyrorna ur veg alternativ. Veg omega 3 har längre molekyler och en  viss omvandling i kroppen krävs. Lite moment 22 över det alltså.
  • JPL
    Kavat skrev 2011-01-03 17:18:30 följande:
    Testade att ge lilleman EyeQ med jordgubbssmak idag för att se om det funkar.
    Vill väldigt gärna höra hur det går!

Kul också att höra om att Carlshamn ska bättra sig. Så trött på allt spillande.
  • JPL
    Sousafon skrev 2011-01-04 13:34:41 följande:
    En annan fråga: Är det någon här som har barn som kan äta äpplen och päron men som inte kan dricka juice gjord av dessa? Så är det med vår son, och alla (inklusive allergiläkare) verkar så förvånade över det.
    Jepp, mina får aldrig någonsin äpplejuice men mellansonen kan äta äpple fritt och store kan smaka ite äpple ibland. De tål päron dock!

Detta med äpplejuice är ytterligare ett skäl till att jag starkt tror på att finmald/passerad produkt är mycket svårare att hantera än hel/grova bitar. Tycker inte heller att det är så konstigt eftersom man ju inte kan finmala något så fint hemma som de gör industriellt. Det är alltså rätt så nytt för våra kroppar att hantera den typen av produkter.
  • JPL
    Sousafon skrev 2011-01-04 19:26:35 följande:
    Aha! tråkigt att höra att dina barn har samma problem, men skönt att veta att man inte är ensam, om du förstår vad jag menar. Intressant teori om att det är finfördelningen som skapar problem. Jag har mest tänkt att det kanske är så att han får i sig större mängd äpple i ett glas juice än om han äter ett äpple. Apelsinjuice klarar han bra.
    Mina tål päron men inte apelsinjuice. Jag har funderat mycket över det där med mängden kontra finfördelningen. Ytterligare ett skäl till att jag inte tror att det är mängden är att min mellanson utveckalde havreallergi som helammad. Då åt jag havregrädde ibland (jag dricker aldrig mjölk av något slag) så det måste ha varit rätt små mängder som nådde honom via bröstmjölk. Större mängder i form av tex havregröt brukar tålas av de flesta. Tills man sabbar det mha havremjölk om man har otur som vi.
  • JPL
    t0va skrev 2011-01-04 22:43:39 följande:
    ok, tack. Då kör vi bara på profylac, och så skippar vi katrinplommonen och päronpureen, den kan ju också ge gaser. Så får vi se vad som händer. 

Läste om oldana risgröt som bara innehåller ris och vatten, är det något att testa sen för att han ska kunna äta gröt, eller finns det något annat alternativ som vi kan prova?  
    Jag har kört Oldanas risgröt  till min yngste. Blandat med rismjölk för att det blir godare och med ersättning för att höja näringsvärdet. Men då ger vi inte välling, bara gröt och amning. Hittade ingen köpegröt som han tålde.
  • JPL
    Findusfideli skrev 2011-01-05 09:19:37 följande:
    Är det vanligt att tro att man inbillar sig? Ibland känns det som att jag bara letar allergier hos mina barn, samtidigt som jag märker att de inte må riktigt bra. Det känns som att folk i min omgivning tycker att jag är lite väl. Den där lilla mjölken kan väl inte göra något ungefär? 
    Jag skulle tro att vi alla här i tråden får för oss att det bara är inbillning någon gång ibland. Mina barn har  smygande och långsamma reaktioner så jag känner mig inbillningssjuk å deras vägnar en stor del av tiden. Därför antecknar jag supernoga alla provoceringar för när man går tillbaka och ser det nedskrivet så går det inte att blunda för.

I förrgår fick mellansonen 3 år fritt med mandariner. Trodde att han tålde dem numer. I går hade han helt rinnig diarée hela dagen. Stackars kille   Trodde att han var magsjuk tills jag insåg sambandet. Första gången han reagerat så kraftigt på något sedan han slutade med blöjorna för något halvår sedan.
  • JPL
    tes 75 skrev 2011-01-05 14:34:56 följande:
    JPL skrev 2011-01-04 17:55:00 följande:
    Jepp, mina får aldrig någonsin äpplejuice men mellansonen kan äta äpple fritt och store kan smaka ite äpple ibland. De tål päron dock! 

Detta med äpplejuice är ytterligare ett skäl till att jag starkt tror på att finmald/passerad produkt är mycket svårare att hantera än hel/grova bitar. Tycker inte heller att det är så konstigt eftersom man ju inte kan finmala något så fint hemma som de gör industriellt. Det är alltså rätt så nytt för våra kroppar att hantera den typen av produkter.
    vilka symptom får era barn när de dricker äppeljuice? här har plötsligt frätande, gröna & slemmiga avföringar återuppstått, utan att vi gett något annorlunda i kosten i övrigt.
    Det är så länge sedan så jag har svårt att svara på det. Rent generellt för miga barn så har de olika dominerande symtom men får individuellt likartad reaktion på allt som de inte tål. Inte världens tydligaste mening kanske? Menade typ att jag inte kan se på symtomet vilket ämne som orsakat det. Men löst bajs och många tömningar per dag är ett symtom hos främst den ene. Allergifria är de mycket regelbunda med en bajsning om dagen på morgonen, även som bebisar (möjligen utom den allra första tiden).
Svar på tråden Allergitråden